شاید شنیدن این جمله که “مک ها برای بازی مناسب نیستند” چندان عجیب نباشد. جدا از شوخیها و میمهای اینترنتی، باید پذیرفت که سیستم عامل مک او اس (macOS) اپل در مقایسه با ویندوز، در حوزه بازی همیشه با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده است. این مشکلات ممکن است ناشی از موانع واقعی یا سیاستهای خاص اپل باشد، اما نتیجه این است که بیشتر بازیهای حرفهای و جدی بر روی سیستم های ویندوزی اجرا میشوند.
در چند سال اخیر، اپل تلاش کرده است تا تصویر بهتری از macOS در حوزه بازی ارائه دهد. اما آیا این تلاشها کافی بودهاند؟ به نظر میرسد که بازی بر روی مک همچنان با موانع متعددی روبروست که مانع از جدی گرفته شدن آن توسط گیمرها میشود. این که اپل چه زمانی میتواند این مشکلات را حل کند، یا حتی آیا قادر به حل آنها خواهد بود یا نه، همچنان مبهم است.
هر چند آینده این موضوع هنوز نامشخص است، اما نشانههایی از بهبود و امیدواری دیده میشود. با نزدیک شدن به سال 2025، میتوان تصور کرد که اگر اپل روی برطرف کردن این محدودیتها و ایجاد زیرساختهای بهتر تمرکز کند، احتمالاً جایگاه بهتری در دنیای بازی به دست خواهد آورد. البته، این مسیر همچنان چالشهای بزرگی را پیش رو دارد و برای رقابت با ویندوز راهی طولانی در پیش است. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.
1- فقدان عناوین بزرگ
روی macOS چه چیزی برای بازی کردن وجود دارد؟
اپل در سالهای اخیر در زمینه فراهم کردن دسترسی به عناوین محبوب بازی بر روی macOS پیشرفت چشمگیری داشته است. اکنون گیمرها میتوانند بازیهای بزرگی مانند Death Stranding، Baldur’s Gate 3 و Resident Evil Village را به صورت کاملاً اصولی و استاندارد روی مک های خود تجربه کنند. همچنین عناوینی مثل Control و Cyberpunk 2077 نیز قرار است در سال 2025 برای macOS عرضه شوند.
با وجود این پیشرفتها، macOS همچنان از نظر تنوع و دسترسی به بازیهای بزرگ یا در اصطلاح AAA در مقایسه با ویندوز عقبتر است. پیش از آنکه اپل انتقال از پردازندههای اینتل به تراشههای داخلی خود را آغاز کند، تلاشهایی برای سازگارتر کردن این سیستم عامل با نیازهای توسعه دهندگان بازی انجام شده بود. اما این تلاشها، در بهترین حالت، نصفه و نیمه و بدون تمرکز کافی بودند.
در واقع، اپل همواره گرفتار یک چرخه معیوب بوده است: استودیوهای بازیسازی به دلیل کمبود کاربران، تمایلی به توسعه بازی برای macOS نداشتند، و در مقابل، کاربران نیز به دلیل نبود بازیهای بزرگ، رغبتی به استفاده از مک برای بازی نداشتند.
در سالهای اخیر، پشتیبانی بومی از بازیها در macOS روند امیدوار کنندهای پیدا کرده است. با این حال، همچنان نیاز به تغییرات اساسی وجود دارد تا گیمرها را متقاعد کند که از ویندوز به macOS مهاجرت کنند. حتی کاربران فعلی مک نیز به تغییرات سریعتر نیاز دارند؛ چرا که اگر اپل بخواهد آنها را قانع کند که کامپیوترهای ویندوزی خود را کنار بگذارند و به طور کامل به مک بوکها یا آیمک های خود اعتماد کنند، باید شرایط را بهبود ببخشد.
در مجموع، اگر چه اپل گامهای مثبتی برداشته است، اما رقابت با ویندوز در دنیای بازی همچنان یک چالش بزرگ برای این شرکت محسوب میشود. آیا این روند به جایی خواهد رسید که macOS به انتخاب اول گیمرها تبدیل شود؟ تنها زمان پاسخ این سوال را مشخص خواهد کرد.
2- نیاز گیمرها به مقابله با محدودیتهای اپ استور
تجربهای نه چندان ایدهآل
یکی از بزرگترین چالشها برای گیمرها در استفاده از macOS، نبود بسیاری از بازیها بر روی این پلتفرم است. اما حتی برای عناوینی که در دسترس هستند نیز، شرایط همیشه ایدهآل نیست! بسیاری از این بازیها از طریق فروشگاههایی که گیمرها بیشتر به آنها عادت دارند، مانند استیم، قابل دسترسی نیستند. گیمرهایی که میخواهند برخی از این بازیها را تجربه کنند، مجبورند از طریق اپ استور اپل اقدام کنند.
