اینترنت یکی از مهمترین دستاوردهای بشر در تمامی قرون گذشته است. به واسطه اینترنت، کسب و کار اینترنتی مکمل فروش خدمات و محصولات شد. اما در ۱۰ سال گذشته به واسطه ی فراهم شدن تبلیغات اینترنتی برای کسب و کار اینترنتی و دیگر کسب و کارها، دیگر اینترنت صرفا مکمل و کمک کننده به فروش یا خدمات آفلاین نیست، بلکه در بسیاری از زمینه ها، کسب و کار اینترنتی جایگزین کسب و کارهای فیزیکی شده است.
کسب و کار اینترنتی راه حل نجات شرکت ها در دوران کرونا
در زمان اپیدمی کرونا اینترنت مهمترین وسیله برای صاحبان کسب و کارها بود که از این طریق توانستند تا حد زیادی از همه توانایی خود در فروش اینترنتی استفاده و ضرر و زیان خود را تا حد زیادی جبران کنند. تبلیغات اینترنتی در دوران کرونا به همه ثابت کرد که در بحران ها نیز می توان خدمات و محصولات خود را به بهترین شکل ممکن با اتکا به تبلیغات اینترنتی، تبلیغ کرد و به فروش رساند. در زمان اپیدمی کرونا شرکت آمازون توانست در کمتر از ۹۰ روز به فروش 79 میلیارد دلار برسد. اگر نگاهی به دنیای آنلاین بیاندازیم می بینیم که کسب و کارهایی که اینترنتی شدهاند یا امکان ارائه خدمات آنلاین را در بستر خود دارند در دوران کرونا توانستند محصولات و خدمات خود را برای مشتریان شان عرضه کنند. پرفروش ترین و ثروتمند ترین شرکت ها حتما کسب و کار اینترنتی و تبلیغات اینترنتی دارند.
چرا باید در سال ۲۰۲۰ کسب و کار اینترنتی و تبلیغات اینترنتی داشته باشیم؟
انفجار دیجیتال رخ داده است. تبلیغات اینترنتی یکی از موثرترین نوع تبلیغات در دنیا محسوب می شود. اینترنت دیگر از دنیای وبلاگ نویسی سابق فاصله گرفته، و دیگر صرفا جایی بری دیدن عکس ها و نهایتا استعلام قیمت یا دانلود فیلم و سریال و… نیست. هر تخصصی در دنیای وب، هم اکنون تبدیل به کسب و کار اینترنتی جا افتاده ای شده است. حتی وبلاگ نویسان، سایت های دانلود فیلم و سریال و فروم ها با رتبه گرفتن در کلمات پرجستجو یا به دلیل نوع خدماتی که عرضه می کنند، همراه برندینگی که دارند از محبوبیت و برند شدن خود در میان طرفدارانشان، به عنوان یک فرد یا برند تاثیر گذار عمل کرده و محصول یا خدمات دیگر وب سایت ها را در وب سایت یا شبکه های اجتماعی خود بصورت بنر، ویدیو، رپورتاژ آگهی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات متنی و… تبلیغ می کنند.
با وجود سلطه و فراگیری اینترنت در زندگی روزمره انسان ها، انواع کسب و کارهای آنلاین و آفلاین برای رشد و توسعه خود نیازمند تبلیغات اینترنتی خواهند بود. تبلیغات در فضای اینترنت می تواند کمک شایانی به بهبود کسب و کار اینترنتی شما کرده و به معرفی محصولات و برند بپردازد. چراکه امروزه انسان ها به اینترنت به عنوان رسانه ای برتر می نگرند. البته تبلیغات اینترنتی خود حوزه گسترده ای است که روش های متنوعی را شامل می شود. مهم ترین روش های تبلیغات اینترنتی شامل ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، تبلیغات همسان و خرید رپورتاژ آگهی است.
