گوگل به عنوان قوی ترین موتور جستجو دنیا همواره در حال بروزرسانی خود جهت بهبود فضای وب می باشد، از این جهت از سال 2009 تصمیم گرفت تا بصورت جدی بر روی الگوریتم هایی کار کند تا بتواند از طریق آنها کیفیت محتوای وب را بررسی کند و بهبود ببخشد.
در سال های دورتر، یعنی قبل از سال 2009 سئو یک سایت کار خیلی راحتی بود و صاحبان وب سایت ها با چند روش غیر استاندارد و اصطلاحا با استفاده از روش های سئو کلاه سیاه سایت خود را در نتایج بالای گوگل قرار میدادند و به نوعی گوگل را فریب میدادند.
این شد که گوگل تصمیم گرفت الگوریتم هایی را برای مبارزه با این وب سایت ها ایجاد کند تا وب سایت های اینچنینی را جریمه یا اصطلاحا پنالتی کند، الگوریتم هایی مانند الگوریتم پاندا، پنگوئن، کبوتر، مرغ مگس خوار، گورخر و الگوریتم های دیگری که نام حیوانات روی آنها نیست و با نام های دیگری مثل الگوریتم pirate یا دزد دریایی، الگوریتم freshness و دیگر الگوریتم هایی که هرکدام با هدف جدا و در سال های مختلفی ایجاد شدند و همواره در حال بروزرسانی می باشند.
هر کدام از الگوریتم های گوگل وظیفه خاص خود را دارند و بعضی از آنها قابلیت پنالتی کردن صفحات سایت را نیز دارند، به مین دلیل کار برای صاحبان وب سایت ها و تولید کنندگان محتوا سخت شده و باید با رعایت اصول سئو کلاه سفید وب سایت خود را پیش ببرند.
برای مثال الگوریتم پاندا با هدف مبارزه با محتوای کپی و بررسی کیفیت محتوا ایجاد شده که البته وظایف دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره میشود.
اینکه چرا گوگل در اغلب الگوریتم های خود از نام حیوانات استفاده کرده دقیقا مشخص نیست اما بررسی ها نشان داده که الگوریتم هایی که در بین حیوانات رنگ سیاه و سفید دارند یک کار مشابه انجام میدهند.
هدف ما در این مقاله بیشتر الگوریتم هایی هستند که با اسامی حیوانات نامگذاری شده اند و به عنوان باغ وحش گوگل معروف هستند، از این جهت به معرفی کلی آنها خواهیم پرداخت.
الگوریتم پاندا گوگل :
پاندای گوگل در سال 2011 بصورت رسمی اجرایی شد، این الگوریتم در سال 91 وارد وب فارسی شد و وب سایت های ایرانی را نیز مورد بررسی قرار داد.
هدف اصلی الگوریتم پاندا مبارزه با محتوای بی کیفیت است، همانطور که گفتم برخی از وبمسترها در گذشته، با روش های غیر استاندارد رتبه های سایت خود را جابجا میکردند، مثلا یک کلمه هدف را چندین بار در محتوای خود تکرار میکردند، اما پاندای گوگل متوجه این موضوع میشود و سایت های اینچنینی را پنالتی میکند.
الگوریتم پاندا قابلیت پنالتی کردن صفحات وب سایت ها را دارد و در صورت جریمه کردن پاندا، به سختی میتوانیم رضایت او را دوباره بدست آوریم.
یکی دیگر از وظایف الگوریتم پاندا گوگل ، مبارزه با محتوای کپی است و با سایت هایی که از محتوای کپی استفاده میکنند مخالفت میکند، البته یکی از کارشناسان گوگل یعنی جان مولر، این موضوع را رد کرده است و اعلام کرده که پاندا با این هدف ایجاد نشده اما شواهد نشان میدهد که پاندا در این مورد نیز دست دارد.
پاندای گوگل متوجه نرخ کلیک وب سایت میشود و این نیز یکی از مواردی است که برای آن مهم است، سایت هایی که دارای نرخ کلیک بالاتری باشند برای پاندا ارزشمند هستند، البته به همان اندازه سایت هایی که دارای بانس ریت بالایی هستند برای آن بی ارزش هستند، یعنی کاربر وارد سایت شما شود و بلافاصله خارج شود را الگوریتم پاندا متوجه میشود.
میانگین مدت زمان حضور کاربران در یک سایت سه دقیقه است و پاندا متوجه مدت زمان حضور کاربران نیز میشود.
برای رضایت الگوریتم پاندا پیشنهاد میشود تا یک وب سایت مناسب ایجاد کنید و به تولید محتوای با کیفیت بپردازید و از انجام روش های غیر استاندارد پرهیز کنید.
از محتوای کپی استفاده نکنید و محتوای خود را با استفاده زیاد از یک کلمه کلیدی مورد خشم پاندا قرار ندهید.
