انتظارها برای بازی «Half-Life 3» آنقدر طولانی شده که مدتهاست دیگر کسی آن را جدی نمیگیرد و بیشتر به یک میم (شوخی اینترنتی) در بین گیمرها تبدیل شده است، پایان بازی Half-Life 2: Episode Two داستان را در نقطهای بسیار حساس و هیجانانگیز رها میکرد و طرفداران این مجموعه به شدت امیدوار به انتشار نسخه بعدی آن بودند و حالا، بالاخره، شاید این اتفاق بیفتد. گزارش شده است که شرکت سازنده (Valve) چندین بار روی نسخههای مختلفی از این بازی کار کرده است، اما همه آن تلاشها در نهایت متوقف شدهاند. با این حال، این بار، دلایل زیادی وجود دارد که امیدوار باشیم این شرکت بالاخره روی پروژهای کار میکند که به سرانجام میرسد و ماجراهای گوردون فریمن را ادامه میدهد. با دیجی رو همراه باشید.
تأیید ضمنی Half-Life 3 جدید توسط گیب نیوئل
گیب نیوئل، بنیانگذار شرکت Valve که به او لقب «گیبن» دادهاند، در پایان مستند بیستمین سالگرد Half-Life 2، اظهارات جالبی داشت. این مستند نه تنها وجود پروژههایی که به منظور تولید قسمت سوم (Episode 3) انجام شده بود را تأیید کرد، بلکه تصاویر مفهومی و حتی نمونههای اولیه (دمو) از مکانیکهای بازی را که قبلاً هرگز دیده نشده بودند، به نمایش گذاشت. این اقدام، که در گذشته از سوی Valve هرگز به این صراحت انجام نشده بود، خود به تنهایی بسیار حائز اهمیت است.
نکته مهمتر، نحوه پایان مستند است. بازی Half-Life: Alyx، عنوانی انحصاری برای واقعیت مجازی (VR) که به عنوان پیشدرآمدی برای Half-Life 2 محسوب میشود و بر شخصیت الیکس ونس تمرکز دارد، به دلیل استفاده از قابلیتهای فنی جدید پلتفرم VR ساخته شد. Half-Life: Alyx تا به امروز به عنوان یکی از بهترین تجربههای واقعیت مجازی شناخته میشود و به نظر میرسد که انگیزه Valve را برای ساخت نسخه جدیدی از Half-Life افزایش داده است. در پایان مستند، نیوئل اینگونه اظهار داشت:
به نظر من، Half-Life ابزاری است که ما در اختیار داریم و تعهدی است که به مشتریان خود دادهایم تا از نوآوریها و فرصتها برای خلق تجربههایی بینظیر در بازیها استفاده کنیم. و من معتقدم که صنعت ما در حال حاضر با کمبودی در این فرصتها مواجه نیست.
برای درک بهتر این گفته، باید به این نکته توجه داشت که سری Half-Life همواره به عنوان بستری برای ارائه نوآوری در صنعت بازی شناخته شده است. اولین بازی این سری، نحوه داستانسرایی در بازیها را با ادغام فیزیک و روایتهای پیشرفته متحول کرد. نسخه دوم، گرافیک، داستانسرایی و فیزیک واقعگرایانه را به سطح بالاتری رساند و تعامل باورپذیر اشیاء با یکدیگر را به نمایش گذاشت. Half-Life: Alyx نیز با ورود به دنیای واقعیت مجازی، نشان داد که چگونه میتوان بازیهای بینظیری را به طور اختصاصی برای این پلتفرم خلق کرد. Valve حتی اعلام کرد که امیدوار است مادهایی برای این بازی منتشر شوند که امکان تجربه آن را بدون هدست VR فراهم کنند تا به این ترتیب، دلیل ساخت آن برای واقعیت مجازی مشخص شود.
گیب نیوئل پیش از این نیز به جانشین Half-Life 2 اشاره کرده و در کلیپی معروف در سال 2012 گفته بود: “این کارها زمان میبرند.” اما هرگز به صراحت اعلام نکرده بود که شرکت به طور فعال روی آن کار میکند. جمله «کمبودی در این فرصتها که صنعت با آن روبرو است، وجود ندارد» به وضوح نشان میدهد که Valve راههای عملی متعددی را برای تحقق این امر میبیند و به طور ضمنی وجود پروژهای در دست ساخت را تأیید میکند.
پایان Half-Life: Alyx دلیلی بر بازگشت قطعی به دنیای Half-Life
پایان غافلگیر کننده Half-Life: Alyx تنها در صورتی معنا پیدا میکند که Valve قصد بازگشت کامل به این جهان و ادامه داستان را داشته باشد. چرا باید پایانی را تغییر داد که سالها طرفداران را در انتظار نگه داشته، اگر واقعاً برنامهای برای دنبال کردن آن تغییر وجود نداشته باشد؟!
