ناسا با استفاده از کاوشگر MAVEN که به عنوان آنتن و رابطی برای زمین عمل میکند و به سیاره مریخ نزدیکتر است خود را برای ماموریت سال 2020 سفر به مریخ آماده میکند. تا چند ماه دیگر، این فضاپیما به مریخ نزدیک و نزدیکتر خواهد شد تا جایی که تنها 2,800 مایل بالای سطح زمین و 1050 کیلومتر پایینتر از مدار فعلی خود قرار میگیرد. این امر باعث افزایش قابلیتهای ارتباطی کاوشگر خواهد شد. آنطور که پژوهشگر اصلی کاوشگر MAVEN، بروس جاکوسکی توضیح میدهد:
استفاده از آن درست مثل استفاده از تلفن همراه است. هر چه به برجهای مخابراتی نزدیکتر باشید سیگنالهای شما قویتر خواهند بود.
برای نزدیک کردن مدار MAVEN به سیاره، ناسا پیشرانههای آن را در چند روز آینده روشن خواهد کرد تا ارتفاع آن کمی پایینتر بیایید. سپس به کاهشگری تکیه میکند که در جو فوقانی سیاره مریخ قرار گرفته تا هر بار که دور سیاره میچرخد و مسیر خود را با روشی تحت عنوان مانور هواشکنی یا Aerobraking تغییر میدهد سرعت آن کم شود. ناسا میگوید مانور Aerobraking مثل بیرون آوردن دست از ماشین در حال حرکت است و اجازه خواهد داد که ماشین در حالی که از سوخت بسیار کمی استفاده میکند به هدف خود برسد.
علاوه بر فراهم شدن سیگنال قویتر برای مریخنورد، این حرکت به فضاپیما اجازه میدهد با ماموریت 2020 مریخ بیشتر ارتباط برقرار کند. با چرخش مدار در ارتفاع پایینتر کاوشگر میتواند هر روز به جای 5.3 بار ، 6.8 بار دور مریخ بچرخد که دادههای بیشتری به این طریق میتوان بدست آورد. MAVEN که مخفف Mars Atmosphere and Volatile Evolution ( جو مریخ و تکامل مواد فرار) است در مدار استقرار یافته تا وضعیت آب و هوای مریخ با دقت بیشتری بررسی شود. از سال 2014 که کاوشگر MAVEN وارد مدار مریخ شد توانست به دانشمندان کمک کند بفهمند که باد و اشعه خورشیدی موجب از بین رفتن بیشتر جو مریخ شده است و اینکه این سیاره دو نوع شفق قطبی دارد.