رویکرد اپل در محدود کردن دسترسی به فروشگاههای دیگر، مدتهاست که باعث نارضایتی کاربران شده است. اپل تمایلی ندارد فروشگاههای رقیب را بر روی دستگاههای خود بپذیرد. با این حال، پس از حکمی که از سوی اتحادیه اروپا صادر شد، اپل مجبور به تغییر سیاستهای خود شد و اعلام کرد که اجازه میدهد فروشگاههای اپلیکیشن رقیب بر روی آیفونها فعال شوند. البته این تغییر فعلاً تنها به کاربران اروپایی محدود شده است.
اگر چه این موضوع تنها مشکلی نیست که بازی بر روی مک را سخت میکند، اما ایجاد تغییر در این روند ممکن است نشانههای مثبتی به همراه داشته باشد. اگر گیمرها بتوانند بازیهای محبوب خود را از طریق فروشگاههای معتبری مثل استیم یا سایر پلتفرمهای مشابه بر روی مک دانلود کنند، شرایط به مراتب بهتر خواهد شد.
اپل دلایل خاص خود را برای حفظ محیط بسته و کنترل شده اپ استور دارد. با این حال، اگر این شرکت واقعاً قصد دارد بازی کردن بر روی مک را متحول کند، باید رویکرد خود را تغییر دهد. دسترسی به تمامی بازیهای macOS نه تنها از طریق اپ استور بلکه از طریق تمامی پلتفرمهای محبوب گیمرها، میتواند یک گام بزرگ در این مسیر باشد. تنها در این صورت است که میتوان امید داشت مک جایگاه جدیتری در دنیای بازیهای ویدیویی پیدا کند.
برای بسیاری از گیمرها، تجربه بازی با یک فروشگاه محدود مثل اپ استور، آن هم بدون دسترسی به کتابخانههای کامل پلتفرمهایی مانند استیم، دور از انتظار و ناامید کننده است. تغییر این شرایط میتواند به اپل کمک کند تا در رقابت با سیستم عاملهایی مانند ویندوز، جایگاه بهتری پیدا کرده و اعتماد گیمرها را جلب نماید.
3- محدودیتهای گیمرها با شبیهسازی
شبیهسازی هم چالشهای خاص خود را دارد
به دلیل نبود پشتیبانی جامع بومی در macOS، گیمرها مجبورند به برنامههای شبیهسازی مانند Parallels Desktop، Whisky و Mythic روی آورند. این برنامهها با استفاده از فناوری مجازیسازی، به کاربران امکان میدهند که نرم افزارهای ویندوزی، از جمله بازیها، را روی مک خود اجرا کنند. اگر چه این روش باعث گسترش دسترسی به کتابخانه بازیها در رایانههای مک میشود، اما تجربه کاربری همچنان با محدودیتهای متعددی همراه است.
از جمله این محدودیتها میتوان به مشکلات عملکردی، ناسازگاری با برخی بازیها، تداخل با نرم افزارهای ضدتقلب، و نبود پشتیبانی کامل از DirectX 12 اشاره کرد. حتی با وجود برنامههایی مانند CrossOver که پشتیبانی از DX 12 را ارائه میدهند، همه بازیهای مبتنی بر این فناوری به صورت پیشفرض اجرا نمیشوند. در بسیاری از موارد، کاربران مجبورند برای پشتیبانی از بازیهای مورد علاقه خود منتظر بمانند.
شبیهسازی به طور کلی تجربهای کامل ارائه نمیدهد. این امر به ویژه در مورد عناوین بزرگ و پرتقاضا صدق میکند که اجرای آنها روی مک از طریق شبیهسازی اغلب چندان رضایتبخش نیست. اگر چه اجرای بازیهای مستقل یا سبک ویندوزی روی macOS به این روش میتواند تا حدی مناسب باشد، اما هرگز جایگزین مناسبی برای پشتیبانی بومی از عناوین بزرگ نیست.
تا زمانی که چالشهای مربوط به پشتیبانی بومی اپل ادامه داشته باشد، گیمرها همچنان مک را با شبیهسازی ویندوز مرتبط میدانند؛ موضوعی که احتمالاً با جهتگیری جدید اپل همخوانی ندارد. اپل اگر بخواهد واقعاً مک را به یک پلتفرم جدی در حوزه بازی تبدیل کند، باید تمرکز خود را بر رفع این موانع و ارائه راهکارهای بومی کارآمدتر بگذارد.
شبیهسازی میتواند در موارد خاص کاربردی باشد، اما تجربهای که ارائه میدهد، به ویژه برای بازیهای بزرگ و سنگین، اغلب ارزش تلاش کردن و وقت گذاشتن را ندارد. این محدودیتها نه تنها باعث نارضایتی کاربران میشود، بلکه دیدگاه عمومی نسبت به بازیهای مک را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. برای گیمرها، استفاده از شبیهسازی تنها یک راهحل موقتی است و برای اپل، این مسیری است که نمیتواند در بلند مدت به موفقیت مک در دنیای بازی کمک کند.