بدون فاش کردن جزئیات پایانی Half-Life 2: Episode 2 و Half-Life: Alyx، باید گفت که پایان HL:A به طور اساسی پایان Episode 2 را دگرگون میکند. این تغییر فقط در صورتی منطقی است که Valve قصد ادامه این سری را داشته باشد. پایانی که طرفداران را مشتاق نسخه بعدی کرده بود، اکنون مسیری جدید برای ادامه داستان ایجاد کرده است. همچنان پایانی غافلگیر کننده است، اما از نوعی متفاوت و با پیامدهای بالقوه بسیار گستردهتر.
تغییر یک پایان بدون قصد ادامه داستان از نقطه جدید، نه تنها بیمعنی است، بلکه تمام ماجرا نیست. بازی با صحنهای به پایان میرسد که شما در نقش گوردون فریمن، قهرمان اصلی سری، قرار میگیرید. اهرمی به او داده میشود و صدایی میگوید: «بیا گوردون، کاری برای انجام دادن داریم.»
این صحنه اشارهای واضح به تمایل توسعه دهندگان Valve برای ادامه کار بر روی Half-Life است و شاید بتوان آن را قویترین مدرک موجود تا به امروز دانست. قرار دادن مستقیم بازیکن در نقش قهرمان اصلی برای لحظهای کوتاه، فقط در صورتی اتفاق میافتد که برنامههای مشخصی برای ادامه داستان از نقطه پایانی جدید وجود داشته باشد.
اگر این موارد برای قانع کردن شما کافی نیست، رابین واکر (Robin Walker)، طراح Valve، در مصاحبهای پس از انتشار بازی به صراحت اعلام کرد که Half-Life: Alyx «بازگشت به این جهان بود، نه پایان آن.» این گفته تأکیدی قاطع بر ادامه این سری محبوب است.
آغاز تستهای گسترده بازی با حضور دوستان و خانواده کارکنان Valve
Valve رویکرد منحصربهفردی در طراحی بازی دارد؛ این شرکت به طور مداوم تستهای داخلی انجام میدهد تا درک دقیقی از تجربه بازی و واکنش مخاطبان به آن به دست آورد. همین فرآیند تست بود که منجر به بازنویسی داستان Half-Life: Alyx و بازگشت دو تن از نویسندگان کهنهکار Valve، اریک ولپاو (Erik Wolpaw) و جی پینکرتون (Jay Pinkerton)، برای کمک به این پروژه شد. اکنون گزارشها حاکی از آن است که بازی Half-Life 3 پس از موفقیت در تستهای داخلی، وارد مرحله جدیدی شده و توسط دوستان و خانواده کارکنان Valve مورد آزمایش قرار میگیرد.
اریک ولپاو به همراه مارک لیدلاو و چت فالیسزک، نویسندگان اصلی سری Half-Life بودند و پینکرتون نیز در کنار ولپاو داستان Portal 2 را نوشته بود. اگر چه مارک لیدلاو از Valve بازنشسته شده و گزارشهایی مبنی بر عدم همکاری او در داستان Alyx منتشر شده بود، تیم توسعه در یک جلسه پرسش و پاسخ در Reddit اظهار داشت که لیدلاو کمکهای شایانی به پروژه کرده است. آنها در پاسخ به سؤالی درباره لیدلاو گفتند:
او در طول توسعه HL:A، زمان زیادی را صرف پاسخگویی به سؤالات اریک، جی و شان در حین کار روی داستان کرد. طبق معمول مارک، ما برای او ایمیلی میفرستادیم و او پاسخی برای ما ارسال میکرد و سپس تقریباً 40 پاسخ دیگر به ایمیل خودش.
«گیب فالوور»، افشاگر مشهور Valve، معتقد است تا زمانی که بازی در تستهای دوستان و خانواده موفق باشد، ممکن است بازی واقعاً به هدف اعلامی خود در سال 2025 برسد. این تستهای بازی همان چیزی بودند که باعث تأخیر در انتشار Half-Life: Alyx شدند و شرکت را وادار کردند که Neon Prime را به طور کامل بازسازی کرده و به Deadlock تبدیل کند، بنابراین تضمینی وجود ندارد که از اینجا به بعد همه چیز به طور کامل بدون مشکل پیش برود.
نشت اطلاعات در سایر بازیهای Valve، مشابه اتفاقات پیش از انتشار Half-Life: Alyx
مشابه آنچه پیش از انتشار Half-Life: Alyx رخ داد، نشانههایی از پروژه جدید Half-Life در کدهای سایر بازیهای Valve مشاهده میشود.
