تبلیغ در گوگل یک استراتژی بازاریابی عالی برای صاحبان کسب و کارهای کوچک است. شما میتوانید با استفاده از این سرویس گوگل، آگهیهای تبلیغاتی خود را به افرادی که در آن لحظه در جستجوی محصول یا خدمات شما هستند و میخواهند در مورد کسب و کار شما اطلاعاتی کسب کنند، نشان دهید. این نوع تبلیغ برای صاحبان کسب و کارهای نوپا و کوچک بسیار مفید است. تبلیغ در گوگل به تبلیغ کنندگان این امکان را میدهد تا بر روی کلیدواژه های خاص سرمایه گذاری کنند و تبلیغ سایت آن ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل، به ازای جستجوی آن کلمات خاص به کاربر نمایش داده شود.
زمانیکه کاربر یک اصطلاح یا عبارت را جستجو میکند، گوگل طبق کلمهی کلیدی بکار رفته نتایج مرتبط را نشان میدهد.
جایگاه مشخصی در لینک های ابتدایی و انتهایی هر صفحه از نتایج گوگل برای تبلیغات در نظر گرفته شده که این جایگاه توسط گوگل برای تبلیغ دهندگان به مزایده گذاشته می شود. تبلیغ کنندگان طبق مبلغی که برای هر کلمه کلیدی پرداخت میکنند و همچنین کیفیت سایت و تبلیغ خود، در صفحات و لینک های مختلف نتایج گوگل نشان داده میشوند.
بسیاری از افراد گمان میکنند تبلیغات گوگل به صورت رایگان است، در صورتی که امروزه بزرگترین منبع درآمد گوگل، سرویس تبلیغات در گوگل یا Google Ads میباشد. بسیاری از شرکت ها از این سرویس تبلیغاتی آنلاین به طور ثابت استفاده کرده و هزینه های زیادی صرف آن میکنند که بازخورد بسیار مناسبی نیز از این سرویس تبلیغاتی گوگل دریافت کردهاند.
گوگل از طریق یک سیستم خودکار، هزینه و محل قرارگیری تبلیغات را تعیین میکند. بیشترین هزینهای که صرف کلیک کاربر روی تبلیغ میشود و میزان ارتباط متن تبلیغ با وب سایت مورد نظر، روی جایگاه تبلیغات در گوگل تأثیر دارد.
فعال کردن تبلیغ در گوگل، تعیین هزینه کلیک برای تبلیغ و مدیریت کمپین به صورت هدفمند و بهینه، موضوعی است که اگر در آن تجربه و دقت کافی نداشته باشید، با احتمال بسیار زیادی در دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود از طریق گوگل ادز شکست خواهید خورد. به همین منظور گوگل این امکان را فراهم کرده است تا افرادی که دانش، توانایی و یا حتی زمان کافی برای مدیریت کمپین گوگل ادز را ندارند نیز بتوانند از این سرویس استفاده کنند. در سراسر دنیا شرکت های متعددی وجود دارند که سرویس تبلیغات گوگل را به کاربران و مشتریان خود ارائه می دهند. این شرکت ها که به عنوان شرکت های پارتنر گوگل شناخته شده هستند، برای دریافت پارتنری خود آزمون های متعددی را گذرانده، از کارشناسان خبره بهره گرفته و از فیلترهای پیچیده گوگل عبور کرده اند و در نهایت مدارک پارتنری گوگل را دریافت کرده اند. با توجه به حساسیتهای زیادی که گوگل بر روی پارتنرهای خود دارد، استفاده از این شرکت ها می تواند انتخاب هوشمندانهای برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی گوگل باشد.
قبل از استفاده از تبلیغ در گوگل، پیشنهاد می کنیم با چند مفهوم تخصصی زیر آشنا شوید:
- عبارت CPC که مخفف Cost per Click میباشد، هزینهای است که تبلیغ کننده باید به ازای هر دفعه ای که کاربر روی تبلیغش کلیک میکند، پرداخت کند. در تنظیمات آگهی حداکثر هزینه ای که برای تبلیغات در گوگل باید پرداخت شود، به عنوان CPC مشخص شده است. بر اساس رقابت بین تبلیغ کنندگانی که در مزایده شرکت کرده اند، گوگل CPC را برای هر تبلیغ مشخص میکند.
