این روزها تقریبا هر هفته مقالهای انتقادی دربارهٔ پیامکهای تبلیغاتی در رسانهها منتشر میشود، به طوری که این موضوع باعث سردرگمی کاربران زیادی شده است تا به دنبال راهی باشند که چگونه از شر آنها خلاص شوند.
اما علت این نفرت چیست؟
آیا پیامک تبلیغاتی واقعا تا این حد مضر و بیفایده است؟ یا برنامه ریزی غلط مدیران برای ساماندهی و اجرای آن باعث به وجود آمدن این نفرت شده است؟
با توجه به پتانسیل بالای اسام اس مارکتینگ در جهان و استفاده مناسبی که در تمامی دنیا از این موضوع میشود لازم است کمی در رابطه با این موضوع تامل شود که کجای کار اشتباه است!
موضوع عجیبی که ارائه دهندگان خدمات پیامک تبلیغاتی و پنل اس ام اس با آن دست به گریبان هستند و شاید بر عکس جو منفی و همیشه همراه با کنایه سایتهای خبری در تیترهایی که میخواهند اعلام کنند همه بدون استثنا از پیامکهای تبلیغاتی متنفر هستند، تمام دست اندرکاران خدمات پنل اسام اس بارها با این مشکل و سوال از طرف کاربران روبرو شدهاند که چرا پیامکها به گوشی ما نمیرسد؟! از طرف دیگر وقتی با این پاسخ مواجه میشوند که احتمالا پیامکهای تبلبغاتی خود را مسدود کردید و اعلام کردید که نمیخواهید پیامک تبیلغاتی دریافت کنید، پاسخ میدهند که: خیر این اتفاق نیافتاده و از جاهای دیگر پیامک دریافت میکنند…!
واقعیت این است که بیبرنامه بودن، تنوع پایگاه داده اپراتورها و بینظمی در تصمیم گیریها. اینکه واقعا چه تعادلی برقرار کنیم تا کسانی که قصد اطلاع رسانی دارند بتوانند از سرویس ارسال پیامک انبوه توسط پنل اسام اس استفاده کنند و هم کسانی که قصد ندارد پیامکهای بیمحتوا و به راستی مزاحم را دریافت کنند، خود معزلی برای ارائه دهندگان این خدمات شده است.
کارشناسان سامانه پیامک سحر اس ام اس یک راه حل نسبتا منطقی را ارائه کردندهاند که امیدواریم مسئولین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و زیر ساخت این طرح را مورد بررسی و کارشناسی بیشتر قرار دهند.
جزییات این طرح بدین شرح است:
- تشکیل پایگاه داده جامع در زیر ساخت و استعلام تمام اپراتورهای ارزش افزوده و اطلاع رسانی از یک پایگاه داده جامع
- ایجاد سامانه مبتی بر وب اپلیکیشن و USSD برای انتخاب دستههای اطلاع رسانی
- طبقه بندی موضوع پیامک برای ارسالهای بالک و خطوط خدماتی
- مشخص شدن موضوع بالک قبل از درخواست ارسال توسط کاربر و نمایندگان سامانه پیامکی
- الزامی شدن خطوط اختصاصی (به همراه هویتشناسی دقیقتر) با محتوای مشخص برای تمام کاربران
- گروه بندی شمارههای مخاطبان که در کدام دسته قرار دارند و علاقهمند به دریافت چه موضوعی هستند و بررسی پیامک انبوه و نوع محتوای خطی که به آن اختصاص یافته (قبل از ارسال میتوان کاربران را به موضوع، علاقهمند و نزدیک کرد)
نحوه اعلام علاقهمندی کاربران:
در ابتدای امر باید تمام شمارهها از لیست سیاه خارج شوند چرا که درحال حاضر بینظمی در این زمینه وجود دارد و کاربری که قصد داشته پیامک ارزش افزوده دریافت نکند و خط خود را وارد لیست سیاه اپراتور اطلاع رسانی کرده نه تنها از شر آن خلاص نشده بلکه اطلاع رسانی فروشگاه مورد علاقه خود را نیز از دست داده…!
