پلها از جمله شاهکارهای مهندسی در تاریخ به شمار میآیند. اما در مواردی معدود و به دلایلی از جمله نقص ساختاری، شرایط آب و هوایی، یا وزن بیش از اندازه، این سازهها به طور غیر منتظره و فاجعه باری سقوط و ریزش میکنند. 7 موردی که در اینجا بررسی میکنیم از جمله مرگبارترین فجایع مربوط به خرابی پلها در تاریخ هستند. با دیجی رو همراه باشید.
پل بارج در پرتغال (1809)
تلفات: حدود 4000 نفر
مرگبارترین حادثه ریزش پل در تاریخ در طی جنگ شبه جزیره اتفاق افتاد؛ جنگی که در آن نیروهای ناپلئون به شهر پورتو در پرتغال حملهور شدند. همزمان با اولین نبرد پورتو که در 29 ام مارس 1809 اتفاق افتاد، هزاران تن از شهروندان برای فرار از سرنیزههای امپراطوری فرانسه سعی در عبور از پل بارج داشتند؛ پلی که در سال 1806 با وصل کردن 20 قایق با کابلهای فلزی به هم ساخته شده بود. پل که تحمل وزن چنین ازدحامی را نداشت نهایتاً فروریخت و حدود 4000 شهروند پرتغالی به همراه چنیدن لژیونر فرانسوی در رودخانه دورو غرق شدند.
پل معلق یارموت در انگلیس (1848)
تلفات: 79 نفر
در بعد از ظهر روز 2 مه 1845، در شهر یارموت انگلستان ناگهان وحشت جای خوشی را گرفت. برای تبلیغ ورود سیرک ویلام کوک، دلقکی به نام آرتور نیلسون قصد داشت روی رودخانه سیلابی بور سوار بر وان حمامی که چهار غاز آن را میکشیدند، سواری کند. علیرغم بارش باران، چندین هزار تماشاگر در کنار رودخانه جمع شدند و بیش از صدها نفر، که شامل کودکان نیز میشد، روی پل معلق تجمع کردند تا نمایش را ببینند. همزمان با عبور نیلوسن از زیر پل، که در سال 1829 افتتاح شده بود، تماشاگران ناگهان از یک سمت پل به سمت دیگر رفتند تا تمام مسیر عبور دلقک را ببینند. این تغییر ناگهانی وزن باعث شد که زنجیر پل از جا در رود. همزمان با کج شدن عرشه پل، کودکان به سمت نردههای پارکت فشار داده می شدند تا اینکه تمام عرشه پل در رودخانه افتاد. جوشهای نامناسب در مفاصل پل دلیل اصلی فروریختن پل عنوان شد؛ نقصی که منجر به کشته شن 79 نفر، شامل 59 کودک و چند نوزاد دو ساله شد.
پل آنژه در فرانسه (1850)
تلفات: 226 نفر
با شروع طوفان و رعد و برق در شهر آنژه فرانسه، گردانی با 500 سرباز که در حال رژه روی پل مشهور این شهر بر روی رودخانه ماین بودند، نتوانست سرپا بایستد! باد شدید همراه با نیرویی که پای سربازان در حال رژه به یکباره وارد میکرد منجر به تاب خوردن شدید این پل معلق به طول 102 متر و از جا دررفتن کابلهای سیمی آن شد. یکی از برجهای فلزی این پل 11 ساله روی سربازها خراب شد و در نتیجه عرشه پل به داخل رودخانه سقوط کرد. تحقیقات در مورد این حادثه که 226 کشته بر جای گذاشته بود، نشان داد که طوفان، استهلاک و خوردگی لنگرهای پل، و همچنین قدمهای هماهنگ سربازان دلیل اصلی حادثه بود. این حادثه و حوادث دیگر مربوط به پلهای معلق، مانند پل یارموت، منجر به نگرانیهایی در مورد امنیت اینگونه پلها شد، و حدود دو دهه گذشت تا پل معلق دیگری در فرانسه ساخته شود. همچنین پس از این حادثه اهمیت کنترل گامهای سربازان به هنگام عبور از روی پلها به منظور جلوگیری از رعشههای خطرناک مورد توجه قرار گرفت!