4- فقدان تجربه واقعی بازیهای واقعیت مجازی در مک
عقب ماندن از یکی از فناوریهای نوظهور دنیای بازی
بازیهای واقعیت مجازی (VR) طی سالهای اخیر به طور پیوسته محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. با عرضه هدستهای مقرون به صرفه و مستقل مانند متا کوئست 2 و متا کوئست 3، گیمرها تمایل بیشتری به تجربه و پذیرش این فناوری نوظهور نشان دادهاند. اگر چه بازیهای VR هنوز به اندازه سایر دستههای بازی رشد انفجاری نداشتهاند، اما روند پیشرفت آنها قابل توجه بوده است. با این حال، در حالی که ویندوز سالهاست پشتیبانی از بازیهای واقعیت مجازی (PCVR) را ارائه میدهد، macOS همچنان از این رقابت عقب مانده است.
هدستهای مطرحی مانند متا کوئست 3 یا SteamVR همچنان از macOS پشتیبانی نمیکنند. در مقابل، اپل هدست گرانقیمت و شگفتانگیز خود، یعنی ویژن پرو، را معرفی کرده است. اگر چه این دستگاه از نظر فناوری جذاب به نظر میرسد، اما تعداد بازیهای واقعیت مجازی موجود در کتابخانه آن بسیار محدود است و عناوین شاخصی که گیمرها را جذب کند، در این مجموعه به چشم نمیخورد. اپل ممکن است در حال کار بر روی یک هدست واقعیت ترکیبی ارزانتر باشد، اما با توجه به تجربههای گذشته، احتمالاً سالها طول خواهد کشید تا بتواند به سطح کیفیت و محبوبیت هدستهایی مانند متا کوئست برسد.
در حال حاضر، برای علاقهمندان به بازیهای VR، انتخاب واضح ویندوز است. چه بخواهند به کتابخانه بازیهای هدستهای متا دسترسی داشته باشند و چه از طریق SteamVR بازیهای مورد علاقه خود را تجربه کنند، این روند در ویندوز به مراتب سادهتر، لذتبخشتر و مقرون به صرفهتر است.
علاوه بر این، نبود پشتیبانی گسترده از واقعیت مجازی در مک به این معنی است که گیمرهایی که به این نوع بازیها علاقه دارند، مجبورند به دنبال گزینههای دیگر بروند. حتی اگر اپل قصد داشته باشد در آیندهای نزدیک جایگاه خود را در این حوزه بهبود ببخشد، این موضوع نیازمند سرمایهگذاری گسترده و ایجاد پشتیبانی قویتر از سوی توسعه دهندگان بازیهای VR خواهد بود.
واقعیت مجازی به عنوان یکی از شاخههای آیندهدار صنعت بازی، هنوز فرصتهای زیادی برای رشد دارد. اما اپل برای تبدیل مک به پلتفرمی جذاب برای علاقهمندان به VR، باید گامهای جدیتری بردارد و امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم کند. بدون این تغییرات، مک همچنان در این رقابت عقب خواهد ماند و کاربران این فناوری به سوی گزینههای دیگر مانند ویندوز کشیده خواهند شد.
5- سخت افزارهای گران و محدود اپل
مهمترین مانع پیش روی گیمرها
پس از معرفی تراشههای سری M4 اپل، بسیاری از افراد نسبت به آینده بازیهای رایانهای روی مک خوشبین شدهاند. با توجه به قدرت این تراشههای جدید و سرمایهگذاری قابل توجه اپل برای آوردن بازیهای محبوب به این پلتفرم، این خوشبینی قابل درک است. اما واقعیت این است که دستگاههای مبتنی بر تراشههای اختصاصی اپل، به ویژه مدلهایی که بتوانند تجربهای همسطح با بازیهای ویندوزی ارائه دهند، همچنان بسیار گرانقیمت هستند.
در مقایسه با یک رایانه شخصی ویندوزی مخصوص بازی یا حتی یک لپتاپ گیمینگ، خرید مک بوک پرو یا آیمک برای گیمرها انتخابی اقتصادی به نظر نمیرسد. در حالی که این دستگاهها برای کارهای روزمره و حرفهای عالی هستند، اگر بازی کردن اولویت شما باشد، به احتمال زیاد به یک سیستم جداگانه نیاز خواهید داشت. برای کسانی که قبلاً هزینه زیادی برای خرید مک بوک پرداختهاند، ممکن است منطقیتر باشد که به فکر خرید یک لپتاپ گیمینگ ارزانتر یا یک رایانه مخصوص بازی با سیستم عامل ویندوز باشند.
