«آکیو تویودا» رئیس شرکت تویوتا در سال 2017 در رویدادی در آتن یونان عنوان کرد «من بر این باورم که آیندهی ترابری در دستان کسانی است که میخواهند شرایط جامعه را بهبود دهند.» تویوتا سر و صدای زیادی به پا کرده و عنوان میکند که نمیخواهد فقط یک شرکت تولید اتومبیل باشد، بلکه میخواهد یک شرکت ترابری باشد. این شرکت با راهاندازی بنیاد ترابری خود میخواهد از تکنولوژی برای بهبود زندگی افراد استفاده کند.
بنیاد ترابری تویوتا در سال 2017 چالشی 4 میلیون دلاری با نام Mobility Unlimited Challenge را اجرایی کرد که در آن گروهها برای بهبود زندگی افرادی که فلج اندامهای تحتانی را داشتند تلاش میکردند تا دستگاههای جدیدی در این زمینه تولید کنند. تویوتا به عنوان بخشی از جشن CES خود در روز دوشنبه میخواهد پنج فینالیست این رقابت را معرفی کند.
اولین فینالیست Evowalk است که توسط Evolution Devices واقع در آمریکا به مسابقه راه پیدا کرده است. طبق گفتههای سازندهي این دستگاه، Evowalk «غلافی سطحی است که دور پاهای کاربر پیچیده میشود و حسگرهایی دارد که حرکات مربوط به قدم زدن کاربر را دنبال کرده و عضلههای درست را در زمان درست تحریک میکند.» Evolution Devices میگوید چنین چیزی نه تنها به راه رفتن روزانهي کاربر کمک کرده بلکه در طول زمان باعث بهبودی این ماهیچهها میشود و از آنجایی که اندازهی بسیار بزرگی ندارد میتوان راهحلی ساده و عالی باشد.
و سپس Moby که محصول یک شرکت شناختهشدهی ایتالیایی به نام Italdesign است. این محصول برای کاربران ویلچر ساخته شده است. Italdesign در نظر دارد «سری دستگاههای الکتریکی و چرخداری» تولید کند که «سفر درونشهری را با استفاده از ویلچرهای سبک و دستی بسیار آسانتر میکنند.»
یکی دیگر از ایدههای ویلچر سبک از طرف شرکت بریتانیایی Phoenix Instinct مطرح شده است. این ویلچر که نام آن Phoenix AI است با استفاده از فیبر کربن ساخته شده است و «خودش را با فعالیت کاربر هماهنگ میکند و به این ترتیب با حرکات کاربر منطبق میماند.» این ویلچر مرکز خود را با جاذبه هماهنگ میکند که باعث میشود هل دادن آن آسانتر شود. همچنین مجهز به نیروی محرکهی کمکی است تا بالا رفتن از سطح شیبدار آسانتر شود و ترمز خودکار نیز به کاهش سرعت این ویلچر در سراشیبیها کمک میکند.
دانشگاه تسوکوبای ژاپن Qolo را ایجاد کرد. اسم این دستگاه مخفف «کیفیت زندگی با ترابری» است.این دستگاه در واقع یک اگزو-اسکلت متحرک است که به کاربر اجازه میدهد بنشیند یا بایستد و به این ترتیب «قسمت صندلی از صندلی چرخدار حذف میشود.» در این حالت کاربر به صورت ایستاده حرکت میکند و همه چیز را با قسمت فوقانی بدن خود کنترل میکند.
در نهایت یک اگزو-اسکلت دیگر از IHMC و MYOLYN داریم که هر دویشان شرکتهایی آمریکایی هستند. این دستگاه که Quix نام دارد شامل موتورهایی در مفصل ران، زانو و قوزک پا است و به گفتهی شرکتهای سازنده «امکان جابهجایی، ایمنی و استقلالی را در اختیار کاربر قرار میدهد که اگزو-اسکلتهای فعلی قادر به انجام آن نیستند.»
هر کدام از این فینالیستها بودجهای 500 هزار دلاری از تویوتا دریافت میکنند تا این ایدهها را بیش از این گسترش دهند. برندهي این رقابت در سال 2020 در توکیو معرفی خواهد شد و 1 میلیون دلار جایزه دریافت میکند تا دستگاه خود را به تولید انبوه برساند.