کنسولهای مدرن با پردازندههای x86 و کارتهای گرافیکی ایامدی رادئون، اشتراکهای زیادی با سیستمهای مخصوص بازی دارند، یا حداقل زمانی که در سال 2013 پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان به بازار عرضه شدند، اینطور بود. حالا دیگر این پردازندههای جگوار ایامدی را نمیتوانید در سیستمهای مخصوص بازی پیدا کنید. طبق گفتههای مارک سرنی، معمار سیستمهای شرکت سونی، قرار است پلی استیشن 5 با آپگریدهای سختافزاری خود تجربهی بازی در کنسولها را به سطح جدیدی ارتقا دهد.
اول از همه: این پردازندههای قدیمی پرسرعتتر میشوند. بالاخره این اتفاق میافتد. پردازندههای جگوار در ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو نیز حضور داشتند، این دو کنسول آپگریدهایی بودند که عملکرد گرافیکیشان بسیار بهبود داده شده بود و نهایت قدرت پردازشی بودند که در اختیار بازیهای مدرن قرار میگرفت. از طرفی بسیاری از توسعهدهندگان نیز بازیهای خود را با در ذهن داشتن قدرت پردازشی کنسولها تولید میکردند، حتی بازیهایی که برای کامپیوترهای شخصی منتشر میشوند نیز نمیتوانند از محدودیت این پردازندههای باستانی فرار کنند (پردازندههایی که حتی نسخههای آپگرید شدهشان نیز عملکرد چشمگیری نداشتند).
پلی استیشن 5 مجهز به APU های ایامدی خواهد بود که هستههای پردازندهی مرکزی و پردازندهی گرافیکی را در یک چیپ جا میدهد اما مجهز به فناوری خاصی است که حتی طرفداران بازیهای کامپیوتری نیز هنوز به آن دسترسی ندارند. کنسول سونی مجهز به هستههای نسل سوم رایزن خواهد بود که انتظار میرود در فصل تابستان برای کامپیوترهای شخصی عرضه شوند. نسلهای اول و دوم پردازندههای رایزن ایامدی عملکرد بسیار خوبی داشتند و این نسخهی جدید، اولین معماری x86 خواهد بود که با استفاده از فرآیند تولید بسیار جدید 7nm تولید میشود.
این هستههای رایزن احتمالاً عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت، به خصوص اگر بخواهیم آنها را با پردازندههای باستانی جگوار مقایسه کنیم. همچنین استفاده از پردازندههای ایامدی یکی از قدرتهای کامپیوترهای شخصی را در اختیار سونی قرار میدهد: سازگاری عقبگرد. از آنجایی که هم پلی استیشن 4 و هم پلی استیشن 5 از معماری x86 استفاده میکنند، به سادگی میتوان عناوین قدیمی را روی این کنسول جدید بازی کرد و سرنی نیز به این نکته تأکید کرد که سازگاری عقبگرد با بازیهای پلی استیشن 4 برای این کنسول جدید عرضه خواهد شد.
پردازندهی گرافیکی Radeon Navi پردازشهای گرافیکی پلی استیشن 5 را بر عهده خواهد داشت. انتظار میرود کارتهای گرافیکی تولید شده بر پایهی Navi امسال به بازار عرضه شوند، با این حال ایامدی هنوز تاریخ عرضهی رسمی این کارتهای گرافیکی را منتشر نکرده است و هیچ مطلبی نیز دربارهی عملکرد آنها ارائه نداده است. حتی یک کارت گرافیکی متوسط از نوع Navi نیز تواناییهای بسیار بیشتری نسبت به کارت گرافیکی پلی استیشن 4 خواهد داشت.
و این را در نظر داشته باشید: سرنی میگوید پردازندهی گرافیکی پلی استیشن 5 از رهگیری نور پشتیبانی خواهد کرد. ایامدی دربارهی پشتیبانی این پردازندهها از رهگیری زندهی نور چیزی نگفته است و به همین دلیل این اعلام سونی غافلگیر کننده است.
