مغز ما می تواند تصاویر را 60 هزار بار سریعتر از متن پردازش کند، بنابراین حتی در بنرهای مناسبتی که نیاز به اعلام یا نگارش مطالبی دارید، حتما از تاثیر قوی و آنی تصویر بهره بگیرید. تصویر انتخابی شما علاوه بر زیبایی باید با حال و هوای مناسبت مورد نظرتان نیز همخوانی داشته و توانایی انتقال پیام مناسب به ذهن مخاطب را دارا باشد. مثلا در بنرهای مناسبت های مذهبی و سوگواری می توانید از تصاویر مربوط به شمع و یا طرح های اسلامی بهره بگیرید.
تصاویر می توانند با ما صحبت کنند. تصاویر ما را کنجکاو می کنند و باعث تحرک ذهن می شوند. تصویر نه تنها چیزهای زیادی در مورد خودش بیان می کند بلکه در تفسیر متنی که ضمیمه آن شده نیز تاثیر چشمگیری دارد و از نکات اصلی بیان شده در محتوا، پشتیبانی می کند. در بنرهای مناسبتی هم برای تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است همچون بازاریابان محتوا همیشه از تصاویر کمک گرفت. فراموش نکنید قدرت محتوای تصویری در واقع با ذهن مخاطب بازی می کند!
روانشناسی تصاویر در بنرهای مناسبتی
تحقیقات درباره “روانشناسی عکاسی و تاثیر تصویر بر ذهن” که توسط جان سولر در دانشگاه رایدر انجام شد، نتایج شگفت انگیزی درباره ارتباط تصاویر و روانشناسی را آشکار کرد. یکی از جالب ترین نتایج این تحقیقات این بود که ذهن ناخودآگاه ما بر خلاف ذهن خودآگاهمان، هرگز چیزی را فراموش نمی کند. بنابراین در بنرهای مناسبتی اگر متن را فراموش کنیم، هرگز تصویر را از یاد نمی بریم و این به یادآوری متن کمک می نماید.
در بنر زیر که توسط تیم حرفه ای طراحی گرافیک پاویسا به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کار و کارگر طراحی شده است، استفاده از متن کوتاه که حاوی پیامی در قدر و منزلت کارگران گرانقدر است، بر ایجاد حس قدردانی و همدلی اثر گذار می باشد. استفاده نمادین از کلاه ایمنی هنگام کار و همچنین گل و پرچم ایران عزیزمان به مخاطب یادآوری می شود که بزرگداشت چنین روزی بر آبادانی وطن اثرگذار خواهد بود.
همچنین در بنر زیر که به مناسبت میلاد امام رضا (ع) توسط تیم طراحی گرافیک پاویسا طراحی شده است، تصویر ضریح در نگاه اول به مخاطب نشان می دهد که پیام این بنر در رابطه با ائمه (ع) است. استفاده از متن یک آهنگ آشنا و مرتبط با آن حضرت، حرکتی زیبا و خلاقانه است که احساسات درونی و نوستالژیک مخاطب را بر می انگیزاند.
همچنین برای دانلود تصاویر مناسب برای نشان دادم غم و شادی، پیروزی و شکست در بنر های خود می توانید به سایت https://wallpaperaccess.com/ مراجعه کنید.
فضای اطراف بنر مناسبتی
از آنجا که فارسی زبانان عادت دارند از راست به چپ بخوانند، بنابراین اگر در دو طرف بنر قصد نوشتن کلمات یا جملاتی را دارید، حتما مواردی که اهمیت بیشتری در بنر مناسبتی دارد را در سمت راست بنر بنویسید. مثلا می توانید موضوع اصلی بنر همچون اعلام یک فراخوان فرهنگی را در سمت راست و اطلاعات مربوط به تماس را در سمت چپ قید نمایید.
بنر مناسبتی و نیمکره چپ و راست مغز
اطلاعاتی که مغز از طریق چشم می گیرد را در نیمکره های چپ و راست پردازش می کند. نیمکره چپ مدام در حال پردازش چیزهایی است که با میدان بینایی سمت راست خود می بینیم و نیمکره راست به پردازش چیزهایی که در میدان بینایی سمت چپ ماست می پردازد.
از آنجا که نیمکره راست تصاویر را بهتر درک می کند و نیمکره چپ در درک متن بهتر عمل می کند، بنابراین در همه بنرها و از جمله بنرهای مناسبتی که ممکن است متن بیشتری داشته باشند و خسته کننده تر به نظر برسند، بهتر است تصاویر در سمت چپ بنر و متن ها در سمت راست بنر قرار داده شوند. با این کار از لحاظ روانشناسی، فشار شناختی از روی مخاطب برداشته می شود و یا کمتر می گردد و در نتیجه تاثیر مثبتی بر درک و احساس مخاطب می گذارد. بدین ترتیب می توان مخاطب را به خواندن بنرهای مناسبتی ترغیب نموده و علاوه بر آن همدلی بیشتری نسبت به بنر در وی به وجود آوریم.