الگوریتم پنگوئن گوگل:
یکی دیگر از روش هایی که صاحبان وب سایت ها از طریق سئو کلاه سیاه برای رتبه گرفتن استفاده میکردند خرید بک لینک و لینک سازی های نامعتبر بود،در گذشته حجم لینک اشاره شده به وب سایت در رتبه گیری تاثیر زیادی داشت و در واقع وبمسترها با این روش گوگل را دور میزدند، البته در حال حاضر نیز لینک ها تاثیر زیادی در رتبه ها دارند اما لینک های واقعی و اصولی
الگوریتم پنگوئن گوگل با هدف مبارزه با لینک سازی ها غیر استاندارد ایجاد شد، این الگوریتم به طوررسمی در سال 2012 در یک آپدیت اجرایی شد.
وقتی پنگوئن گوگل وارد شد وب سایت های زیادی رتبه های خود را از دست دادند و حتی برخی از آنها مورد جریمه پنگوئن قرار گرفتند، در واقع با آمدن پنگوئن وب سایت هایی که از لینک سازی های نامعتبر استفاده کرده بودند با کاهش چشمگیر رتبه های خود مواجه شدند.
گوگل بهبود محتوا را با پاندا آغاز کرد و با پنگوئن به مبارزه خود با وب سایت های متخلف ادامه داد و در واقع لینک سازی های نا معتبر را نیز از این طریق حذف کرد.
در کل باید بدانیم که برای رضایت الگوریتم پنگوئن باید از انجام روش هایی مثل خرید بک لینک، ایجاد لینک های غیر مفید و غیر استاندارد، استفاده از سرویس پی بی ان و کارهای اینچنینی دوری کنیم تا پنگوئن گوگل شما را جریمه نکند.
الگوریتم پنگوئن نیز مانند الگوریتم پاندا امکان جریمه کردن وب سایت ها را دارد و در صورت جریمه شدن، بیرون آمدن از جریمه آن کار بسیار سختی است.
سایت هایی که در قبل با خرید بک لینک رتبه گرفته بودند مجبور شدند تا تمام آن لینک ها را غیر فعال و بی ارزش کنند اما اغلب آنها نتوانستند رتبه های قبلی خود را پس بگیرند.
الگوریتم گورخر:
گورخر نام یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که با هدف نظارت بر تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی ایجاد شده است، در واقع قصد دارد تا به بهبود فضای تجارت الکترونیک کمک کند، گورخر گوگل فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت را از نتایج جستجو حذف و فروشگاه های با کیفیت بالاتر را در نتایج بالای گوگل نمایان میکند.
هدف اصلی الگوریتم گورخر این است که رتبه های بالاتر صفحه serp گوگل را به فروشگاه هایی اختصاص دهد که در حال فروش محصولات با کیفیت هستند و سایت هایی که صرفا با هدف سئو فعالیت میکنند را از نتایج حذف کند، جالب است بدانید که بیش از نیمی از وب سایت های فروشگاهی با هدف سئو و کلمه کلیدی ایجاد میشوند و گورخر گوگل قصد جریمه آنها را دارد.
این الگوریتم نیز مانند الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن امکان جریمه و پنالتی کردن صفحات وب سایت ها را دارد.
اما چه مواردی برای الگوریتم گورخر مهم است؟
گورخر گوگل محتوا و توضیحات محصولات را بررسی میکند، پشتیبانی وب سایت ، درگاه پرداخت، مجوز کسب و کار اینترنتی، شرایط مقایسه کالاها با یکدیگر، نحوه نمایش محصول به کاربران و موارد اینچنینی نیز برای این الگوریتم مهم است.
الگوریتم کبوتر:
بعد از مدتی گوگل احساس کرد برخی از کسب و کارهای کوچک محلی که در حال فعالیت هستند و فعالیتی خوبی نیز دارند جایشان در نتایج گوگل خالی است، از این رو تصمیم گرفت تا بخشی از نتایج را به این نوع از کسب و کارها اختصاص دهد تا هم به کسب و کارهای کوچک کمک کند و هم کاربران براحتی از نزدیک ترین نتایج هدف خود با خبر شوند.
از این رو در سال 2014 الگوریتم کبوتر گوگل با هدف بهبود نتایج محلی اجرایی شد، بعد از بوجود آمدن کبوتر گوگل کاربران و کسب و کارهای محلی نتایج بهتری را تجربه کردند و این نتایج مورد رضایت اغلب افراد قرار گرفت.
این الگوریتم بخصوص برای کسب و کارهایی مانند رستوران ها، قالیشوئی ها، سوپرمارکت ها و کسب و کارهای اینچنینی که مکان محور بودند بسیار مفید بود و در واقع توانست هم به رضایت کاربر و هم به رضایت صاحبان کسب و کارها کمک کند.
