طبق اعلام قبلی، امروز دیجی کالا رویداد سالانه خود جهت ارائه گزارش عملکرد سالانه را برگزار کرد که البته به واسطه شیوع کرونا، این رویداد امسال به صورت دیجیتالی برگزار شد. در این جلسه که اجرای آن را سیاوش صفاریانپور بر عهده داشت، برادران محمدی (سعید و حمید)، به عنوان بنیانگذاران این خرده فروشی آنلاین به ارائه گزارشی از فعالیتها و عملکرد دیجی کالا در سال 98 پرداختند و به سؤالات مجری برنامه و خبرنگاران نیز پاسخ دادند.
در ابتدای کار، آمار و ارقامی از خدمات ارائه شده در دیجی کالا ارائه شد. آقایان محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا شیوع کرونا باعث بهبود شرایط مالی دیجی کالا شده است، گفت که با وجود افزایش تقاضا طی مدت زمان شیوع این بیماری، برخی مشکلات مانند از دست دادن بخشی از نیروی کار به واسطه ترس از ابتلای به ویروس و همینطور عدم دسترسی فروشندهها به انبارها در پی اعمال شرایط قرنطینه در شهرهای مختلف، برای این فروشگاه اینترنتی پدید آمده بود.
به گفته حمید محمدی در طی چند ماهی که از شیوع ویروس کرونا میگذرد، 30 هزار فروشنده جدید به دیجی کالا پیوستهاند و مجموع تعداد فروشندهها را به 61 هزار رساندهاند. همچنین در خصوص نحوه تأمین کالا در دیجی کالا گفته شد که این امر به دو شیوه کلی انجام میشود. در شیوه اول، کالا توسط خود دیجی کالا تهیه و انبار شده و همواره آماده ارسال است، در حالی که شیوه بعدی ارسال کالا توسط فروشندگان دیگر فعال در دیجی کالا بوده و ارسال آن با فاصله زمانی بیشتری انجام میشود.
بنیانگذاران دیجی کالا در گزارش سالانه خود به آمار جالبی هم در مورد حجم فروش فروشندگان ارائه کردند. بر این اساس، میانگین فروش برای فروشندگان دیجی کالا در سال 98 حدود 39 میلیون تومان بوده و بیشترین میزان فروش هم متعلق به فروشندهای از گروه گوشی موبایل با 32 میلیارد تومان بوده که در بهمن ماه 98 ثبت شده است. همچنین یک کارگاه میناکاری و خاتمکاری هم در آذر ماه 98 موفق به فروش 85 میلیون تومانی شده است.
در سمت خریداران هم طبق آمارهای ارائه شده در گزارش دیجی کالا، پرخریدترین مشتری از نظر حجم کالا، فردی با سفارش 15971 قلم کالا بوده و از نظر مبلغ نیز شخصی در سال 98 چیزی بالغ بر 350 میلیون تومان صرف خرید از این فروشگاه اینترنتی کرده است.
در ادامه، حمید محمدی در توضیح اینکه دیجی کالا در برابر نوسانات نرخ ارز و دلار چه واکنشی نشان میدهد، عنوان کرد که افزایش لحظهای و روزانه قیمت کالاها به واسطه افزایش قیمت دلار به هیچ وجه از سوی خریداران قابل قبول نیست و از طرف دیگر فروشندگان هم افزایش قیمت کالا در پی افزایش قیمت دلار را اجتنابناپذیر میدانند. بنابراین، دیجی کالا تصمیم گرفته تا با افزایش تعداد فروشندگان و گسترش بازار خود، فضایی رقابتی را ایجاد کند که در نهایت خریدار هم بتواند کالای مورد نظر خود را با بهترین قیمت ممکن دریافت کند.
اما یکی از مهمترین مواردی که در گزارش سالانه دیجی کالا مطرح شد، بحث ورود این کسب و کار به بازار بورس و در واقع، فرابورس بود. حمید محمدی با اشاره به اینکه قضیه ورود دیجی کالا به بورس چیز جدیدی نیست و برنامهریزیهای مربوط به آن مدت 3 سال است که در دست انجام است، هدف از این کار را شریک کردن مردم در منافع کسب و کار دانست.
البته در خصوص اینکه چند درصد از سهام دیجی کالا به صورت عرضه اولیه در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت، آقایان محمدی اعلام کردند که هنوز هیچ چیز به صورت دقیق مشخص نشده اما تمایل سهامداران شرکت به عرضه حداقلی سهام و سپس افزایش آن به مرور زمان است.
در ادامه، سؤالی مطرح شد در خصوص اینکه هزینه ارسال کالا بر اساس قانون، به عهده فروشگاه است یا خریدار؟ در پاسخ به این سؤال هم آقای حمید محمدی عنوان کرد که هزینه ارسال کالاهای مرجوعی بر عهده فروشگاه است، اما هزینه ارسال کالاهای وصول شده توسط شخص خریدار پرداخت میشود. هر چند که دیجی کالا در این زمینه تخفیفهایی را در نظر گرفته و به عنوان نمونه برای خریدهای بالای 200 هزار تومان هزینه ارسال رایگان خواهد بود.
در انتها نیز در پاسخ به سؤالی که در خصوص عدم عرضه ماسک در دیجی کالا مطرح شد، آقای سعید محمدی عنوان کرد که دیجی کالا از این کار منع شده و مراجع قانونی باید اجازه انجام کار را به این فروشگاه بدهند که در این صورت دیجی کالا حاضر است کل هزینه ارسال سفارشات ماسک را به عنوان یک وظیفه اجتماعی، خود متقبل شود.