مدیرعامل گروه شرکتهای شاتل معتقد است که افزایش قیمت اینترنت برای خانوادهها محسوس نخواهد بود اما میتواند ناجی شرکتهای اینترنتی باشد.
احمدرضا نخجوانی، مدیر عامل گروه اینترنتی شاتل: «در یک اقتصاد تورمی که قیمت کالاها و خدمات هر ساله دهها درصد افزایش مییابد، چه گونه است که قیمت خدمات دسترسی به اینترنت، باید ثابت بماند؟ این در حالیست که چندین بار نیز با هدف توسعهی دسترسی کاربران به اینترنت، قیمتها را طی سالهای گذشته کاهش داده اند.»
مدیرعامل شاتل افزود: «با وجود آن که تلاش وزارتخانه بر این بوده است که با تثبیت قیمت پهنای باند، به شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت کمک کند، اما پهنای باند اینترنت، حداکثر ۲۵ درصد قیمت تمام شده خدمات اینترنت شرکتهای یادشده را تشکیل میدهد. به عنوان یک مثال ساده، از سال گذشته هزینه نیروی انسانی نزدیک به ۴۰% افزایش یافته و قیمت تجهیزات و کالاهای مصرفی برای شبکه، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است! به این ترتیب، در این اقتصاد تورمیِ لجام گسیخته، طبیعی است که بپذیریم قیمت خدمات اینترنت نیز، همپای دیگر محصولات و خدمات افزایش یابد. شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطات ثابت، ظرف یک سال گذشته چند هزار نفر از نیروهای خود را تعدیل کردهاند و مصرف کنندگان نیز، دیر یا زود نخواهند توانست از خدمات پرکیفیت استفاده کنند.»
او ادامه داد: «به همین خاطر نیز خواسته ما از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که با افزایش ۴۰ درصدی خدمات اینترنت در کشور موافقت کند و اجازه دهد ساز و کارهای عرضه و تقاضا، قیمت را در بازار مشخص سازد. افزون بر این، این نکته را در نظر داشته باشد آنچه به اپراتورهای سیار امکان ارایهی سرویس ارزان قیمت را داده، یارانه دادن متقاطع از خدمات تلفن است که همین پدیده نیز برای آسیب دیدن اپراتورهای ثابت، مزید بر علت شده است.»
نخجوانی، در پایان اضافه کرد: «شرایط فعلی به گونهاست که تعداد عمدهای از شرکتهای ارائه دهندهی خدمات اینترنت، به جای اندیشیدن به سرمایهگذاری، در جدال با خاموشی هستند و تنها راه نجات آنان، افزایش قیمتهاست. شواهد و آمار نشان میدهد که متوسط پرداختی یک خانوار برای اینترنت ثابت در ماه حدود ۲۵ هزار تومان است و اگر این رقم ۱۰ هزار تومان افزایش یابد، در هزینههای آنان محسوس نیست، اما میتواند این صنعت را نجات دهد و همان خانوارها از این موضوع منتفع شوند.»