امروزه باتری گوشی های چینی با ظرفیتهای خیره کننده بیش از 7000 میلی آمپر ساعت، بازار موبایلهای پرچمدار را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. در مقابل، نسخههای جهانی اغلب با ظرفیتهای کمتری عرضه میشوند؛ برای مثال سامسونگ همچنان از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکند و اپل در مدل آیفون 16 پرو مکس به ظرفیت 4685 میلی آمپر ساعت بسنده کرده است. آیا دلیل اصلی این شکاف صرفاً کاهش هزینههاست یا عامل پیچیدهتری در کار است؟ با ما در دیجی رو همراه باشید.
ریشههای تفاوت ظرفیت باتری در بازار جهانی
مطابق آخرین گزارشها، مقررات حمل و نقل در ایالات متحده و اتحادیه اروپا نقشی کلیدی در کاهش ظرفیت باتری نسخههای جهانی پرچمدارهای چینی ایفا میکنند. بر اساس قانون آمریکا، باتریهای لیتیوم-یونی نباید بیش از 20 وات ساعت (در حدود 5000 میلی آمپر ساعت) باشند تا از دستهبندی «کالای خطرناک کلاس 9» خارج شوند و بدون نیاز به هزینههای بالا برای حمل و نقل، در بازار عرضه گردند. این محدودیت در اتحادیه اروپا نیز با جزئیات مشابهی اجرا میشود که به کاهش ظرفیت در نسخهی اروپا منجر شده است.
مثالهای عینی از تفاوت ظرفیت باتری
در چین، گوشیهایی مانند شیائومی 15 اولترا و ویوو X200 پرو هر دو با باتری 6000 میلی آمپر ساعتی عرضه شدهاند، و پیشبینی میشود مدلهای جدید تا 7000 میلی آمپر ساعت نیز پیش بروند. اما نسخه آلمانی شیائومی 15 اولترا از باتری 5410 میلی آمپر ساعتی و نسخه اروپایی ویوو X200 پرو با باتری 5200 میلی آمپر ساعتی وارد بازار میشوند.
پیشبینی میشود سامسونگ نیز با معرفی گلکسی اس 26 اولترا در سال 2026، ظرفیت باتری را همچنان روی 5000 میلی آمپر ساعت حفظ کند؛ رقمی که از زمان S20 اولترا در سال 2020 بدون تغییر باقی مانده است.
راهکار دور زدن محدودیتها: باتریهای دو سلولی
شرکتهایی مانند وان پلاس از ساختار باتریهای دو سلولی بهره میبرند تا بدون نقض قوانین 20 وات ساعتی، ظرفیت کل را افزایش دهند. مدل وان پلاس 13 از دو سلول 3000 میلی آمپر ساعتی بهره میبرد که جمعاً معادل 6000 میلی آمپر ساعت میشود. این راهکار مبتکرانه نشان میدهد تولیدکنندگان برای عرضه باتری گوشی های چینی با ظرفیت بالا در بازار جهانی به دنبال راههای جایگزین هستند.
ایمنی باتریهای پرظرفیت: واقعیت یا نگرانی بیمورد؟
سوالی که بسیاری مطرح میکنند این است که آیا این باتریهای حجیم خطرناکتر از نسخههای استاندارد هستند؟ آمار حوادث اخیر نشان میدهد که هیچ افزایش معنیداری در بروز مشکلات باتریهای پرچمدار چینی ثبت نشده و حتی بسیاری از حوادث مربوط به برندهایی بوده که از حدود ایمنی 20 وات ساعتی پیروی میکنند. بنابراین به نظر میرسد قوانین فعلی بیشتر به محدودیتهای اداری و تاریخی برمیگردد تا معیارهای واقعی ایمنی.
چشمانداز آینده و ضرورت بهروزرسانی مقررات
با توجه به روند 6000 تا 7000 میلی آمپر ساعتی شدن باتری گوشیهای چینی تا سال 2026، عدم تطابق مقررات حمل و نقل با فناوریهای نوین باعث میشود شکاف میان نسخههای چین و بازارهای جهانی افزایش یابد. بهروزرسانی قوانین آمریکا و معادلهای آن در اتحادیه اروپا ضروری است تا کاربران در سراسر جهان بتوانند از ظرفیت بالاتر باتریها بدون افزایش هزینه یا دغدغههای اداری بهرهمند شوند.