هنگامی که Half-Life: Alyx برای اولین بار لو رفت، ارجاعاتی به “HLVR” (مخفف Half-Life VR) در تغییرات کد بازیهایی مانند Dota 2 دیده شد. به عنوان مثال، در بهروزرسانی پاییزی 2019 Dota 2، رشتههای متعددی مرتبط با واقعیت مجازی و “HLVR” در تغییرات موتور Source 2 مشاهده گردید. اکنون، این اتفاق با ارجاعاتی به “HLX” (نام رمز احتمالی جانشین Half-Life) در بهروزرسانیهای بازیهای مبتنی بر موتور Source 2 مانند Counter-Strike 2 و Deadlock در حال تکرار است.
شایان ذکر است که در طول سالها، ارجاعات متعددی به عناوین مختلف Half-Life در کدهای بازیهای Valve دیده شده است و این لزوماً به معنای پیشرفت قطعی پروژه نیست. با این حال، باید توجه داشت که انتشار برخی از عناوین و بهروزرسانیهای مهم Valve نیز به همین شکل از قبل لو رفته بودند. از جمله این موارد میتوان به Counter-Strike 2 و Deadlock (که قبلاً با نامهای Citadel و سپس Neon Prime شناخته میشد) و البته، بهروزرسانیهای محتوایی برای بازیهای موجود اشاره کرد. این الگو نشان میدهد که نشت اطلاعات از طریق کدهای بازیها میتواند نشانهای جدی از پروژههای در دست توسعه باشد.
همکاری Valve با RealBiomes و احتمال بازگشت طراحی مراحل رویهای
سری Half-Life همواره به عنوان بستری برای نوآوری در تجربههای بازی شناخته شده است. بنابراین، انتظار میرود نسخه جدید این سری نیز ایدههای جدیدی را به دنیای بازیها معرفی کند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد Valve در حال بررسی روشهای جدیدی برای طراحی مراحل، از جمله «تولید رویهای» (Procedural Generation) است.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از دادهکاوی و اظهارات منابع مختلف، از جمله تایلر مکویکر، Valve روی جنبههای مختلف مربوط به طراحی مراحل، از جمله تولید رویهای، کار میکند. در کتاب «Half-Life: Alyx – Final Hours» نیز دیو اسپیرر به پروژهای تکنفره اشاره میکند که از رویهایسازی در کنار تجربهای دستساز برای خلق دنیایی «باز» بهره میبرد. وقتی از او پرسیده شد که این بازی چیست، اسپیرر پاسخ داد: «آن بازی Half-Life 3 بود.»
نکته قابل توجه دیگر، همکاری Valve با شرکتی به نام RealBiomes است. همانطور که توسط کانال یوتیوبی Water CS2 مشاهده شده، RealBiomes اخیراً Valve را به عنوان یکی از مشتریان خود در وبسایتش فهرست کرده است. هر چند زمان دقیق این همکاری مشخص نیست، اما به احتمال زیاد بین سالهای 2022 تا 2024 بوده است. RealBiomes در زمینه تولید بایوم (زیستبوم) با استفاده از آنریل انجین 5 فعالیت میکند. با توجه به تخصص این شرکت در ایجاد محیطهای طبیعی و متنوع، احتمال همکاری Valve با آنها برای طراحی محیطهای بازی جدید دور از ذهن نیست.
مهم است که بدانیم تولید رویهای لزوماً به معنای خلق مراحل کاملاً جدید در هر بار اجرای بازی نیست. این تکنیک میتواند به معنای ایجاد تغییرات پویا در مراحل موجود، مانند تغییر مکان NPCها، سلاحها و آیتمها باشد. به عنوان مثال، در Half-Life: Alyx، مهمات سلاحها به صورت پویا و بر اساس نیاز بازیکن تولید میشد.
با این حال، با توجه به اظهارات قبلی در مورد تلاشهای پیشین برای ساخت Half-Life 3 و اشاره گیب نیوئل به فناوریهای جدید، احتمال استفاده گستردهتر از تولید رویهای و همکاری با RealBiomes در پروژه جدید Half-Life وجود دارد.
افشای احتمالی پروژه جدید Valve با نام رمز “شنهای سفید” توسط یک بازیگر
مشابه نحوه لو رفتن اطلاعات Portal 2 از طریق فراخوان بازیگران برای صداپیشگی، به نظر میرسد اطلاعات پروژه جدیدی از Valve نیز به همین شکل فاش شده است. ناتاشا چندل (Natasha Chandel)، بازیگری که در عناوینی چون Apex Legends، Valorant و Starfield به ایفای نقش پرداخته، پروژهای با نام رمز “شنهای سفید” (White Sands) را در بخش پروژههای خود در وبسایت شخصیاش و با ذکر نام Valve به عنوان سازنده، فهرست کرده بود. پس از انتشار این خبر در رسانههای مرتبط با بازی، این اطلاعات از وبسایت او حذف شد که این موضوع باعث گمانهزنی طرفداران در مورد ماهیت این پروژه و دلیل حساسیت آن شد.