بنابراین باید از نو شروع کرد و با برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیق پس از خارج شدن همه کاربران از لیست سیاه، با اطلاع رسانی دقیق کاربران و استفاده از یکی از روشهای وب اپلیکیشن و USSD، دسته بندی که کاربر به آن علاقه ندارد را حذف کرده و باقی را نگه داشت.
برای مثال کاربری که تبلیغاتهای پزشکی را نمیپسندد، فقط تبلیغاتی با این موضوع را مسدود میکند، اما در مقابل در صورتی که علاقه به دریافت پیامکهای تورهای مسافرتی دارد، آنها را دریافت خواهد کرد.
موضوع مورد بحث دیگر هزینه پیامک است، اما این بحث خارج از موضوع ارزش افزوده یا همان هر پیامک ۱۵۰ تومان که روی قبض میآید است. ارزش افزوده خود یک دسته بندی محسوب میشود که کاربر میتواند، آن را حذف کند یا استفاده از آن را ادامه دهد.
دسته بندیها و موضوعات باید کاملا به صورت جز به جز لیست شده باشند و همه موضوعات را شامل شود و امکان مسدود سازی عمومی همه دستهها نباید وجود داشته باشد. چرا که برخی کاربران عصبانی ممکن است همه را نخوانده مسدود کنند و تا انتهای لیست مطالعه نکنند و این باعث میشود مثلا موضوع اطلاع رسانی هیئتهای مذهبی که علاقهمند است و فراموش کرده را مسدود نماید، بنابراین باید به کاربر این امکان را داد تا تک تک پیامکها را خوانده و مواردی که به آنها علاقه ندارد را مسدود کند.
با فروش سیم کارت، شماره مورد نظر از لیست سیاه خارج شده و کاربر جدید باید موضوعات بیعلاقه را مجدد اعلام کند.
این شیوه برای هر دو گروه دریافت کننده و ارسال کننده سودمند است. ارسال کننده میداند برای کسانی هزینه میکند که علاقهمند به موضوع هستند و هزینه اضافی پرداخت نمیکند و در مقابل دریافت کننده موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کرده و پیامک غیر مرتبط دریافت نمیکند.
اشخاصی هم که با نفرت به تمام پیامکهای تبلیغاتی نگاه میکنند و اعتقاد دارند که این سرویس واقعا هیچ اطلاع رسانی مفیدی نمیتواند داشته باشند (که این تفکر نیز ناشی از بیحوصلگی کاربر دارد) یک بار همه موضوعات را مسدود میکنند و یک سند محکمی در حساب کاربری خود در اپلیکیشن مربوط دارند که با مراجعه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و زیر ساخت میتوانند مستند اعلام کنند من طبق این لیست همه را مسدود کردهام بنابراین چرا باز هم برای من پیامک تبلیغاتی میآید؟!
در پایان این نکته را یاد آور میشویم که نحوه برخورد با موضوع پیامک تبلیغاتی و سامانههای پیامکی با برنامه و با نظم نبوده، چه برای مخاطبان و چه برای کسانی که قصد اطلاع رسانی دارند و به همین دلیل باید همه ساختار آن حذف و از نو برنامه ریزی و اجرا شود. چرا که سامانهها پیامکی پتانسیل بسیار خوب، ارزان و سریعی برای اطلاع رسانی دارند، مشروط بر برنامه ریزی و مهندسی از نو با بهره گیری از تجربه فعالان این حوزه که مستقیم با مصرف کننده در ارتباط هستند.
طرح ذکر شده ابتدایی نیاز به بررسی بیشتر دارد ولی در کل قابل تامل و یک راه کار مناسب برای جنجال بیپایان پیامکهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی است.