تعادل را در بنرهای مناسبتی حتما رعایت کنید. تعادل بین میزان متن و اندازه تصویر از طراحی افراطی بنر به صورت خالی یا شلوغ، جلوگیری می کند. تقارن هم اگرچه همیشه در بنرهای مناسبتی نیست الزامی و کاربردی اما از آنجایی که تقارن باعث آرامش چشم و مغز می گردد، تا حد امکان سعی کنید طرح کلی بنر تقارن خود را حفظ نماید.
پاویسا در طراحی این بنر به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر، با ایجاد تقارن در طرح به چشم نوازی و رعایت اصول کلاسیک توجه داشته است. استفاده از طرح های گل و مرغ که یادآور تزئینات مذهبی همچون حاشیه های قرآن است، در مخاطب احساس پیوند بین متن و تصویر را به وجود می آورد. استفاده از رنگ سبز که نماد معنویت و رنگ آبی که بیانگر مردانگی است در انتقال حس معنویت روز پدر تاثیر قابل توجهی می گذارد.
به نقل از pavisapsd.ir:
“کاربرد اصلی بنرهای مناسبتی
بنرهای مناسبتی، همانطور که از نام آن پیداست، در روز ، در زمان رویداد، در لحظات و مناسبت های خاص استفاده می شوند. مرگ، تولد، بازگشت از سفر مذهبی، گرفتن پست بالاتر در محل کار، احترام گذاشتن به شخصی در هنگام ملاقات و مواردی از این دست، به بنرهای مناسبتی احتیاج هست. اما برای داشتن بنرهای مناسبتی مناسب باید به مواردی توجه کنید:
- بنرهای مناسبتی نیاز به طراحی و چاپ در قالب رسمی دارند.
- قبل از سفارش ، باید تصمیم لازم در مورد نصب و استفاده از بنرهای مناسبتی گرفته شود.
- بنرهای مناسبتی معمولاً در قالب های آماده و از قبل طراحی شده در دسترس هستند و فقط به انتخاب نهایی نیاز است. در این مرحله باید توجه داشت که پیامی که روی بنر قرار داده شده متناسب با شرایط است.”
فونت ها در بنرهای مناسبتی
فونت ها به قدری بر افکار، احساسات و رفتار انسان ها اثرگذارند که شاخه ای از روانشناسی به روانشناسی فونت ها اختصاص یافته است. فونت ها از جمله ابزارهای گرافیکی هستند که می توان با بهره گیری از اصول روانشناسی مربوط به آنها، پیام بنرهای مناسبتی را به طرز خوشایندتر و موثرتری به مخاطب انتقال داد. فونت ها می توانند احساسات خاصی را در مخاطب برانگیزند پس به اقتضای بنرهای مناسبتی مختلف باید از فونت های مناسب آن بهره برد مثلا استفاده از فونت های فانتزی و کمیک اگرچه برای بنرهای مناسبتی همچون بنر روز جهانی کودک بسیار عالی هستند اما استفاده از آنها برای بنرهای مناسبتی جدی و رسمی حتی ممکن است باعث ایجاد سو تفاهم و القای احساسات منفی یا بی احترامی گردد.
به کارگیری فونت های آشنا در بنرهای مناسبتی باعث ایجاد حس آشنایی و اعتماد می گردد و فونت های نوستالژیک هم در بنرهای مربوط به وقایع اجتماعی مثبت می تواند در یادآوری خاطرات و احساسات مثبت گذشته مفید واقع شود.
لزوم استفاده از اصول روانشناسی در طراحی بنرهای مناسبتی
شاید برای خیلی ها این سوال پیش آید که آیا استفاده از اصول روانشناسی برای طراحی بنرهای مناسبتی حتما لازم است؟ باید بگوییم که حتما و قطعا لازم است چرا که اگر بر تقویت اثر مثبت بنرها تاکید نداشته باشیم، به خاطر جلوگیری از تناقض یا سو برداشت در انتقال پیام مورد نظر بنر، باید حداقل اصول اصلی و کلیدی که در این متن ذکر شده را رعایت نماییم.
همان طور که به قول معروف، هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، در بنرهای مناسبتی هم هر فونت و هر تصویر و هر نوع طراحی هم جای و مکان و مناسبت خاص خود را بیانگر است که اگرچه باید از کلیشه و عدم خلاقیت دوری گزینیم اما چهارچوب های فرهنگی و شناخت بصری جمعی را نیز باید همواره مورد توجه قرار دهیم.
برای اطمینان خاطر از طراحی مناسب و اصولی بنرهای مناسبتی می توانید سری به سایت پاویسا بزنید و از طرح های لایه باز متنوع مناسبت های مختلف، طرح مورد نظرتان را به صورت رایگان یا ارزان، انتخاب و دانلود نمایید.
همچنین توصیه میکنیم مقاله بنرهای مناسبتی و رشد فرهنگی را از دست ندهید!
https://wallpaperaccess.com/
https://freepik.com
این مقاله به سعی و کوشش واحد تحقیق و طراحی، تیم طرح لایه باز پاویسا تهیه و نگارش شده است. Pavisa.ir
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.
سلام دوستان
برای دانلود به روز ترین طرح های لایه باز کارت ویزیت، بنر مشاغل، بنر مناسبتی و انواع فایل های حرفه ای گرافیکی به سایت جدید پاویسا در ادرس pavisapsd.ir مراجعه فرمائید.
با تشکر