با بررسی های فروش که توسط سازمان IDC صورت گرفته، فروش تبلت ها برای چهارمین سه ماههی پی در پی با کاهش رو به رو گشته است. در سه ماههی گذشته، تعداد واحدهای فروش رفته تبلت ها، در مجموع به رقم ۴۸/۷ میلیون واحد می رسید. هم اینک آیپد اپل که مهم ترین محصول در این دسته قلمداد می شود، نسبت به سال گذشته خود با ۱۹٫۷ درصد کاهش مواجه شده است. لوکا مائستری از اپل اذعان دارد که ۹٫۹ میلیون واحد آیپد در ربع چهارم سال مالی وارد بازار شده است که نسبت به ۱۲٫۳ میلیون آیپد در بازه زمانی یکسان در سال گذشته، نزول را نشان می دهد.
اپل تنها نام بزرگ در این صنعت نیست که دچار کاهش فروش شده است. سامسونگ نیز با کاهش ۱۷٫۱ درصدی به صورت سالانه، اپل را همراهی می کند. در جدول فروش تبلت ها، لنوو با افزارش ۰٫۹ درصدی، جایگاه سوم و ایسوز با کاهش ۴۳٫۴ درصدی در جایگاه چهارم قرار می گیرد. در این میان هواوی توانسته با افزایش ۱۴۷٫۹ درصدی به جایگاه پنجم در این بازار دست صعود کند. آین آمارها نشان می دهند که ۷۵ درصد تبلت های فروخته شده، cellular ( پشتیبانی از سیم کارت و شبکه های اینترنت ) بوده اند.
رایان ریث از سازمان تحقیقاتی IDC می گوید:
“باور داریم که تبلت ها نقش مهمی در زندگی افراد بازی می کند. اما با رشد روز افزون تلفن های هوشمند و بزرگ تر شدن اندازه آن ها، مرز بین تبلت و گوشی های هوشمند بسیار کم رنگ تر شده است. آمارهای فروش به ما نشان می دهند که نیاز بازار در حال تغییر پیدا کردن است.”
مشکل دیگری که فروش تبلت ها را تحت الشعاع قرار می دهد، چرخه ارتقا دادن آن توسط کاربران است. کاربران به طور میانگین هر دو سال گوشی هوشمند خود را ارتقا می دهند، اما با بررسی های IDC، این مدت برای تبلت ها چهار سال می باشد. به گفته IDC در مجموع ۵۸۱ میلیون تبلت در حال حاضر در جهان وجود دارد.