خرده فروشی آنلاین آمازون در جدیدترین ردهبندی منتشر شده از سوی BrandZ، با کنار زدن اپل و گوگل، به عنوان ارزشمندترین برند یا نام تجاری دنیا معرفی شده و به این ترتیب به حکمرانی 12 ساله شرکتهای فناوری در این لیست، پایان داده است. این شرکت سال گذشته سومین برند ارزشمند دنیا بود و پایینتر از اپل و گوگل قرار داشت. در واقع، ارزش برند آمازون در مقایسه با سال گذشته 52 درصد افزایش پیدا کرده که نکته بسیار قابل توجهی است. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.
ارزش برند آمازون در حال حاضر چیزی در حدود 315 میلیارد دلار برآورده شده و این در حالی است که اپل و گوگل ارزشی تقریباً یکسان و برابر 309 میلیارد دلار دارند. رتبه چهارم جدول نیز با اختلاف نسبتاً زیاد به مایکروسافت تعلق گرفته و ارزشی که برای این برند برآورد شده چیزی در حدود 251 میلیارد دلار است.
البته توجه داشته باشید که ارزشمندترین برند دنیا لزوماً به معنای بزرگترین شرکت دنیا نیست. چرا که مایکروسافت در حال حاضر از لحاظ بازار فروش، بزرگترین شرکت دنیا است و بازاری 1016 میلیارد دلاری دارد، اما در ردهبندی اخیر BrandZ در جایگاه چهارم قرار گرفته است. پس از مایکروسافت نیز آمازون با بازار 916 میلیارد دلاری، اپل با بازار 751 میلیارد دلاری و شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت با بازار 750 میلیارد دلاری، به ترتیب دومین تا چهارمین شرکتهای بزرگ دنیا هستند.
با نگاهی دوباره به جدول ردهبندی ارزشمندترین برندهای دنیا متوجه می شویم که 8 مورد از 10 نام تجاری برتر، متعلق به شرکت های آمریکایی هستند و علاوه بر چهار برندی که ذکر شد، برندهای ویزا، فیسبوک، مک دونالد و AT&T هم آمریکایی محسوب می شوند. دو شرکت باقی مانده از بین 10 برند برتر دنیا نیز چینی بوده و به گروه تجاری علی بابا و تنسنت تعلق دارند.
جالب این که از بین شرکتهایی که نامشان در لیست به چشم میخورد، تنها تنسنت و فیسبوک نسبت به سال گذشته افت ارزش داشته اند که این افت ارزش برای شرکت آمریکایی برابر 27 درصد و برای شرکت چینی 2 درصد بوده است.