هوش تجاری پر کاربردترین و امروزی ترین مفاهیم در دنیای تجارت و کسب و کار امروزی می باشد. یک فرآیند تکنولوژیکی برای تحلیل داده ها و اطلاعات سازمان یا شرکت است که به مدیران ، کارآفرینان و تمامی تصمیم گیرندگان مشاغل کمک می کند تا به صورت عملی اطلاعاتی را کسب کنند.
هوش تجاری چگونه ارائه می شود؟
هوش تجاری با استفاده از ابزاری مانند گزارش ، داشبورد ، نقشه ، چارت ، گراف و تمام ابزار و وسایلی که بتوانند اطلاعات و داده های خام را در قالب بصری و قابل استفاده به نمایش بگذارند ارائه می شود.
دلیل ارائه اطلاعات بدین شکل به این دلیل است که این ها ابزاری هستند که می توانند اطلاعات و داده های خام را در قالب بصری و قابل استفاده به نمایش بگذارند.
در واقع ، به شما کمک می کند که بفهمید چه عامل هایی در موفقیت و شکست کسب و کارتان دخیل است.
راهی برای آشکار کردن آنچه در تجارت تان اتفاق افتاده است می باشد. از این بینش می توان برای ترسیم یا تغییر مسیر کار خود استفاده کنید.
چرا هوش تجاری دارای اهمیت است؟
در بسیاری از سازمانها , تصمیمات براساس احساس و یا تجربه شخصی اتخاذ میشوند . این کار پر ریسک است زیرا عقاید و خاطرات ما اغلب تحتتاثیر تعصبات مان قرار میگیرند.
هوش تجاری برای مثال گرایش به جستجو یا تفسیر اطلاعات دارد.
برای مثال فرض کنید که شما که صاحب یک فروشگاه بزرگ اینترنتی هستید ، ذهن شما به هیچ وجه قادر به نگهداری تمام اعداد و ارقام نیست. در صورتیکه شما برای خرید و فروش نیاز به حفظ تمامی این اعداد و ارقام دارید. با استفاده از هوش تجاری می توانید همه این اطلاعات و داده های سازمان را در یک (دیتابیس) جمع کنید. استفاده ازابزارهایی در هوش تجاری مانند پاور بی آی بسیار کمک کننده است.
به این دیتا بیس می توان به عنوان انبار داده یا اطلاعات نگاه کرد. زمانیکه مدیر فروشگاه تصمیم بگیرد که با استفاده از این دیتا بیس تصمیماتی را اخذ کند می تواند با رجوع به آن بفهمد چه کالاهایی توسط چه افرادی در چه مناطقی و در چه زمانی (سال ، ماه ، روز) بیشتر فروش رفته است.
دسترسی به هوش تجاری دسترسی به یک میانبر است ، که در آن ما احتمال چیزی را با نگاه کردن به تعداد نمونههای مشابه ، تخمین میزنیم.
متخصصان آن اطلاعات یا داده های گذشته و زمان حال شرکت یا سازمان را تحلیل می کنند.
اهداف هوش تجاری
سیستم های هوش تجاری می توانند مشکلات بازار و گرایشات کسب و کار را شناسایی کنند. به تجسم داده ها کمک کرده و کیفیت کسب و کار و در نتیجه کیفیت تصمیم گیری ها را بالا می برد و به مدیران می گوید که بهترین کنش چیست .
وضعیت آینده بازار را پیش بینی می کند به مدیران برای تصمیم گیری سریع تر کمک می کند. افزایش بهره وری و سودآوری سازمان از جمله نتایج هوش تجاری است.
هوش تجاری هزینه های نیروی انسانی را کاهش می دهد و در گرایشات تجاری سازمان به مدیران کمک می کند. این به تحلیل کسب و کار نیز کمک میکند.