- عامل دیگری که در تعیین جایگاه تبلیغ مهم بوده و نقش کلیدی تری دارد، Quality Score یا نمره کیفیت میباشد. در واقع Quality Score معیاری است که تعیین میکند تبلیغ در گوگل برای کاربر مرتبط و مفید بوده یا خیر. این معیار را گوگل به کار میبرد و بر اساس CTR تبلیغ (نسبت تعداد کلیک به تعداد دفعات نمایش) ، مرتبط بودن کلمات کلیدی و کیفیت صفحات فرود تعیین میشود. به هر میزان که نمره کیفیت بیشتر و به عدد 10 نزدیکتر باشد، نتیجه بهتری در تعیین هزینه و جایگاه نمایش تبلیغ در گوگل خواهد داشت. مقدار این عدد بین 1تا 10 است و گوگل به وسیله الگوریتم خاصی این عدد را تعیین میکند.
تعریف کاملتر نمره کیفیت (QS):
نمره کیفیت (QS) یک فاکتور رتبه بندی میباشد که توسط گوگل برای تعیین کیفیت و مرتبط بودن کلیدواژه ها و تبلیغات بکار میرود. همچنین این نمره تأثیر مستقیمی بر روی تعیین هزینه کلیک برای هر کلیدواژه دارد. فاکتورهای مختلفی در تعیین نمره کیفیت نقش دارد. این فاکتورها شامل موارد زیر است:
- نرخ کلیک یا CTR تبلیغات
- ارتباط بین هر کدام از کلید واژه ها به گروه تبلیغاتی خود
- ارتباط و کیفیت صفحات فرود
- ارتباط بین متن تبلیغات
- سابقه عملکرد اکانت Google Ads
در مورد ارزش و اهمیت دقیق هر کدام از این فاکتورها در الگوریتم نمره کیفیت، هیچ کس به جز گوگل اطلاعی ندارد اما مشخص است که نرخ کلیک مهم ترین بخش از این الگوریتم میباشد. وقتی از یک تبلیغ افراد زیادی بازدید کرده و روی آن کلیک میکنند، گوگل متوجه خواهد شد که این تبلیغ مرتبط بوده و به کاربر کمک میکند. از نتایج Quality Score خوب میتوان به رتبه بندی بالاتر برای تبلیغ و پرداخت هزینه پایین تر به گوگل اشاره کرد.
3 مورد را در زمینهی Quality Score باید دانست:
- یکی از سه عنصری میباشد که بر روی رتبه و موقعیت تبلیغ تأثیر دارد.
- کلمهی کلیدی مورد نظر باید چندین بار در تبلیغ و صفحهی هدفی که مشتری پس از کلیک بر روی تبلیغ به آن میرسد، تکرار شود تا نمره کیفیت بالاتری کسب کرد.
- کسب نمره کیفیت بالا باعث میشود تا CPC کمتر شود.
به این ترتیب تعیین جایگاه تبلیغ در گوگل به دو عامل Quality Scoreو CPC بستگی دارد. همانطور که گفته شد ، QS اهمیت بسیار زیادی دارد. چنانچه اگر رقابت بین 2 تبلیغ A و B باشد و هر دو CPC برابری داشته باشند، اگر نمره کیفیت تبلیغ “A” بیشتر از “B” باشد، تبلیغ “A” پیروز خواهد شد و جایگاه بهتر را کسب میکند.
سرویس تبلیغات در گوگل یا Google Ads نوعی از تبلیغات آنلاین است که دارای مباحث فنی متعدد و پیچیدهای می باشد و در این مطلب سعی شد برخی از مهمترین آن ها را بررسی کنیم. بررسی تمامی این مفاهیم تخصصی در قالب یک مقاله آموزشی نمی گنجد و یادگیری آن نیازمند صرف زمان زیاد و کسب تجربه می باشد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در صورتیکه در این زمینه تخصص کافی ندارید ، هرگز به صورت شخصی از این سرویس استفاده نکنید و حتماً از یک شخص و یا شرکت متخصص گوگل ادز مشاوره بگیرید.