تورینگ (Turing) یکی از برندهای جدید انویدیا و نام معماری نسل هشتم این شرکت است که ادامهای بر پاسکال (Pascal) محسوب می شود. این معماری شامل هستههای جدید RT می باشد که جانشین CUDA در برنامههای ردیابی پرتو شده است و البته شامل هسته های جدید تانسور برای استفاده در فناوری هوش مصنوعی یا AI هم می باشد. انویدیا برای اولین بار این معماری را در Quadro RTX 8000، 6000 و 5000 به کار برد و اکنون طیف گستردهتری از کارتهای گرافیک این شرکت بر اساس تورینگ طراحی می شود. بنا به ادعای انویدیا تورینگ در برنامههای ردیابی پرتو 6 برابر سریعتر از پاسکال عمل میکند.
اگر تاکنون نام ردیابی پرتو را نشنیدهاید باید بگوییم همان طور که از نام این فناوری جدید پیدا است هدف آن ردیابی پرتوها و نورهایی است که در فضای مجازی از اجسام به دوربین میرسد. در دنیای واقعی ما به واسطه بازتاب نور از اجسام میتوانیم آنها را ببینیم. ردیابی پرتو هم به روشی مشابه کار میکند و پرتوهای نور پس از برخورد با اجسام و اشیاء بازتابیده شده و لنز دوربین می رسد که این بازتاب گاهی به صورت مستقیم بوده و گاهی نیز نتیجه چندین بازتاب متوالی است. این نور توسط دوربین ثبت می شود و از آن می توان برای رندر کردن صحنه استفاده کرد. نور بازتاب شده حاوی اطلاعاتی از جسمی که به آن برخورد کرده می باشد و این اطلاعات در قالب کدهایی ذخیره میشوند، به این ترتیب دوربین تشخیص می دهد که در حال نمایش تصویر کدام جسم است. برای اینکه فرایند کمی سادهتر شود، نور دوباره از دوربین به سمت منبع خود بازگردانده میشود و این کار کمی از بار پردازشی را کاهش میدهد.
یکی از مزایای عمده تکنیک مذکور این است که اشیاء بسیار واقع گرایانه به نظر میرسند، چرا که بازتاب نور در آنها به روشی بسیار طبیعی رخ میدهد. بازتابها، انحراف نور و سایهها نیز همانند چیزی هستند که در زندگی واقعی مشاهده میکنیم و همین مسئله باعث می شود تا حس واقعی بودن به اینگونه صحنههای سه بعدی افزوده شود. با اینکه اجسام طراحی شده در این روش کاملاً هم واقعی نیستند، اما پیشرفت قابل توجهی نسبت به تکنیکهای رندرینگ فعلی دارند.
از آنجا که در این روش نیاز به محاسبه پرتو نور برای تک تک پیکسلهای دوربین (در واقع آنچه که از صفحه نمایش مشاهده میکنیم) وجود دارد، ردیابی پرتو نسبت به تکنیک های رندر استاندارد محاسبات بسیار بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل است که این تکنیک در حال حاضر تنها در انیمیشن های سه بعدی، مانند فیلمهای انیمیشنی، که به آرامی و فریم به فریم در طی کی دوره چند ماهه رندر می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از تکنیک ردیابی پرتو در بازی های سه بعدی تا به امروز امکانپذیر نبود، اما حالا به کمک کارت های گرافیک جدید انویدیا می توان آن را در بازیها نیز حداقل در مقیاسی کوچکتر مورد استفاده قرار داد.
کارتهایی که امروز معرفی عرضه خواهند شد، یعنی RTX 2070، RTX 2080 و RTX 2080 Ti امکان بهرهگیری از تکنیک ردیابی پرتو را در بازیها مهیا خواهند کرد. علاوه بر هستههای جدید RT و هستههای Tensor، این کارتهای گرافیک مدرن انویدیا شامل یک چارچوب گرافیکی عصبی NGX جدید برای استفاده در الگوریتم های هوش مصنوعی بوده و از ویژگیهای دیگری مانند حافظه GDDR6 با پهنای باند 600 گیگابایت بر ثانیه، NVIDIA NVLink جدید با پهنای باند 100 گیگابایت بر ثانیه در حالت SLI، پشتیبانی سخت افزاری از USB نوع C و VirtualLink، سایهزنی با سرعت متغیر، رندر Multi-View و فناوری صوتی VRWorks، برخوردار هستند.
انویدیا یک نسخه Founders Edition را نیز از این کارتهای عرضه کرده که شامل پشتیبانی پیش فرض از اورکلاک، فنهای 13 تیغهای محوری، اتاقک بخار کامل کارت، پوشش آلومینیومی قالب گیری شده و DisplayPort 1.4a با پشتیبانی از 8K HDR با نرخ 60 هرتزی تنها از طریق یک کانکتور، می باشد.
RTX 2080، RTX 2070 و RTX 2080 Ti به ترتیب با قیمتهای 499، 699 و 999 دلار در دسترس خریداران قرار خواهند گرفت. قیمت نسخههای Founders Editions هم به ترتیب برابر 599، 799 و 1199 دلار خواهد بود. این کارتهای از هم اکنون از طریق فروشگاه خود انویدیا برای پیش خرید موجود است و شرکتهای همکار انویدیا هم از روز 20 سپتامبر فروش RTX 2080 و RTX 2080 Ti را شروع خواهند کرد در حالی که مدل RTX 2070 را از ماه اکتبر عرضه خواهند کرد.
انویدیا در حال همکاری با توسعه دهندگانی مانند Epic Games، EA و Square Enix است تا از فناوری ردیابی پرتو در بازیهای خود استفاده کنند. از جمله بازیهایی که قرار است از این نکنیک پردازشی استفاده کنند می توان به Control، Metro Exodus، Shadow of the Tomb Raider، Battlefield V و Assetto Corsa Competizione اشاره کرد. این بازیها از رابط برنامه نویسی کاربردی جدید مایکروسافت برای ویندوز یعنی DirectX Raytracing یا به اختصار DXR استفاده خواهند کرد.
سری جیفورس RTX همچنین از فناوری Deep Learning Super-Sampling هم که قرار است در بازیهایی مانند PlayerUnknown’s Battlegrounds، Hitman 2، Ark: Survival Evolved، Final Fantasy XV، Shadow of the Tomb Raider و Serious Sam 4 به کار گرفته شود، پشتیبانی خواهد کرد.