تلفن های همراه عامل مهم در جا افتادن کسب و کار اینترنتی و تبلیغات اینترنتی
ضریب نفوذ اینترنت در ایران و جهان به بالاترین حد خود نسبت به تمامی سالهای گذشته رسیده است. دسترسی آسان و عرضه بسیار زیاد تلفن های همراهِ هوشمند در کنار موتور جستجوی گوگل کمک شایانی به کسب و کارهای اینترنتی کرد که در این راستا تحولی تصاعدی داشته باشند. به گونهای که صاحبان کسب و کار مجبور شدند برای تجربه کاربری آسانتر و پیمایش لذتبخش تر کاربران موبایل، برآن شدند که علاوه بر اینکه نسخه دسکتاپ داشته باشد، نسخه موبایل وب سایت های خود را هم به صورت اختصاصی طراحی کرده و توسعه دهند. همچنین وجود شبکه های اجتماعی باعث شد که تبلیغات اینترنتی شکل و فرم دیگری به خود بگیرد. کاربران اینترنت از راه های مختلفی به کسب و کارهای اینترنتی دسترسی پیدا می کنند: جستجو در موتورهای جستجو از جمله گوگل و تبلیغات اینترنتی که در گوگل و یا سایر وب سایت ها و دیگر پلتفرم ها صورت می گیرد.
نقش اپلیکیشن ها در توسعه کسب و کار اینترنتی و تبلیغات اینترنتی
ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی به تلفن های همراهِ هوشمند و همچنین جهانی شدن اینترنت و دسترسی همگان به این سرویس باعث شد که کسب و کارهای اینترنتی حضوری با دوام در فضای آنلاین داشته باشند. در ایران و سایر کشورها بعید بنظر می رسد که کسب و کاری به فکر ارائه خدمات و محصولات خود بصورت اینترنتی نیافتاده باشد! همچنین حضور اپلیکیشن های ios و اندروید با میلیاردها کاربر فعال در دنیای آنلاین بیش از پیش باعث شده که کسب و کار اینترنتی و انواع تبلیغات اینترنتی رونق بگیرد و همین نشان از انفجاری در دنیای دیجیتال می دهد که هر خدمات و محصولی می تواند جایگاهی در فضای آنلاین داشته باشد. اپیدمی کرونا و قرنطینه شدن کشورها هم باعث شد که اینترنت نقش پر رنگ تری در رفع نیازهای بشر بازی کند. اگر امروزه کسب و کاری خدمات و محصولات خود را به دنیای اینترنت متصل کرده، حتما می تواند فروش بالای خدمات و محصولات خود را در آینده ی نزدیک با استراتژی مشخص، شاهد باشد.
فناوری 5G به کمک کسب و کارهای اینترنتی می آید
به دلیل نقش پر رنگ اینترنت در زندگی بشر، همه کشورها به نوعی خواهان استفاده از فناوری 5G هستند. چراکه در دنیای اینترنت، سرعت بالا بسیار مهم است. بدون شک 5G تحولی شگفت را در دنیای کسب و کار اینترنتی و همچنین انواع تبلیغات اینترنتی در آینده ی خیلی نزدیک رقم خواهد زد. دسترسی به اطلاعات در کمترین زمان ممکن امکان ارائه خدمات گسترده ای را برای صاحبان کسب و کار اینترنتی بوجود می آورد و بدون شک تبلیغات اینترنتی نیز تغییرات بسیاری را در این راستا خواهد داشت.
گوگل بزرگترین زیرساخت برای کسب و کارهای اینترنتی
موتور جستجوی گوگل یکی از مهمترین دلایلی بود که کسب و کارهای اینترنتی این توان را در خود ببینند که در لیست نتایج جستجو ظاهر شوند. بعید به نظر می رسد که کاربری برای پیدا کردن آدرس، محصول، خواندن مقاله و یا اطلاع از اخباری، جستجوی خود را در گوگل انجام ندهد. در هر ثانیه میلیون ها کلمه در موتور جستجوی گوگل جستجو می شود. تبلیغات اینترنتی در تلگرام، اینستاگرام، گوگل و سایر پلتفرم ها در ایران باعث شده که کسب و کارها پتانسیل این را داشته باشند که خدمات خود را در بستر آنلاین به بهترین شکل ممکن عرضه کنند. عدم نیاز به حضور فیزیکی مشتری در محل، باعث شده بسیاری از شرکت ها در هزینه های خود صرفه جویی بالایی را داشته باشند.