گوگل ابزارهای متنوع و مختلفی برای بررسی سایت و درک بهتر هر آن چه که در حال اتفاق افتادن روی وبسایت شما است، در اختیارتان قرار میدهد که یکی از مؤثرترین این ابزارها، ابزار سرچ کنسول گوگل است. این ابزار اطلاعات بسیار کلیدی و مفیدی را در اختیارتان قرار میدهد که با استفاده از آنها میتوانید وضعیت و جایگاه وبسایت خودتان را در نتایج گوگل افزایش دهید. همچنین میزان ترافیک سایت، مشکلات احتمالی، نحوه نمایش در دیوایسهای مختلف، بررسی بک لینکها و … از مهمترین مزایای استفاده از سرچ کنسول گوگل است؛ اما در این بخش قصد داریم به معرفی و بررسی این ابزار بپردازیم و اطلاعاتی در خصوص نحوه کار با این ابزار در اختیارتان قرار دهیم.
سرچ کنسول گوگل چیست؟
سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) از معروفترین ابزارهای ارائه شده توسط گوگل است که به مدیران سایتها کمک میکند تا در صورت مشاهده وبسایت خود در نتایج گوگل، روی آن نظارت، حفظ و عیبیابی کنند تا بتوانند جایگاه سایت خود را بهبود ببخشند. برخی از دوستان تصور میکنند چنانچه سایت خود را در سرچ کنسول ثبت نکنند، جایگاهی در نتایج گوگل نخواهند داشت. این یک تصور اشتباه و باوری غلط است؛ چراکه گوگل سرچ کنسول تنها یک ابزار است که گوگل در اختیار مدیران سایتها قرار داده است تا آنها بتوانند تحلیل درست و مناسبی داشته باشند. با این حال انتخاب با شماست که از این ابزار استفاده کنید یا خیر. در صورت عدم استفاده از این ابزار، گوگل شما را جریمه نخواهد کرد؛ اما بدون شک خیلی از اطلاعات را از دست خواهید داد.
استفاده از سرچ کنسول گوگل چه گزارشاتی در اختیار شما قرار میدهد؟
به دلیل ابزارها و گزارشاتی که در این سرویس وجود دارند، استفاده از آن برای هر مدیر و یا وبمستری لازم است؛ چراکه ابزارها گزارشاتی در اختیار شما قرار میدهند که بسیار مفید و مؤثر هستند. در ادامه نیز قصد داریم به معرفی و بررسی گزارشات مهمی که سرچ کنسول در اختیار شما عزیزان قرار میدهد بپردازیم:
۱. شما میتوانید متوجه حضور کلمات خود در گوگل شوید
این مورد یک تأیید کامل برای سایت شما است که گوگل و خزندههای آن میتوانند به خوبی سایت شما را مشاهده کرده و به آن دسترسی داشته باشند.
۲. رصد جایگاه کلمات در گوگل
این ابزار اطلاعات کاملی در خصوص جایگاه کلمات کلیدی سایتتان در گوگل را به شما نشان خواهد داد که با استفاده از آن میتوانید رهگیری مناسبی داشته باشید و از اوضاع کلمات خود در گوگل باخبر باشید تا در صورت افت رتبه، بتوانید فکری به حال آنها کنید.
۳. مشاهده ترافیک روزانه
شما میتوانید به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و مشخص نمودن بازههای زمانی متفاوت ترافیک روزانه خود را مشاهده کنید. این بدان معناست که سایت شما در طول روز چند بار و با چه کلماتی در گوگل دیده شده است.
۴. مشاهده تعداد کلیک روزانه
یکی از بخشهای جذاب برای تمامی سایتها در دستهبندیهای متنوع، مشاهده تعداد کلیک روزانه است،د شما در سرچ کنسول گوگل قادر به دیدن تعداد کلیک روزانه خواهید بود.
۵. دریافت خطاها و اشکالات موجود در سایت
در برخی از موارد ممکن است خطاها و اختلالاتی در بین صفحات شما وجود داشته باشد که این فرایند توسط گوگل سرچ کنسول در دستهبندیهای متنوع برای شما به نمایش در خواهد آمد. از مهمترین این خطاها میتوان به خطاهای مرتبط با ایندکس، خطاهای ۴۰۰ و ۵۰۰ و… اشاره نمود.
۶. نمایش گزارشات مرتبط با لینک
یکی از بخشهای دیگر گوگل سرچ کنسول، بخش لینکها است که به شما گزارش کاملی از لینکهای دریافتی و خروجی میدهد. شما با استفاده از این بخش میتوانید به خوبی متوجه شوید که کدام سایت با کدام کلمه به شما لینک داده است و یا سایت شما با چه کلمات کلیدی به سایتهای دیگر لینک داده است. این بخش یکی از بهترین بخشها برای یافتن بک لینکهای اسپم و مخرب است و به شما کمک میکند تا درک کاملی از فعالیتهای مخرب رقبا به دستآورید.
