یک ویدئوی تبلیغاتی که به آن ویدئوی تیزر هم گفته می شود شامل مواردی است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. شرکت طلوع فیلم ساخت تیزر تبلیغاتی را قبل از مرحله تولید و فیلمبرداری آغاز می کند. یعنی درست زمانی که سفارش یک پروژه تبلیغاتی به شما می شود باید قبل از مراحل ضبط و فیلمبرداری بهترین پیشنهادات را از دل گفتگو و برآیند استراتژی بهتر برای برند دریابیم تا از دل استراتژی مناسب به طرح و ایده مناسب برای ساخت ویدئو تیزر برسیم و نتیجه کار مورد دلخواه همه و البته در جهت جذب مخاطبین هدف باشد.
باید دقت کنیم که معمولا محتواها برای جلب رضایت مخاطبان هدف ایجاد می شود. ما باید در ساخت یک ویدئوی تیزر همراهی مخاطب هدف خود را به دست بیاوریم. برای به دست آوردن این همراهی دانستن چند نکته ضروری است:
- اینکه ما ویدئو را برای چه کسانی می سازیم؟
- قرار است چه بازه سنی ویدئوی ما را تماشا کنند؟
- آیا سوژه و یا برندی که ما قصد ساخت ویدئو و معرفی آن را داریم تا کنون برای مخاطبین هدف معرفی شده و یا این اولین بار است که مخاطب با حرفی که ما میخواهیم بزنیم آشنا می شود؟
حالا باید دقت کنیم که اگر ویدئوی تیزر ما قرار است برای نسل جوان ساخته شود، بنابراین مهم است که اقتضائات این سن را در نظر بگیریم. باید برای این بازه سنی ویدئویی پرشور و خلاق بسازیم تا با دیدن تیزر جذب هدف ویدئوی ما شوند. بر خلاف این اگر قرار بود ویدئوی تیزر ما محتوایی تخصصی و آموزشی داشته باشد، باید توجه کنیم که در مدت طول زمان ویدئو تیزر بصورت پرستیژی و موجه با مخاطبین خود حرف بزنیم چون مخاطب ویدئو تیزر تخصصی افرادی هستند که هدفشان از دیدن تیزر آگاه شدن بصورت مستقیم و بدون ابهام است.
بنابراین بهتر است تمام زمان ویدئو را به معرفی و حرف مستقیم چیزی که می خواهیم بگوییم صرف کنیم. همچنین باید توجه داشته باشیم که اگر مخاطبین هدف با ما و چیزی که می خواهیم بگوییم آشنایی دارند، بنابراین باید حال و هوا و لحنی که انتخاب می کنیم دور از شناختی که مخاطب تا به امروز از ما پیدا کرده نباشد.
برای مثال اگر ویدئوهای قبلی برند یا مجموعه ما حول مسائل علمی می چرخیده و تاکنون مخاطبین ما را با شاخص هایی مانند منطقی و موجه بودن به خاطر سپرده اند، حالا نباید ویدئو تیزری بسازیم که از این لحن و هماهنگی دور باشد و نباید فضایی برایش ایجاد کنیم که تصورات قبلی که از ما داشته زیر سوال برود. ویدئوی ما باید بتواند هدف ساخت تیزر را به بهترین شکل و در کمترین زمان به بینندگان انتقال دهد.
