مراکز تلفنی تحت شبکه یا VOIP (مخفف Voice Over Internet Protocol ) نسل جدید مراکز و سیستمهای تلفنی میباشند که علاوه بر برقراری ارتباط تلفنی، قابلیتها و ویژگیهای بینظیری را به سیستم تلفنی سازمانها اضافه میکنند، از این رو برخی از سوالات و ابهامات صاحبان کسب و کارها که به فکر توسعه سیستم تلفنی و افزایش بهرهوری سازمان خود به کمک راه اندازی ویپ هستند این است که به راستی تفاوت اصلی سیستم ویپ و مراکز تلفنی آنالوگ قدیمی چیست؟ هزینههای راه اندازی و پیاده سازی VOIP چه قدر است؟ این سیستم چه مزایایی برای سازمان ما دارد؟ و …
در این مقاله قصد داریم پس از معرفی و بررسی تفاوت بین سیستم تلفنی VOIP و آنالوگ، مزایا و هزینههای راه اندازی و نصب VOIP را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.
مراکز تلفنی VOIP را بیشتر بشناسیم:
همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، VOIP مخفف عبارت Voice Over Internet Protocol و نسل جدید مراکز تلفنی میباشد، که علاوهبر برقراری ارتباط تلفنی، قابلیتهای ویژهای را نسبت به مراکز تلفنی آنالوگ در اختیار ما قرار میدهد که در ادامه به معرفی برخی از این قابلیتها خواهیم پرداخت. بنابراین تا این قسمت از مقاله متوجه شدیم که یکی از تفاوتهای اصلی میان راه اندازی VOIP و مراکز تلفنی آنالوگ ، قابلیتها و ویژگیهایی است، که سیستم ویپ برای ما به ارمغان میآورد.
تفاوت دیگری که بین مراکز تلفنی آنالوگ و سیستمهای VOIP وجود دارد این است که برخلاف سیستمهای آنالوگ، برای راه اندازی ویپ به زیرساخت مجزا از بستر شبکه سازمان احتیاجی نداریم، یا به عبارتی پیاده سازی VOIP روی بستر شبکه سازمان که برای اتصال و برقراری ارتباط کامپیوترها مورد استفاده قرار میگیرد انجام میشود و نیازی به زیرساخت مجزا ندارد و این در حالی است که برای پیاده سازی مراکز تلفنی آنالوگ باید زیرساختی کاملا مجزا برای سازمان فراهم کنیم.
پس به طور خلاصه میتوان گفت اصلیترین تفاوت میان مراکز تلفنی آنالوگ و سیستم VOIP، قابلیتهای ویژهی سیستم VOIP و نوع بستر مورد نیاز آنها میباشد.
پیاده سازی و نصب VOIP چه مزایایی را برای ما به ارمغان میآورد؟
همانطور که گفتیم یکی از اصلیترین تفاوتهایی که بین راه اندازی ویپ و مراکز تلفنی آنالوگ وجود دارد، ویژگیهایی است که سیستمهای VOIP در اختیار ما قرار میدهند. برخی از این ویژگیها عبازت است از:
- قابلیت ضبط تماس پیشرفته: با پیاده سازی و نصب ویپ میتوانید به یک ضبط مکالمات کاملا انعطافپذیر و پیشرفته دست پیدا کنید، طوری که میتوانید تماسهای مورد نظر خود را در هر جهت و در هر حالتی که احتیاج دارید ضبط و نگهداری کنید.
- راه اندازی سیستم تلفن گویای پیشرفته: با راه اندازی VOIP میتوانید یک تلفن گویای پیشرفته و تو در تو روی سیستم تلفنی سازمان خود پیاده سازی کنید.
- راه اندازی صفهای پیشرفته: با نصب ویپ میتوانید صفهای پیشرفته در سیستم تلفنی خود ایجاد کنید و مشتریان سازمان را پس از تماس با شرکت به آن صفها هدایت کنید تا علاوه بر شنیدن موزیک، از مدت زمان تقریبی انتظار برای برقرای تماس با کارشناسان شرکت مطلع باشند.
- راه اندازی قابلیتهای پیشرفته مرکز تلفنی: به کمک سیستم ویپ میتوانید قابلیتهای پیشرفته و سیستمهای هوشمندی را درون سیستم تلفنی سازمان خود پیاده سازی نمایید که برخی از این قابلیتها عبارت است از:
– ماژول تماس خودکار و ارسال پیام: به کمک این ماژول میتوانید قابلیتی را راه اندازی کنید تا سیستم تلفنی سازمان شما به صورت خودکار با مشتریان مورد نظر شما تماس گرفته و یک پیام مشخصی را برای آنها پخش کند و یا آنها را به سیستم نظرسنجی سازمان هدایت کند.
– ماژول نظرسنحی: به کمک این ماژول میتوانید مشتریان سازمان را به یک سیستم نظرسنجی هدایت کنید و از میزان رضایت آنها از نحوه پاسخگویی کارشناسانتان مطلع شوید.
– دفترچه تلفن هوشمند تحت وب: به کمک این ماژول میتوانید بک دفترچه تلفن هوشمند تحت وب راه اندازی کنید و علاوه بر ثبت اطلاعات مشتریانتان، تنها با کلیک روی نام آنها در پنل تحت وب، با آنها تماس تلفنی برقرار کنید.
