سامسونگ به تازگی نمونه اولیه گوشی انعطافپذیر خود را معرفی کرده که قرار است در سال آینده میلادی روانه بازار شود. همچنین این شرکت کرهای در اوایل سال 2019 از جدیدترین پرچمدار خود یعنی گلکسی اس 10 رونمایی خواهد کرد و البته به نوعی قصد دارد دهمین سالگرد تولید این سری از گوشیها را با اس 10 جشن بگیرد. بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، ظاهراً گلکسی اس 10 از یک صفحه نمایش اولد جدید برخوردار خواهد بود که به صورت کاملاً تمام صفحه و بدون حاشیه طراحی شده و تنها در گوشه بالای خود یک سوراخ برای دوربین سلفی خواهد داشت.
هر دو این فناوریها بسیار جذاب هستند و به نظر میرسد سامسونگ با این نوآوریها قصد توسعه بازار خود را دارد. اما به گزارش رسانههای کرهای، دلیل واقعی اینکه سامسونگ به سمت ارائه نوآوری در محصولات آتی خود رفته است، وجود مشکلات داخلی در بخش ارتباطات همراه کره جنوبی است.
مدیر بخش موبایل سامسونگ، آقای دی جی کو (DJ Koh)، تمام تلاش خود را به کار گفته تا تغییراتی در حوزه تحت مدیریت خود ایجاد کند، زیرا در غیر این صورت شرکت به حرکت نزولی خود ادامه داده و در نهایت ممکن است خود او هم کارش را از دست بدهد.
در مصاحبهای که نشریه Korea Herald با یکی از منابع آگاه داشته، وی به این نکته اشاره کرده که نائب رئیس سامسونگ، لی جی یانگ (Lee Jae-yong) پس از بازدیدی که از یک فروشگاه گوشی هوشمند در اروپا داشته، به شدت از کو به واسطه رقابت ضعیف با رقبا انتقاد کرده است. این منبع خاطر نشان کرده که در حال حاضر انتقادات داخلی و خارجی زیادی نسبت به محصولات بخش موبایل سامسونگ وجود دارد.
هنگامی که سامسونگ گزارش مالی سه ماهه سوم سال 2018 را منتشر کرد، سود عملیاتی بخش گوشیهای هوشمند این شرکت 2 میلیارد دلار ارزیابی شد، حدود 30 درصد نسبت به سه ماه قبل و 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است. این کاهش سود در حالی است که حتی عرضه گلکسی نوت 9 هم کمی زودتر از همیشه و در ماه اوت اتفاق افتاده بود. یکی دیگر از کارکنان سامسونگ نیز فاش کرده: “سیستم تصمیم گیری سفت و سخت موجود در بخش موبایل، جدیترین سامسونگ در این حوزه است که مانع از کشف ایدهها و راه حلهای نوآورانه جدید شده است.”
سامسونگ در هند کاملاً پیشرو بود، اما در چند سال گذشته شیائومی بخش بزرگی از بازار این شرکت را تصاحب کرده است. در کشور چین هم که یکی دیگر از بازارهای بزرگ گوشیهای هوشمند محسوب میشود، این شرکت دارای سهمی کمتر از 1 درصد بوده و حداقل از پنج تولید کننده محلی این کشور عقبتر است.
امیدواریم سامسونگ بتواند هر چه سریعتر اوضاع خود را سر و سامان دهد، زیرا در غیر این صورت، ممکن است به سرانجامی که نوکیا داشت، گرفتار شده و هرگز نتواند موقعیت از دست داده خود در بازار را بازیابی کند.