چگونه تیزری بسازیم که توجه بینندگان را جلب کند و کنجکاوی آنها را برانگیزد؟
هر داستانی که نوشته می شود و هر فیلم و قصه ای که روایت می شود دارای یک شالوده و حرف اساسی است. ما باید بدانیم چه چیزی می خواهیم به مخاطب بگوییم و بعد از اینکه به این مهم رسیدیم حالا برنامه ریزی دقیق داشته باشیم تنها و تنها برای یک منظور؛ و آن هم این است که چگونه حرفمان را به خوبی به مخاطبمان منتقل کنیم؟
ویدئو تیزر ما باید حاوی مطلب و موقعیتی باشد که در ذهن مخاطب ما ماندگار شود. بنابراین رسیدن به یک موقعیت مرکزی جذاب و گیرا بسیار مهم است. گاهی این موقعیت جذاب با یک شعار تبلیغاتی مناسب یا گفتکویی ساده در ویدئو شکل می گیرد و گاهی با یک موقعیت تصویری یا داستانی که بصورت فیلمبرداری و در حین ضبط تصاویر ایجاد می کنیم. تکنیک های تصویری و کارگردانی و استفاده از امکانات بهتر می تواند ما را به این مهم برساند و به هدفمان نزدیکتر کند.
باید دقت داشته باشیم که در تهیه و تولید ویدئوی تیزر، نکات مهمی مثل طراحی صحنه و لباس، فیلمبرداری با دوربین های حرفه ای و لنزهای سینمایی در کنار مجموعه بازیگران خوب به همراه یک کارگردانی سنجیده و درست بسیار مهم است. البته قبل از همه اینها داشتن یک سناریوی قوی اهمیت ویژه ای دارد.
یکی از نکات بسیار مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی، برندینگ نام و شعار ماست. یعنی باید دقت داشته باشیم که در طراحی ایده تبلیغاتی، نام و نشان و شعار برند کاملا معرفی شود. این به این معنا نیست که از ابتدای شروع تیزر نام و نشان و شعار تبلیغاتی خود را در چشم و گوش مخاطب فرو کنیم بلکه بایستی با ظرافت و هوشمندی بالا و در دل ایده های خلاقانه برند و نشان و تگ لاین خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنیم.
یکی دیگر از نکات بسیار مهم در ساخت ویدئوی تیزر که معمولا بسیاری به آن بی توجهی می کنند زمان پخش و مدیای پخش ویدئوی تیزر است که از اهمیت خاصی برخوردار است. فرض کنید شما می خواهید ویدئو تیزری بسازید که از تلویزیون پخش شود! شما برای پخش ویدئو تیزر خود از تلویزیون بایستی به نکاتی توجه کنید که آن نکات در پخش مدیاهای دیگر متفاوت است. پیشنهاد می کنم تیزر گلکسی اس 21 را ببینید.
برای مثال شما در ویدئو تیزر تلویزیونی باید به گستردگی مخاطب و جنس ادبیات مورد تایید تلویزیونی توجه داشته باشید. تلویزیون ضمن اینکه ویدئوهای متنوعی نشان می دهد اما همواره در همه جای دنیا تلویزیون قالبی است که ادبیات آن با مخاطبین و جنس ویدئوهایی که برای مخاطبین ساخته می شود از یک محدوده ادبی و فرهنگی خاصی خارج نمی شود حال آنکه ما در مدیاهای دیگر مانند اینستاگرام با فضای کاملا متفاوتی روبروییم.
همین مسئله یعنی تصمیم برای اینکه ویدئوی خود را در چه مدیایی پخش کنیم؟ می تواند در نحوه ایده پردازی و ساخت ویدئو بسیار موثر باشد. شما در ابتدا اگر بدانید که ویدئوی خود را قرار است در اینستاگرام پخش کنید دستتان برای ساخت یک ویدئو تیزر تبلیغاتی مفرح تر باز است. برای مثال شما می توانید در اینستاگرام تا بازه زمانی 60 ثانیه مطمئن باشید که حرفتان زده می شود و مخاطب حوصله دیدن یک دقیقه را دارد اما وقتی کار به تلویزیون برسد جدای از محدودیت های کلی ای که داریم باید در نظر بگیریم که در تلویزیون برای هر ثانیه کم یا زیاد زمان تیزر باید هزینه متفاوتی بپردازیم. امیدواریم با رعایت این نکات برای ساخت ویدئوی تیزر بهتر و آگاهانه تر تصمیم بگیرید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.