– ماژول تماس امن: به کمک این ماژول میتوانید تماس سرویسدهندهها و سرویسگیرندگان سازمانتان را از طریق سیستم تلفنی سازمانتان برقرار کنید. بدیهی است که با این کار میتوانید علاوه بر پنهان نگهداشتن شماره هر دو طرف، مکالمات آنها را ضبط و کنترل نمایید.
– …
هزینههای پیاده سازی و راه اندازی ویپ:
برای براورد هزینههای راه اندازی و پیاده سازی VOIP به طور دقیق باید با یک شرکت فعال در این زمینه تماس گرفته و درخواست کنید تا هزینههای راه اندازی و نصب VOIP را برای شما براورد کنند. اما به طور کلی هزینههای راه اندازی معمولا شامل بسترسازی، تهیه تجهیزات و هزینه راه اندازی میشود که بسته به وسعت کسب و کار شما و کیفیت تجهیزات متفاوت خواهد بود.
نکتهی مهمی که باید در مورد راه اندازی VOIP مد نظر داشته باشید این است که با وجود قابلیتهای ویژهای که این مرکز تلفن نسبت به سیستمهای آنالوگ قدیمی دارد در بسیاری از موارد میتواند هزینه کمتری برای شما داشته باشد. برخی دلایل این امر عبارت است از:
- برای پیاده سازی ویپ نیازی به بستر جداگانه ندارید: همانطور که گفته شد سیستم ویپ روی بستر شبکه ( که در اکثر سازمانها وجود دارد ) پیاده سازی میشود، بنابراین نیازی به بسترسازی جداگانه برای سیستم تلفنی ندارد.
- استفاده از Soft Phone: زمانی که در سازمان خود از ویپ استفاده میکنید میتوانید برای کاهش هزینههای راه اندازی به طور موقت یا دائمی از تلفنهای نرمافزاری استفاده کنید و هزینه خرید تلفن برای کاربران را به طور چشمگیری کاهش دهید. در این سناریو تلفنهای نرمافزاری روی موبایل یا کامپیوتر کاربران نصب و راه اندازی شده و آنها میتوانند تماس خود را توسط این Soft Phone ها برقرار کنند. ( بدیهی است که ارائه تلفن سخت افزاری به هر یک از کابران در مراحل بعدی امکان پذیر میباشد )
- قابلیت توسعه: زمانی که شما از مراکز تلفن آنالوگ مثلا سانترال TES824 استفاده میکنید، اگر بخواهید تعداد داخلیهای سازمان را به ۹ عدد افزایش دهید باید یک کارت جداگانه برای سانترال و یک کارت CID برای کارت دوم تهیه کنید که این امر هزینههایی را در پی دارد. در حالی که زمانی که از سیستم ویپ بهره میبرید، میتوانید بدون نیاز به تهیه سختافزار خاصی تعداد داخلیهای خود را به سادگی افزایش داده و ویژگیهای مورد نظر خود را پیاده سازی نمایید.
- و …
راه اندازی ویپ را از کجا آغاز کنیم؟
همانطور که گفته شد برای براورد هزینه و پیاده سازی ویپ باید با یک شرکت فعال در این زمینه تماس گرفته و درخواست راهنمایی یا مشاوره کنید. بدیهی است که برای انتخاب یک شرکت مناسب برای نصب VOIP پارامترهای ذیل نقش مهمی دارند:
- رزومه کاری شرکت
- تضمین کیفیت مرکز تلفن پیشنهادی
- پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت
- کیفیت پاسخگویی و توانایی در رفع ابهامات و نیازهای شما
- معرفی تجهیزات گوناگون با قیمتهای مختلف جهت دادن حق انتخاب به شما
FIGIKA ارائه دهنده برترین راهکارهای پیاده سازی و راه اندازی VOIP
فیجیکا یک شرکت فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد که به صورت تخصصی در زمینه نصب و راه اندازی ویپ فعالیت میکند. ما بر این باوریم که با ارائه خدمات با قیمت و کیفیت مناسب میتوانیم همهی کسبوکارها را از ویژگیها و مزایای سیستم تلفنی تحت شبکه بهرهمند سازیم. ضمانت کیفیت خدمات، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش، رزومه کاری قوی، پشتیبانی و پاسخگویی سریع برای رفع مشکلات مشتریان از جمله مسائلی هستند که برای جلب رضایت شما عزیزان به آنها متعهد خواهیم بود.
خدماتی که فیجیکا در زمینه راه اندازی سیستمهای تلفنی تحت شبکه ارائه میدهد عبارت است از:
- بسترسازی سازمان و راه اندازی مرکز تلفنی ویپ
- ارائه انواع مختلف تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای پیاده سازی VOIP
- ارائه انواع ماژولهای توسعه مراکز تلفنی ویپ مانند:
-ماژول تماسگیر خودکار
-ماژول نظرسنجی
-دفترچه تلفن تحت وب هوشمند
-ماژول تماس تماس امن
-ماژول پیجینگ هوشمند بیمارستانها و کلینیکها
-و …..
- پشتیبانی سیستم تلفنی ادارات و سازمانها گوناگون
- آموزش پیاده سازی و نگهداری از سیستم VOIP به صورت ویدیویی و دورههای حضوری
در صورتی که برای نصب و پیاده سازی سیستم VOIP خود به مشاوره و راهنمایی احتیاج دارید، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
آدرس وبسایت: Figika.com
تلفن تماس: 021-91004313