ده ها خوبی دارد؛ قبول! کسی منکر خوبیها و فوایدش نیست، اما آیا از بدیهایش خبر دارید؟ شبکههای اجتماعی را میگوییم. امروز یکی از مضرات شبکههای اجتماعی و راه مقابله با آن را به شما آموزش میدهیم.
اول به سراغ نتایج تحقیقات یک موسسه پژوهشی به نام ICRSA میرویم. نتایج تحقیقات این موسسه «نشان میدهد شبکههای اجتماعی، اعتماد به نفس ما را کم میکنند!» اما چطور؟ در این مقاله میخواهیم به شما یادآوری کنیم که چرا این اتفاق می افتد و در آخر یک آزمون رایگان اعتماد به نفس را با هم ببینیم.
ابزار مدرن، ابزاری برای تخریب اعتماد به نفس؟
مجلات عامه پسند مد و همچنین تلویزیونهای ماهوارهای که تکلیفشان مشخص است! اگر نگاهی به آنها بیندازید، میبینید که به خاطر عرضه و تبلیغ اندامهای ایده آل و به اصطلاح «بی عیب و نقص» و تاثیر منفی آن بر اعتماد به نفس مردم و به خصوص جوانان مورد انتقاد قرار گرفته اند. اما کمتر کسی به « تاثیر شبکه های اجتماعی بر اعتماد به نفس ما» پرداخته است. متاسفانه در یک دیدگاه کلی به نظر میرسد شبکههای اجتماعی نقش مهمی در کاهش میزان اعتماد به نفس افراد دارد.
نتایج تحقیقات نشان می دهد «هر چه افراد زمان بیشتری را در شبکههای اجتماعی صرف کنند، بیشتر در باره خود و ظاهرشان وسواس و حساسیت نشان میدهند!» روزانه، میلیونها تصویر روی شبکههای اجتماعی منتشر شده و بین دوستان به اشتراک گذاشته میشود كه بيشتر آنها خود واقعي فرد نيست و فقط بخش زیبای زندگی آنهاست! تازه آن هم تصاویر دستکاری شده با امکانات گوناگون!
به بیان دیگر، فرد تلاش ميكند «آنچه كه نيست» را به نمايش بگذارد تا آنچه در واقعيت هست. اين يعني نارضایتی و عدم اعتماد به نفس از واقعيت موجود و تلاش براي بودن بر اساس نظرات، خواستهها، باورها و خوشايند ديگران! آمارهای یک تحقیق نشان میدهد ۶۴ درصد از كاربران شبکههای اجتماعی(به ویژه اینستاگرام و به خصوص زنان) با ديدن عكسها و تصاوير دستكاري شده از خود و ظاهرشان احساس بدي پيدا كرده، نااميد و افسرده شدهاند.
بررسی موارد بیشتر…
بررسي مواردی درباره تاثیر شبکههای اجتماعی بر میزان اعتماد به نفس، شما را به دیدگاه واضحتری میرساند.
کلیسی هیبرد یک دانشجوی اهل انگلیس، نمونهای از این مسئله بود. او در دوران کودکی قد بلند و چاق بود. در دوران ابتدایی مشكلي با اين ظاهر نداشت. چرا كه کسی بهاین موارد توجه نمیکرد. اما بوقتی به دبیرستان رفت، ظاهرش براي او دردسرساز و دستمایه تمسخر شد! چرا كه با ديدن او اکثر هم کلاسیها و شاگردان مدرسه شروع به حرف زدن و تمسخر كردند. این امر باعث شد که به مرور زمان او فکر کند واقعا زشت است و هیچ چیز خوب و زيبايي در وجودش نیست! کلیسی، سالهای اول دبیرستان همیشه احساس بدبختی میکرد و در فیسبوک دوستان خیلی کمی داشت که در مورد آنها تقریبا مطمئن بود که سر به سر او نخواهند گذاشت. روزگار برای کلیسی سخت بود! او در مورد تمام جزییات ظاهریاش حتی شکل ابروها و یا اندازه پیشانی خود وسواس پیدا کرده بود.خود کلیسی در اين باره میگوید:
«اگر من روی شبکههای اجتماعی دوست و یا آشنای بیشتری داشتم حتماً بیشتر مورد آزار قرار میگرفتم. آزار و رفتار زورگویانه و ناراحت کننده دیگران در سنین یازده تا شانزده سالگی واقعا وحشتناک بود و دلیلاین آزارها هیکل و ظاهر من بود.»
کلیسی تلاش کرد آنچه مورد آزار است را تغيير دهد. مثلاً چندبار رنگ موهایش را عوض کرد، رژیمهای سنگین گرفت تا بلکه همرنگ جماعت شود، اما نشد… بالاخره متوجه شد که مشکل، رفتار غلط دیگران است و نه اندام و ظاهر او!! كلیسي بعد از آگاهی از این قضیه خود را باور کرد و یک برنامه آموزشی آگاهی بخشی به نام «آموزش با صدای بلند» راه انداخت.