علاوه بر هزینه بالای اولیه، محدودیتهای موجود در زمینه قابل ارتقاء بودن و پیکربندی سخت افزارهای اپل، پرسشهای بیشتری در مورد مناسب بودن این دستگاهها به عنوان گزینهای جدی برای بازیهای رایانهای مطرح میکند. ممکن است بتوانید دستگاههای قدیمیتر اپل مانند مک بوک ایر یا مک بوک پرو M1 را با قیمتهای جذابتری خریداری کنید، اما در چنین حالتی نیز احتمالاً گزینه ساخت یک رایانه شخصی گیمینگ اقتصادی برای شما بهتر خواهد بود. این انتخاب نه تنها به شما امکان اجرای تقریباً تمامی بازیهای دلخواهتان را با نرخ فریم بهتر میدهد، بلکه سخت افزار بهروزتر و متنوعتری را در اختیار شما قرار میدهد که در اکوسیستم مک به سادگی پیدا نمیشود.
اپل طی سالهای اخیر تلاش کرده تا مک را به پلتفرمی جذابتر برای گیمرها تبدیل کند، اما همچنان نمیتوان از این واقعیت چشمپوشی کرد که سخت افزارهای آن برای بسیاری از افراد دست نیافتنی هستند. از طرفی، این دستگاهها برای بازیهای حرفهای محدودیتهای فنی دارند که ممکن است گیمرهای حرفهای را از انتخاب مک منصرف کند.
برای کسانی که به دنبال سیستمی چندمنظوره هستند که هم کارایی حرفهای ارائه دهد و هم بتواند بازیهای سنگین را اجرا کند، مک شاید یک گزینه باشد، اما برای آنهایی که تمرکز اصلیشان روی بازی است، ویندوز همچنان انتخاب بهتری محسوب میشود. اگر اپل بخواهد در این بازار رقابتی جایگاهی واقعی پیدا کند، باید نه تنها هزینه سخت افزارهایش را کاهش دهد، بلکه محدودیتهای ارتقا و پیکربندی را نیز برطرف کند.
آیا سال 2025 سرآغاز دوران طلایی بازی روی مک خواهد بود؟
با اضافه شدن عناوین محبوبی مانند Cyberpunk 2077 و Control به سیستم عامل مک، گیمرها سرانجام نشانههایی از امید در این عرصه میبینند. اگر توسعه دهندگان بیشتری به این مسیر بپیوندند و پشتیبانی بومی بازیها در macOS بهبود یابد، احتمالاً تعداد بیشتری از گیمرها نیز به این پلتفرم روی خواهند آورد. اما برای اینکه macOS به عنوان یک پلتفرم جدی در دنیای بازی شناخته شود، اپل باید تغییرات اساسی در سیاستهای خود ایجاد کند. این تغییرات شامل دسترسی بهتر به بازیها از طریق فروشگاههای مختلف و تقویت پشتیبانی از بازیهای واقعیت مجازی (VR) خواهد بود.
با اینکه چالشهای مربوط به هزینه بالای سخت افزارهای اپل ممکن است به این زودیها برطرف نشوند، اما کاربران کنونی این برند و علاقهمندان به macOS احتمالاً آمادهاند که این دستگاهها را به عنوان تنها سیستم گیمینگ خود در نظر بگیرند. البته برای اینکه چنین تغییری ممکن شود، اپل باید سرعت تحولات خود در زمینه پشتیبانی از بازی روی مک را به شدت افزایش دهد.
اگر اپل بتواند مسیر فعلی را با سرعت بیشتری ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که دستگاههای مک در سال 2025 به عنوان گزینهای جدی برای گیمرها مطرح شوند. اما این امر مستلزم آن است که اپل نه تنها بازیهای بیشتری را به این پلتفرم اضافه کند، بلکه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با بازی را نیز به سطحی برساند که بتواند با ویندوز رقابت کند. از سوی دیگر، جذب توسعه دهندگان مستقل و شرکتهای بازیسازی بزرگ برای تولید بازیهای بومی، یکی دیگر از گامهای کلیدی در این مسیر است.
همچنین، اپل باید به طور جدی به محدودیتهایی مانند سازگاری محدود با واقعیت مجازی و عدم دسترسی برخی از بازیها در فروشگاههای پرطرفدار مانند استیم بپردازد. این موضوعها میتوانند عامل تعیین کنندهای در موفقیت یا شکست این شرکت در تلاش برای تبدیل مک به پلتفرمی برای گیمرها باشند.
به طور خلاصه، اگر چه سال 2025 ممکن است نقطه عطفی برای گیمینگ روی مک باشد، اما رسیدن به این هدف مستلزم تلاشهای جدی و تغییرات بنیادین از سوی اپل است.