سئو یا SE0 مخفف عبارت Search Engine Optimizaton به معنی «بهینه سازی موتورهای جست و جو» است و اگر بخواهیم تعریفی ساده از سئو داشته باشیم و دقیقا بگوییم سئو چیست، میتوان گفت سئو مجموعه ای از فعالیتها و روشهایی است که باعث میشود سایت مورد نظر هنگام جست و جو برای یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی در رتبهٔ برتر صفحهٔ نمایش موتورهای جست و جو (SERP=Search Engine Results Pages) قرار بگیرد.
چرا سئو اینقدر اهمیت دارد؟
هرچند دیگر امروزه میزان اهمیت سئو بر صاحبان کسب و کارها پوشیده نیست، اما ما با ذکر چند مورد سعی میکنیم دلایل مهم بودن سئو را بازگو کنیم:
۱- امروزه مردم دنیا روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جست و جو استفاده میکنند.
۲-کسانی که به صورت ارگانیک و از طریق کلیک کردن بر روی سایت شما در موتورهای جست و جو وارد سایت میشوند، به مراتب هزینهٔ کمتری برای تبدیل شدن به مشتری دارند در مقایسه با افرادی که شما برای بازاریابی به سراغ آنها میٰروید.
۳- کل ترافیک ورودی یک سایت از طریق گوگل نزدیک به ۶۰ درصد و در مجموع از طریق سرچ در موتورهای جست و جو(گوگل، یاهو، بینگ، داک داک گو و…) نزدیک به ۷۰ درصد است.
۴- فراگیرشدن استفاده از تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها باعث راحتتر شدن و بیشترشدن جست و جو از طریق این دستگاهها شده است.
آشنایی با انواع روشهای سئو
پیش از ادامهٔ بحث ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اختلاف فاحش استفاده از گوگل در سرچ کاربران، در ادامه نیز ما مباحث مربوط به سئو را با توجه به الگوریتمها و نتایج جست و جو گوگل ملاک قرار میدهیم.
سئو داخلی (On-Page SEO)
مجموعهٔ اصول، تکنیکها و فعالیتهایی که ما در داخل سایت خودمان – یعنی آن قسمتی که کنترل در اختیار ماست – برای ارتقای رتبهٔ سایت انجام میدهیم سئو داخلی نامیده میشود.
سئو داخلی یا همان بهینه سازی داخلی سایت شامل موارد زیر است:
- چگالی کلمات کلیدی
- انتخاب مناسب عنوان ها و تگ ها
- نوشتن متا دیسکریپشن های مناسب
- لینک سازی داخلی
- کاهش نرخ پرش (بانس ریت)
- متن جایگزین تصاویر(Alt text)
سئو خارجی (Off-Page SEO)
سئو خارجی دقیقا در نقطهٔ مقابل سئو داخلی قرار دارد و مجموعهای از تکنیکها و فعالیتهایی در خارج از سایت ما است، در واقع آن جایی که ما کنترل کاملی بر روی آن نداریم.
مواردی که سئو خارجی شامل میشود:
- استفاده از شبکههای اجتماعی جهت لینک دادن به سایت
- لینک بیلدینگ: لینک دادن به سایت شما از دیگر سایتهای معتبر
- رپرتاژ آگهی: انتشار متنهای در دیگر سایتها به صورتی که جنبهٔ تبلیغاتی آن آشکار نباشد
سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئو داخلی و سئو خارجی، علیرغم تفاوتهایی که دارند، در نهایت به محتوای سایت ما مرتبط میشوند.
اما روش دیگری از سئو، سئو تکنیکال است که در واقع مربوط به زیرساختهای سایت ما مربوط است و به ارتقای جنبههای فنی و بک اِند سایت برای موتورهای جست و جو میپردازد.
برخی از مواردی که سئو تکنیکال را شامل میشوند عبارتند از:
- سرعت سایت
- سرعت صفحات سایت
- ریسپانسیو بودن سایت
- بهینه سازی سایت برای رباتهای گوگل
تکنیکهای سئو:سئو کلاه سفید Vs سئو کلاه سیاه
تکنیک سئو کلاه سفید(White Hat SEO): سئو کلاه سفید مجموعهای از تکنیکهای طبیعی و قانونی است که به شما کمک میکند به صورت همزمان رضایت کاربر و رضایت گوگل را به دست آورید.
برخی از تکینکهای سئو کلاه سفید عبارتند از:
- تحقیق کلمات کلید و انتخاب بهترین آنها با توجه به اهداف کسب وکار
- تولید محتوای مفید و کاربر پسند
- استفاده از آدرسهای URL مناسب و ترجیحا کوتاه
- استفاده از تگها و هدینگهای صحیح(H1,H2,…)
- به روزرسانی بلاگ پست های قدیمی
- و کلیهٔ مواردی که در سئو داخلی ذکر شد
در مقابل سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)، مجموعهای از تکنیکهایی است که از الگوریتمهای گوگل استفاده میکند تا سایت در مدت زمان سریعتری به بالای فهرست نتایج گوگل برسد.
استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه هرچند در کوتاه مدت به شما نتیجه میدهد اما در عمل احتمال دارد سایت توسط گوگل جریمه(پنالتی) شود و به همین خاطر توسط آژانسهای معتبر دیجیتال مارکتینگ توصیه نمیشود.
برخی تکنیک های سئو کلاه سیاه عبارتند از:
- استفاده از لینکهای اسپم
- استفادهٔ افراطی از کلمات کلیدی
- استفاده از متن و لینکهای پنهان
- بهینه سازی بیش از حد تگها
- کپی کردن مطالب از سایتهای دیگر
- خرید بک لینک
سئو کلاه خاکستری(Gray Hat SEO):سئو کلاه خاکستری چیزی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است و در واقع تکنیکهایی هستند که هرچند توسط گوگل ممنوع نیستند، اما در دستهٔ تکنیکهای سئو کلاه سفید هم قرار نمیگیرند.
برخی موارد سئو کلاه خاکستری عبارتند از
- انتشار رپورتاژ آگهی در سایتهای معتبر
- انتشار مقالات طعمه (Clickbait)
- تبادل لینک
سخن آخر راجع به SEO
ما در این مطلب سعی کردیم شما را با روشهای سئو یعنی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال آشنا کنیم. همچنین تکنیکهای سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری را نیز به شما معرفی کردیم.
آن چیزی که در سئو در فضای دیجیتال امروز مهمتر از همهٔ این مسائل هست، خلق محتوای ارزشمند برای رفع نیازها و پاسخ به پرسشهای کاربران است. رباتهای گوگل روز به روز به رفتار کاربران نزدیکتر میشوند و الگوریتمهای گوگل به گونهای طراحی و به روزرسانی میشوند که مطالبی را در صدر فهرست سرچها به کاربر نشان دهد که واقعا نیاز آنها را برطرف کند.
وب سایت آموزش سئو سئولب
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.