اما جزئیات این موضوع نیز مهم است. رهگیری زندهی نور در هر پردازندهی گرافیکی قابل اجرا است اما هزینهی محاسباتی بالایی دارد. این فناوری در بازیهای شش ماه گذشته مشاهده شده است و دلیل آن نیز نسل جدیدی از کارتهای گرافیکی Nvidia GeForce RTX است که سخت افزار مخصوصی برای سرعت بخشیدن به این فناوری دارند. حتی در این حالت نیز این کار باعث افت فریم شدیدی میشود. انویدیا اخیراً رهگیری نور را در کارتهای گرافیکی جیتیایکس خود فعال کرد، این کارتهای گرافیکی فاقد سخت افزار مخصوص این فناوری هستند و واضح است که نتیجهی چنین موضوعی زیاد هم جالب نخواهد بود. باید ببینیم آیا این پردازندههای گرافیکی Navi که در پلی استیشن 5 عرضه میشوند سخت افزار اختصاصی این فناوری را دارند یا خیر.
بهبودهای پردازندهی مرکزی و گرافیکی ایامدی امکان استفاده از قابلیتهای جدیدی همچون صدای سه بعدی و خروجی تصویر 8K را در اختیار کاربران پلی استیشن 5 قرار میدهد. صدای سه بعدی قابلیتی است که میتواند برای هدستهای واقعیت مجازی پلی استیشن بسیار کاربردی باشد و سرنی نیز تأکید کرد که این هدستها با پلی استیشن 5 سازگار خواهند بود. تلویزیونهای 8K آنقدرها هم رایج نیستند و عملکرد پلی استیشن 4 پرو نیز در 4K جالب نیست، این کنسول در بیشتر بازیها حداقل فریم ریت قابل بازی را در 4K به کاربران ارائه میدهد. در صورتی که معماری Navi افزایش عملکرد بسیار چشمگیری نداشته باشد به سختی میتوان تصور کرد که این پردازندهی گرافیکی بتواند عملکرد خوبی را در 8K به کاربران خود ارائه دهد، برای اینکه تصوری از این موضوع داشته باشید بد نیست که بدانید خروجی 8K برابر با چهار خروجی 4K است.
آخرین بهبود این کنسول جدید میتواند چشمگیرترین بهبود آن باشد و موضوعی است که سرنی از آن با عنوان «یک تغییر واقعی» یاد میکند. ما نیز با این موضوع موافقیم. پلی استیشن 5 بدون هارد درایو قدیمی عرضه میشود و مجهز به یک هارد اساسدی خواهد بود. نمیتوان دربارهی مزایای استفاده از اساسدی به جای یک هارد معمولی اغراق کرد. این آپگرید بهترین بهبودی است که میتوانید برای کامپیوتر شخصی خود تهیه کنید و معادل مجهز کردن اتومبیلتان به نیترو است. این درایوها بسیار سریع هستند و باعث میشوند از شر زمانهای طولانی بارگذاری در بازیها خلاص شوید. سرنی برای نمایش این قابلیت، سفر سریع شخصیت در بازی اسپایدرمن را به ما نشان داد که در پلی استیشن 4 حدود 15 ثانیه طول کشید و در کیت توسعهدهندگان پلی استیشن 5 که مجهز به اساسدی است، فقط به 0.8 ثانیه زمان نیاز داشت!
بله، آپگرید شدن به اساسدی چنین تجربهای است!
سرنی جزئیات بیشتری دربارهی این کنسول نسل بعد سونی در اختیارمان قرار نداد، فقط میدانیم که پلی استیشن 5 در سال 2019 به بازار عرضه نخواهد شد. اما چیزهایی که تا همین الان نیز گفته شده است باید حتی کاربران کامپیوترهای شخصی را به هیجان بیاورد. پلی استیشن 5 بیش از هر وقت دیگری شبیه کامپیوتر شخصی است و قرار است فناوریهایی را در اختیارمان قرار دهد که در حال حاضر بسیار گرانقیمت هستند. باید خودمان را برای مرگ پردازندههای جگوار آماده کنیم.
حتی اگر از طرفداران بازی روی کامپیوتر شخصی هستید، ترکیب رایزن و سخت افزار رادئون به همراه یک اساسدی پرسرعت حتماً شما را تحت تأثیر قرار میدهد. پیش به سوی عصر جدید بازیها!