پل ریلی رودخانه وانگاهو در نیوزیلند (1953)
تلفات: 151 نفر
در ساعت 22:21 شب کریسمس در سال 1953، قطار سریع السیر ویلینگتون به آکلند با 285 مسافر و خدمه به سمت پل رودخانه وانگاهو در تانگی وای نیوزیلند نزدیک میشد؛ بیخبر از اینکه دقایقی قبل، گل و لای آتشفشانی که از کوه روآپهو در نزدیکی آن خارج شده بود باعث تضعیف قسمتی از پل شده است. با رسیدن قطار بر روی پل، شش واگن به داخل رودخانه افتادند، اما عکس العمل سریع خدمه لوکوموتیو در کشیدن ترمز اضطراری، مانع از خروج سه واگن درجه یک از ریل شد. اما خود خدمه از جمله 151 کشته شده در این سانحه بودند. ملکه الیزابت دوم در اولین بازدید سلطنتی خود از نیوزیلند و تنها ساعاتی بعد از حادثه طی پیام رادیویی از آکلند همدردی خود با قربانیان را اظهار کرده و به دیدار بازماندگان رفت.
پل موراندی در ایتالیا (2018)
تلفات: 43 نفر
پل موراندی با آن طرح ابتکاری و هنری که داشت توانست بعد از افتتاحش در سال 1967 فوراً به نماد شهر بندری جنوا تبدیل شود. اما در صبح روز 14 اوت 2018، در اثر یک بارش شدید تابستانی، کابلهای قسمت جنوبی پل در رفت که باعث شد بخشهایی از قسمت غربی پل از هم جدا شود. دهها اتومبیل که در بزرگراه آ-10 در حال حرکت بودند در یک سقوط 45 متری به داخل رودخانه پولسیورا و خیابانها و خطوط ره آهن مجاورش افتادند. یکی از سه برج A شکل پل خورد شد، اما قسمت شرقی پابرجا ماند. تحقیقات مستقل در مورد این حادثه، که به مرگ 43 نفر و زخمی شدن 16 نفر منجر شده بود، نشان داد که دلیل حادثه زنگ زدگی و خوردگی کابلهای فلزی پل بود که در اثر رخنه آب و هوای مملو از نمک در شکاف های بتون پل به وجود آمده بود. پل جایگزین نهایتاً در اوت 2020 افتتاح شد.
پل هوایی آفتاب در فلوریدا (1980)
تلفات: 35 نفر
صبح روز 9 مه 1980، با یک غرش ناگهانی پل هوایی آفتاب که در دهانه خلیج تامپا در جنوب سنت پترزبورگ فلوریدا قرار داشت به یکباره در آب فرو رفت. زیر بارانی سیل آسا و طوفانهای شدید، یک کشتی باربری 20 تنی که با رادار خاموش به سختی در حال عبور از کانال کشتیرانی مه آلود بود به دو تا از ستونهای پل برخورد کرد. در نتیجه این برخورد قسمتی از بخش جنوبی پل به طول 365 متر، به همران شش اتومبیل، یک کامیون، و یک اتوبوس به داخل آب سقوط کردند. این حادثه منجر به کشته شدن 35 نفر شد. با این حال، راننده کامیون توانست از این سقوط 45.7 متری جان سالم به در ببرد؛ خودروی او ابتدا به بدنه کشتی برخورد کرد و سپس به داخل آب افتاد و او توانست با شنا خود را به جای امن برساند. پل جایگزین در سال 1987 افتتاح شد.
پل رودخانه میسیسیپی در مینیسوتای آمریکا (2007)
تلفات: 13 نفر
در ساعتهای شلوغ عصر یکم اوت 2007، قسمت میانی پل خرپای فلزی با هشت لاین که بزرگراه بین ایالتی را از روی رودخانه میسیسیپی عبور میداد، ناگهان فروریخت. سپس قسمتهای کناریاش شروع به ریزش کرد. مسافران 111 خودرو به همراه 18 کارگر روی پل 35 متر سقوط کرده و در رودخانه افتادند. این حادثه 13 کشته و 145 زخمی بر جای گذاشت. تحقیقات کمیته ملی امنیت حمل و نقل حاکی از این بود که صفحات فلزی پل به اندازه کافی ضخیم نبودند تا بتوانند وزن قسمت میانی را در زمان اوج ترافیک و همچنین وزن تجهیزات ساختوساز را که در کناره پل قرار داشت، تحمل کنند. پل جایگزین نهایتاً در سپتامبر 2008 افتتاح شد.