فورد تولید ده میلیون موستانگ، که همواره نمادی از یک خودروی عضلانی آمریکایی بوده را در پنجاهمین سالگرد معرفی اولین نسل آن در محوطه یک کارخانه سنگ در میشیگان جشن گرفت.
اکنون یک فرصت طلایی برای فورد به شمار می رود تا با یک برنامه ریزی درست بتواند میزان تقاضا را در بازار خارج از آمریکا افزایش دهد، درست در زمانی که میزان فروش موستانگ در آمریکا در حال کاهش است.
موستانگ پر فروش ترین خودروی اسپرت کوپه در آمریکاست و در آلمان نیز چنین خواهد بود
این جمله را جیم هکت مدیر عامل فورد گفته، که به خوبی میتوان برنامه ریزی فورد برای تصاحب بازار اروپا را متوجه شد. در زمانی که فورد این رویداد مهم را جشن می گیرد، اصالت خودرو هایش را فراموش نمی کند و اسب رام نشده اش را در میان اسب های وحشی غرب امریکا آزاد می گذارد. ده میلیونمین موستانگ همانند جد بزرگش، اولین موستانگ تولید شده در سال 1964 به رنگ سفید در آمد تا ریشه اش را فراموش نکند و بداند که از کجا آمده و به کجا می رود.
کارشناس خودرو جان هیتمن از دانشگاه دیتون به خبرگزاری فرانسه چنین گفت:
به غیر از موستانگ خودروی دیگری نمیشناسم که تا به این اندازه، آمریکایی ها عاشقش باشند
موستانگ به معنای واقعی ابعاد یک کامیون را در قالب یک خودرو کوپه گنجاند و خودرویی عضلانی شد، کاری باور نکردنی که فورد از پس آن برآمد هر چند که نسل اول آن در سال 1965 اصلا در گروه خودرو های عضلانی و حتی خودروی سریع قرار نمی گرفت و در اصل هدف فورد برای تولید این خودرو تولید خودرویی مقرون به صرفه، کوچک با چاشنی اسپورت و صدای کر کننده اگزوز بود تا نگاه جوانان به خصوص زنان را نسبت به خودرو های اسپورت کوپه و گران قیمت عوض کند. فورد برای اولین بار در بهار سال 1964 در نمایشگاه جهانی نیویورک درست زمانی که شرکت های بزرگ خودرو سازی برای معرفی محصولات جدید خود در پاییز آماده می شدند، از موستانگ رونمایی کرد. کارشناس خودرو باب مرلیس که در آن سال در سنین نوجوانی بوده در باره ی حال و هوای آن روز می گوید: غوغایی به پا کرده بود، موستانگ میزان هیجان مردم را به آخرین حد ممکن رساند. برای مردمی که در حومه شهر زندگی میکردند و با خودرو های استیشن عجین شده بودند، موستانگ مانند موهبتی بود که فورد برای آن ها آفریده، تجسمی واقعی از آزادی.
اولین نمایش موستانگ در سال 1964، برای یک صحنه تعقیب و گریز در فیلم “Goldfinger”بود. اما نمایش اعجاب انگیز آن در فیلم “Bullitt” با هنرنمایی استیو مک کوئین،ستاره آمریکایی که در 1968 اکران شد به وقوع پیوست. اما این تمام ماجرا نیست و ویلسون پیکت در سال 1966 با آهنگ “Mustang Sally” در سبک بلوز این خودرو را جاودانه کرد.
برای برگذاری این جشن فرود از مالکان موستانگ درخواست کرد تا خودروهای موستانگشان را به دفتر مرکزی فورد بیاورند، مالکان از این تقاضای فورد استقبال فراوانی کردند و در صبح چهارشنبه در جنب دفتر مرکزی فورد در حومه دیترویت، موستانگ سواران رژه ای 32 کیلومتری ایجاد و به سمت کارخانه تولید موستانگ حرکت کردند. مایک مگری صاحب 5 مدل موستانگ که قدیمی ترین آن ها برای سال 1988 است به خبرگزاری فرانسه گفت:
موستانگ بخشی از زندگی من نیست بلکه در اصل بخش زیادی از زندگی من برای موستانگ است!
به زودی موستانگ در آمریکای شمالی به گزینه اصلی فورد در خانواده خودرو های اسپورت تبدیل میشود و از این به بعد تمرکز فورد بر فروش خودرو های شاسی بلند و کامیون خواهد بود و این موضوع وظیفه ی موستانگ را چند برابر خواهد کرد. طبق اطلاعات Auto data، فورد در آمریکای شمالی تنها 81 هزار خودروی اسپرت فروخته یعنی کم تر از 0.5 درصد بازار در اختیارش بوده است اما فروش فورد در بازار های دیگر در حال رشد است. بعد از شروع صادرات موستانگ در سال 2015، این خودرو نقش اصلی فروش فورد در خانواده خودرو های اسپرت تبدیل شده، این موضوع در مورد بازار چین اهمیت بسیار بیش تری دارد چرا که پیش بینی می شود تا سال 2025 ظرفیت بازار خودروی چین به 2 برابر بازار امریکا افزایش پیدا خواهد کرد.
جیم فارلی، رئیس بازار جهانی فورد به کارکنان کارخانه موستانگ گفت: امروز موستانگ را در لندن و پکن می بینیدکه استعاره ای از فتح دنیا توسط موستانگ است.
بسیاری از عاشقان خودرو و حتی کسانی که اندکی به خودرو علاقه دارند موستانگ را نمادی از خودروسازی آمریکا می دانند، خودرویی که فیلم سازان، خوانندگان و مالکانش را پشیمان نکرده و هر از گاهی هم که با پلاک گذرموقت به ایران می آید، نگاه ها را به خود معطوف می کند. سیاست های فورد برای موستانگ تا الان به خوبی جواب داده و باید دید در آینده موستانگ چه خواهد کرد.