نکته جالب توجه، ارتباط احتمالی این نام رمز با دنیای Half-Life است. مرکز تحقیقات بلک میسا، محل کار گوردون فریمن در سری Half-Life، در ایالت نیومکزیکو واقع شده است. بزرگترین میدان تپههای گچی جهان نیز با نام “شنهای سفید” در همین ایالت قرار دارد که این موضوع، ارتباطی معنادار بین نام رمز پروژه و دنیای Half-Life ایجاد میکند.
اگر چه این اطلاعات به تنهایی نمیتواند دلیلی قطعی بر ساخت پروژهای مرتبط با Half-Life باشد، اما قطعه دیگری از پازلی است که به نظر میرسد نشان میدهد Valve در حال کار بر روی چیزی مرتبط با این سری محبوب است. حذف سریع این اطلاعات از وبسایت بازیگر نیز بر اهمیت و حساسیت موضوع میافزاید.
اسم رمز “Fremont” برای استیم باکس جدید Valve و ارتباط احتمالی آن با Epistle 3
اسم رمز “Fremont” برای استیم باکس جدید Valve، گمانهزنیهایی را در مورد ارتباط آن با دنیای Half-Life و به ویژه Epistle 3، نوشته مارک لیدلاو، برانگیخته است. لازم به ذکر است که این ارتباط قطعی نیست و صرفاً بر اساس شواهد و گمانهزنیها مطرح میشود. با این حال، شواهد ضمنی متعددی وجود دارد که این احتمال را تقویت میکند.
یک سال پس از بازنشستگی مارک لیدلاو از Valve، او متنی با عنوان “Epistle 3” را در وبسایت شخصی خود منتشر کرد. این متن توسط طرفداران به عنوان طرح داستانی احتمالی برای قسمت سوم Half-Life در نظر گرفته میشود. البته باید توجه داشت که داستان بازیهای Valve اغلب در طول مراحل توسعه دستخوش تغییرات و بازنویسیهای متعددی میشوند. در این داستان، نام شخصیت گوردون فریمن به شکلی عجیب به “گرتی فرمونت” (Gertie Fremont) تغییر یافته بود!
نکته جالب اینجاست که طبق گفته جف کیگلی در کتاب «Half-Life: Alyx – Final Hours»، کمپانی Valve در ابتدا قصد داشت بازی Alyx را همزمان با عرضه هدست Valve Index منتشر کند. اما به دلیل بازنویسیهای داستانی، عرضه بازی با تأخیر یک ساله و پس از عرضه Index انجام شد. در نهایت، دارندگان Index بازی Alyx را به صورت رایگان دریافت کردند.
با توجه به سابقه Valve در تمایل به عرضه بازیهای Half-Life همزمان با سختافزار جدید خود، این احتمال وجود دارد که “Fremont” نیز به نوعی به Epistle 3 لیدلاو مرتبط باشد. علاوه بر این، اگر Valve قصد انتشار Half-Life 3 در سال 2025 را داشته باشد، این زمان با زمان احتمالی عرضه “Fremont” همخوانی دارد، زیرا سال 2025 دهمین سالگرد عرضه اولین استیم باکس خواهد بود.
این بار، نشانهها جدیتر از همیشه به نظر میرسند
این جمله را بارها شنیدهایم که: «Valve روی یک بازی Half-Life کار میکند، و این بار واقعاً جدی است.» اما این بار، شواهد و قرائن متعددی وجود دارد که این ادعا را تقویت میکند. آخرین باری که شایعات مربوط به Half-Life 3 به اوج خود رسید، مشخص شد که Valve در واقع روی آن کار میکرده، اما پروژه در نهایت لغو شده است. این بار، به نظر میرسد روند توسعه به مراتب جلوتر از آن زمان است.
علاوه بر این، دلایل متعددی برای باور به تکمیل این پروژه وجود دارد. پایان جدید Half-Life: Alyx مسیری تازه برای روایت داستان کامباین و گوردون فریمن باز کرده است. اظهارات توسعه دهندگان و شخص گیب نیوئل نیز به وضوح نشان میدهد که Valve تمایل زیادی به کاوش بیشتر در دنیای Half-Life دارد. مجموع این عوامل، این احتمال را تقویت میکند که بالاخره زمان عرضه یک Half-Life جدید فرا رسیده است. نظر شما چیست؟ آیا منتظر عرضه Half-Life 3 هستید؟