معمولا خودروسازان از صحبت راجع به برنامههایشان برای آیندهی دور اجتناب میکنند؛ ممکن است در ابتدا به نظر برسد که این کار را با قصد این انجام میدهند که رقیبان خود را از استراتژیهایشان باخبر نسازند. اما در واقع پیشبینی شتاب پیشرفت تکنولوژی، هزینهی سوخت، سلیقهی مصرف کنندگان و موارد بسیار دیگر میتواند بسیار سخت باشد. شاید 10 سال پیش این شرکتها فکر میکردند که در سال 2018، خودروهای غالب بازار، ماشینهایی کوچک هیبریدی باشند؛ درحالی که الان SUVهای بزرگ بازار داغی دارند و این دقیقا برعکس پیشبینیها از آب درآمد.
با همهی اوصاف، مایکل جاست، مدیر برنامههای فولکس واگن بیان داشته که فقط تا 8 سال دیگر، ساخت موتورهای احتراق داخلی را متوقف میکند:
در سال 2026، ما آخرین خط محصولات موتور احتراقی را تولید میکنیم.
برنامههای فولکس واگن فقط به استراتژی برقیسازی اتومبیلهای خود باز نمیگردد، بلکه با دیدگاهی به اهداف اقلیمی 2050 نیز مرتبط است و جاست بیان داشته که این اهداف فقط در صورتی قابل وصول هستند که در سال 2050، حتی یک خودروی احتراق داخلی هم در جادهها نباشد. استراتژیهای فولکس واگن به توافقنامهی سال 2015 پاریس باز میگردد؛ سالی که با بحران سوخت این گروه همزمان شد و خود این موضوع روی پایان خودروهای سوختی برای فولکس واگن تاثیر گذار بود.
علاوه بر این، جاست اعلام داشت که تمامی تصمیمات استراتژیک این شرکت در راستای حرکت به سمت خودروهای الکتریکی خواهد بود و در ماه گذشتهی میلادی هم بورد ناظر فولکس واگن تصمیم گرفت که دو کارخانهی تولید خودروی بنزینی را تبدیل به کارخانهی تولید خودروی برقی کند که این دو در 2021 و 2022 کار خود را شروع خواهند کرد.