فرض کنید مثلا شما به دنبال نزدیک ترین سوپرمارکت آنلاین خود میگردید و با سرچ آن کلمه به همراه نام منطقه به راحتی نتایج در اختیار شما قرار میگیرند، مثلا سرچ میکنید سوپرمارکت سعادت آباد یا … اینجا است که کبوتر گوگل وارد عمل میشود و به برترین نتایج محلی را برای شما به نمایش میگذارد.
اما برای رتبه های بهتر از طریق الگوریتم کبوتر چه کاری باید انجام دهیم؟
آدرس و تلفن خود را در سایت ثبت کنید، برای کلمات هدف خود صفحه جدیدی در نظر بگیرید و محتوای مرتبط تولید کنید، مثلا پیتزا شمال تهران، آدرس خود را در گوگل مپ ثبت کنید و نقشه گوگل را در سایت خود قرار دهید، از نام هدف خود در بخش عنوان و توضیحات استفاده کنید تا از طریق این روش ها کبوتر متوجه سایت شما شود.
الگوریتم مرغ مگس خوار:
یکی دیگر از حیوانات باغ وحش گوگل مرغ مگس خوار نام دارد، این الگوریتم در سال 2013 معرفی شد، مرغ مگس خوار بدنبال این است که نیاز کاربر را متوجه شود و بهترین نتایج را برای کاربران نمایش دهد، مرغ مگس خوار بر روی دانش گوگل تاثیر مثبت داشته است، هدف آن بهبود نتایج است و در جریمه کردن وب سایت ها نقشی ندارد.
مرغ مگس خوار محتوای با کیفیت، با معنا و دقیق تر را از طریق سرچ معنایی شناسایی میکند، در واقع گوگل سعی دارد تا محتوای با زبان طبیعی را ارجعیت دهد و نه محتواهایی که با هدف سئو و کلمه کلیدی ایجاد شده اند و برای این از این الگوریتم خود کمک میگیرد.
زمانی که کاربری کلمه ای را سرچ میکند و به هدف خود نمیرسد و کلمه خود را برای جستجو عوض کند مرغ مگس خوار وارد میشود تا دلیل این موضوع را متوجه شود تا نتایج مرتبط را بررسی کند.
چگونه یک وب سایت خوبی داشته باشیم که مورد توجه الگوریتم های گوگل قرار بگیرد:
برای اینکه الگوریتم هایی مانند الگوریتم پاندا ، الگوریتم پنگوئن و … را راضی نگه داریم بهتر است که روش های زیر را در نظر بگیریم.
- به زیبایی وب سایت خود اهمیت دهید
- سرعت سایت از نکات مهمی است که باید آن را در نظر بگیرید
- نسخه اس اس ال وب سایت خود را فعال کنید
- نسخه موبایل وب سایت خود را فعال کنیم و در واقع باید یک سایت رسپانسیو داشته باشید
- محتوای با کیفیت و کامل و همچنین مرتبط به کسب و کار خود تولید کنید
- به وبلاگ سایت خود اهمیت دهید و از آن استفاده کنید
- آدرس، تلفن و مشخصات کسب و کار خود را در سایت ثبت کنید
- آدرس خود را در گوگل مپ ثبت کنید
- نقشه گوگل را در وب سایت خود اضافه کنید
- به هیچ وجه از محتوای کپی استفاده نکنید
- از لینک سازی های غیر استاندارد استفاده نکنید
- از کلمات مرتبط با محتوای خود در عنوان ها و توضیحات استفاده کنید
- سعی کنید از محتواهای مختلفی مانند عکس، فیلم و … استفاده کنید
- از لینک سازی های داخلی و مرتبط بهره ببرید
- و در کل از روش های سئو کلاه سفید استفاده کنید
با این روش ها میتوانید رضایت الگوریتم های گوگل را بدست آورید.
این الگوریتم ها همگی در بهبود نتایج گوگل و بهیود کیفیت محتوای وب تاثیرات چشمگیری داشتند، گوگل همواره در حال آپدیت الگوریتم های خود می باشد و برای بهبود هرچه بیشتر نتایج تلاش میکند، باید دید که آیا در آینده حیوانات دیگری نیز به این باغ وحش اضافه خواهد شد یا خیر
جهت استفاده از مقالات بیشتر و همچنین آموزش سئو از وب سایت تاپ شو بازدید کنید تا سئو را بصورت رایگان یاد بگیرید.
در وب سایت تاپ شو تمامی الگوریتم های گوگل بصورت جداگانه و کامل به شرح هر یک از آنها پرداخته شده است و میتوانید با مطالعه آنها به بهبود وب سایت خود کمک کنید.
امیدوارم که این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه شده است.