در ماه فوریه سال 2018 میلادی، Gartner اعلام کرد که برای اولین بار در یک دهه گذشته، فروش گوشی های هوشمند افت کرده است. با اینکه این افت فروش جزئی بود اما باعث نگرانی تحلیل گران و فعالان صنعت گوشی های هوشمند شد، زیرا اگر این روند چند ماه ادامه پیدا می کرد، صنعت با مشکلی جدی روبرو می شد. اما خبر خوش برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان گوشی های هوشمند این است که روند افت فروش ادامه پیدا نکرده و آمارها حکایت از افزایش دوباره فروش در سه ماهه اول سال 2018 دارند. اما نکته مهم تر این است که در سه ماهه اول 2018 یکی از برندگان اصلی بازار بدون شک کمپانی چینی و نام آشنای هواوی بوده است.
البته رشد فروشی که Gartner در گزارش اخیر خود به آن اشاره کرده، چندان هم بزرگ نیست و نسبت به آمار سه ماهه قبل از آن تغییر زیادی نداشته است. سرعت رشد برخی از تولید کنندگان ثابت بوده و یا حتی نسبت به قبل کندتر شده است که سامسونگ هم جزو همین دسته قرار می گیرد. بزرگ ترین مشکلی که تولید کنندگان بزرگی مانند سامسونگ در حال حاضر با آن دست به گریبان هستند، رشد چشمگیر برندهای چینی در تمای رده های قیمتی و همچنین افت کلی فروش گوشی های رده بالا و پرچمدار در سراسر جهان، است.
شرکت نام آشنای اپل هم با وجود اینکه گوشی های پرچمدار خود را کمی با تأخیر روانه بازار کرد تا بتواند آمار سه ماهه اول 2018 را کمی بهبود ببخشد، اما در این زمینه چندان موفق نبوده و قیمت بالای آیفون ایکس هم یکی از مشکل های بزرگ این کمپانی برای افزایش آمار فروش بوده است. بر همین اساس، امسال اپل هم مانند سامسونگ قصد دارد تا استراتژی خود را کمی تغییر داده و آیفونی با نمایشگر LCD و در همان شکل و شمایل آیفون ایکس را روانه بازار کند که البته قیمتی بسیار پایین تر خواهد شد.
در این بین شرکت چینی هواوی علیرغم مشکلاتی که در آمریکا دارد، توانسته جایگاه سومی خود را با قدرت حفظ کرده و حتی آمار فروش خود را تا حدود زیادی بهبود دهد. مسلماً این کمپانی برای ادامه روند رو به رشد خود باید فکری برای برطرف کردن موانع سیاسی کند تا بتواند در بازار آمریکا همچنان سهم خود را حفظ نماید. در حال حاضر شرکت چینی ZTE اولین قربانی کشمکش سیاسی آمریکا و چین تلقی می شود، اما هیچ بعید نیست که دیر یا زود نوبت به شرکت هایی مانند هواوی هم برسد.
اما بزرگ ترین برنده سه ماهه اول 2018 شرکتی نیست جز شیائومی. این کمپانی با افزایش فروش 124 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش بسیار چشمگیری داشته و توانسته سهم خود از بازار را به شکل قابل توجهی ارتقاء دهد. این موفقیت در حالی به دست آمده که شیائومی حتی یک گوشی هم در آمریکا عرضه نکرده و با وجود اینکه آمار کلی فروش این شرکت حتی یک سوم تولید کنندگانی مانند سامسونگ نیست، اما به خوبی توانسته پتانسیل های موجود در بازارهای خارج آمریکا را اثبات کند.