بررسی بخش های کلیدی کسب و کار که باید به درستی انجام شود از جمله وظایف هوش تجاری است. همچنین آن معیار سنجشی می تواند برای شرکت ها باشد که با استفاده از آن به مقایسه و روند پیگیری پیشرفت شرکت خود بپردازند.
اطلاعات فراموش شده ، پنهان یا از دست رفته را با استفاده از آن می توانید کسب کنید. با استفاده از اطلاعات کسب و کارها می توان شرکت ها و یا سازمان ها را بهتر مدیریت کرد. با استفاده از آن دسترسی به سوابق و اطلاعات شرکت ها به طور سریع و دقیق و با تاریخ سال و ماه و روز امکان پذیر است. گزارش دقیقی که هوش تجاری برای سازمان ها فراهم می کند در بهبود روند توسعه و پیشرفت سازمان ها بسیار مهم است.
همکاری سازمان ها و شرکت ها در نتیجه ی استفاده از این سیستم افزایش یافته ، به طوری کهه بخش های مختلف بسیاری از شرکت ها با هم برخلاف گذشته تعلامل زیادی دارند.
مزایای هوش تجاری
مرکز تحقیقات کاربردی کسب و کار (BARC) از 2600 کاربر خواست تا مزایای این سیستم را شناسایی کنند:
64% اعلام کردند هوش تجاری موجب شد که شناسایی سریع تر رخ دهد ، و سرعت تحلیل و یا برنامه ریزی بالاتر رود. 49% هم گفتند که استفاده از آن موجب شد تصمیمات تجاری بهتری بگیرند. 43% هم اعلام کردند که هوش تجاری باعث شد که رضایت کارمندان بالاتر رود.
معایب هوش تجاری:
هزینه:
هوش تجاری می تواند برای شرکتهای کوچک و متوسط بسیار پرهزینه باشد. استفاده از چنین نوع سیستم ممکن است برای معاملات روزمره تجاری گران باشد.
استفاده محدود:
مانند همه فن آوری های پیشرفته ، هوش تجاری ، برای اولین بار با در نظر گرفتن صلاحیت خرید شرکت های ثروتمند تأسیس شد. بنابراین ، سیستم آن برای بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط هنوز مقرون به صرفه نیست.
اجرای وقت گیر آن:
تقریبا ً یک و نیم سال طول میکشد تا سیستم انبار داده به طور کامل اجرا شود . بنابراین فرایندی زمان بر است.
پیچیدگی:
اشکال دیگر این سیستم پیچیدگی آن در اجرا است.
چرا هوش تجاری حائز اهمیت است؟
اندازه گیری: هوش تجاری شاخص های کلیدی عملکرد را بر اساس داده های تاریخی شکل می دهد.
با استفاده از آن ، سازمان ها می توانند روند بازار را کنترل نمایند و مشکلات تجاری را که باید برطرف شود را شناسایی کنند.
هوش تجاری به تجسم داده ها که باعث افزایش کیفیت اطلاعات و در نتیجه کیفیت تصمیم گیری می شود ، کمک می کند.
سیستم های آن ، نه تنها توسط شرکت های بزرگ بلکه توسط شرکت های کوچک و متوسط (بنگاه های کوچک و متوسط) قابل استفاده است.
خلاصه:
هوش تجاری مجموعه ای از فرآیندها ، معماری ها و فناوری هایی است که داده های خام را به اطلاعات معنی دار تبدیل می کند که اقدامات تجاری سودآور را به همراه دارد.
سیستم های آن به مشاغل کمک می کنند تا روند بازار و مشکلات تجاری را که باید برطرف شوند شناسایی کنند.
فن آوری آن می تواند توسط تحلیلگر داده ، متخصصان IT ، کاربران تجاری و رئیس شرکت مورد استفاده قرار گیرد.
سیستم هوش تجاری به سازمان برای بهبود دید ، بهره وری و مسئولیت پذیری کمک می کند.
نقطه ضعف آن این است که بسیار وقت گیر و فرایند بسیار پیچیده ای است.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه شده است.