دراین دورهها که در مدارس برگزار میشود به معلمان آموزش داده میشود که چطور مشکل عدم اعتماد به نفس نوجوانان و عدم رضایت آنها از ظاهرشان را تشخیص داده و با آن برخورد کنند. به خاطر همين تجربههاي شخصی و حرفهای، کلیسی هیبرد به خوبی از تاثیرات شبکههای اجتماعی براین موضوع اطلاع دارد و میگوید: «نوجوانان روی شبکههای اجتماعی ممکن است صدها و هزاران “دوست و آشنا” داشته باشند واین همه ارتباط آنها را آسیبپذیر میکند. اين قشر كاربر سعی میکنند بهترین تصویر ممکن را از خود برروی شبکههای ارائه دهند و همواره در حال مقایسه خود با دیگران هستند.
برای بسیاری از نوجوانان و جوانان امروزی شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر و ابزارهای ارسال پیامک مثل واتساپ راه اصلی برقراری ارتباط با دوستان، آشنايان، خانواده و سراسر دنیا است. آمارها نشان میدهند در همین ایران خودمان بیش از ۶۰ درصد جوانان از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده میکنند. سبک زندگی سلبریتیها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام، تاثیر بزرگی بر میزان اعتماد به نفس جوانان دارد.
اینفلوئنسرها معمولاً بخشهای بد زندگیشان را در اینستاگرام عرضه نمیکنند و فقط آن بخش از زندگی را در اینستاگرام به نمایش می گذارند که یا به شدت خوب است یا یک نمایش تو خالی از سبک زندگی به اصطلاح لاکچری و مخصوص آدمهای ثروتمند و پولدار! در حالی که همه اینها ممکن است سرابی بیش نباشد…
شايد تاكنون هیچوقت نوجوانان تا این اندازه در مورد زندگی دوستان خود اطلاع نداشتند و تااین حد در مورد ظاهر خود حساس نبودند! آنان اين اطلاعات، حساسيت و كاهش اعتماد به نفس را در شبكههاي اجتماعي كسب ميكنند!
حتی کودکان را هم درگیر کرده است!!!
آمارهای موجود حاكي از آن است که حدود ۶۰ درصد از افراد بالغ حاضر در شبکههای اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام، از ظاهر خود خجالت میکشند و به همين دليل يعني تحت تاثیراین وضعیت میزان جراحیهای پلاستیک و زیبایی از سال ۲۰۰۸ به این طرف (زمان ظهور پرتعداد شبکههای اجتماعی) حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.
شگفتانگیزتر اینکه نتایج بررسیهای همان موسسه نشان داده است نه تنها نوجوانان، بلکه کودکان هم با توجه به میزان دسترسیشان به شبکههای اجتماعی، دچار مشکلاتی مثل کمبود اعتماد به نفس و نگرانی از ظاهر خود شدهاند!!
اما راهکار چیست؟
به نظر میرسد راهکار نه فقط در درون خانواده ها بلکه باید در سطحی کلانتر و بزرگتر، اتخاذ شود. وظیفه مسئولین طراحی دورههای آموزشی برای درک بهتر جوانان و کودکان از میزان اعتماد به نفس خود و راهکارهای آن است.
(ما برای این کار یک تست رایگان اعتماد به نفس طراحی کردهایم. زمان پاسخ به این تست آنلاین، تنها ۳ دقیقه است و بلافاصله پاسخ و تحلیل آن را هم به رایگان دریافت میکنید.)
همچنین دولتها باید از روش های قهری مثل فیلتر کردن و مسدود کردن شبکهها اجتناب کنند و در عوض با تولید محتوای ارزشمند، جذاب و مناسب، تلاش کنند تا این محتواهای زرد را کمرنگ و کمرنگتر کنند. از طرفي تولید کنندگان و فروشندگان کالاهای مصرفی به خصوص تولید کنندگان لباس و وسایل آرایشی باید قانع شوند که در تبلیغات خود، مسئولانهتر عمل کنند و چنین موضوعاتی را مدنظر قرار دهند.
وظیفه خانوادهها هم میتواند این باشد که تلاش کنند با روش های درست و ارزشمند، اعتماد به نفس کودکان و نوجوانانشان را بهبود ببخشند. البته اگر خود در دام شبکههای اجتماعی اسیر نشوند… آنها باید تلاش کنند به فرزندان یاد بدهند به تصاویری که در اطراف آنها چه در دنياي مجازي و چه واقعي منتشر میشود با هوشیاری و انتقادی نگاه كنند.
همه ما بهتر است با نگاهي واقعيتپذير به مسائل اطراف خود، به رسانهها و به شبكههاي اجتماعي نگاه كنيم. خودمان باشيد و در اين راه هرگز از خود ضعف نشان ندهيم. ضعف آدمي برابر با بردگي و اسارت او است….
منبع :www.bishtarazyek.com
#این مطلب یک رپورتاژ بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه شده است.