یادگیری سرچ کنسول چقدر برای کسب و کارها مهم است؟
موارد فوق تنها بخشی از مزایای استفاده از گوگل سرچ کنسول یا گوگل وب مستر تولز بود. روشها و تکنیکهای خاصی برای این ابزار وجود دارد که با استفاده از آن بدون شک میتوان تجربه لذتبخشی از مدیریت یک سایت را کسب نمود و یک سایت را از باتلاقی که در آن گیر کرده است، نجات داد. توصیه میکنیم این ابزار را برای سایت خود فعال کنید و حتی شروع به آموزش و یادگیری آن کنید، در ادامه به شما روشهای یادگیری این ابزار را آموزش خواهیم داد.
چطور میتوانیم سرچ کنسول را به صورت کاملاً حرفهای یاد بگیریم؟
منابع مختلفی وجود دارد که میتوانید با استفاده از آنها به یادگیری گوگل کنسول بپردازید. با این حال توصیه میکنیم حتماً به مقاله « سرچ کنسول چیست» در سایت مدیر وب مراجعه کنید تا بتوانید با استفاده از اطلاعاتی که در این بخش وجود دارد، آموزش این ابزار را شروع کنید.
برای مشاهده این مقاله جمله روبرو را در گوگل سرچ کنید و وارد لینک اول شوید: گوگل سرچ کنسول چیست مدیر وب
معرفی بخش پرفورمنس performance در ابزار سرچ کنسول
بخش پرفورمنس یا performance یکی از بخشهای کاربردی و بسیار کلیدی در Google Search Console است که اطلاعات کاملاً منحصر به فردی را در اختیارمان قرار میدهد و به عنوان یکی از بخشهای مهم و پربحث سرچ کنسول از آن یاد میشود.
این بخش اطلاعات کاملی از میزان کل کلیک، میزان کل بازدید یا Impression، میانگین CTR، و میانگین رتبهها را نشان میدهد. همچنین شما میتوانید با تعیین نوع بازه زمانی، اطلاعات کاملتری از این موارد به دست آورید.
- بخش Impression: در این بخش هر بار که سایت شما در ازای جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربر مشاهده شود، سایت شما یک Impression دریافت میکند.
- بخش Click: اگر کاربر پس از جستجو نمودن یک عبارت یا کلمه در گوگل روی نتایج شما کلیک کند، سایت شما یک کلیک دریافت میکند.
- بخش average position: میانگین موقعیت قرارگیری کل کلمات شما در گوگل را نمایش میدهد و هر چه این عدد پایینتر باشد، نشان دهنده وضعیت بهتر سایت است.
- بخش CTR: این بخش به صورت درصد به نمایش در میآید و حاصل تقسیم کلیک بر روی نمایش یا Impression است. هر چه CTR شما بالاتر باشد، بهتر است. اگر CTR پایین باشد نشان دهنده کم بودن علاقه کاربر به کلیک روی سایت شماست که باید با استفاده از ترفندهایی این میزان را افزایش دهید، در مدیروب به این موضوع پرداختهایم و با مطالعه مقالات میتوانید این ترفندها را پیدا کنید.
- بخش فیلترگذاری و مشاهده آمار: این بخش بسیار کاربردی است و میتواند میزان پیشرفت یا افت سایت را به تصویر بکشد. به عنوان مثال شما میتوانید وضعیت سایت خودتان را با ۳ ماه یا ۱ هفته یا ۱ سال پیش مقایسه کنید. اگر افت کردهاید، حتماً از یک متخصص سئو کمک بگیرید تا موارد را با یکدیگر چک کنید، چنانچه پیشرفت نمودهاید به شما تبریک میگوییم؛ چراکه مسیر درستی را در پیش گرفتهاید و اگر ثابت ماندهاید بدون شک فعالیت آنچنانی روی سایت ندارید، اما اوضاع وبسایتتان خوب است.
چه افرادی در حوزههای مختلف باید از سرچ کنسول استفاده کنند؟
ممکن است این سؤال برایتان به وجود آمده باشد که چه افرادی از سرچ کنسول باید استفاده کنند؟ فرقی نمیکند که در چه سطی قرار دارید، شما حتی در صورت مبتدی بودن باید بتوانید Google Search Console خود را تحلیل و بررسی کنید اما در حالت کلی این ابزار برای افراد زیر مناسب است:
- اگر صاحب وبسایت خود هستید
اگر صاحب وبسایت و کسب و کار خود هستید باید تا حد متعادلی بتوانید Google Search Console را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت بهم ریختن اوضاع با یک مشاور سئو و یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.
- متخصصین سئو
اگر متخصص سئو هستید، بدون شک باید این ابزار را به صورت کاملاً تخصصی مورد بررسی و تحلیل قرار دهید تا بتوانید مشکلات مرتبط با سایت که در سرچ کنسول به نمایش درآمده است، رفع کنید.
- توسعهدهندگان وب
برخی از خطاهایی که در این ابزار به نمایش در میآید مختص خطاهای برنامهنویسی و… است. با این حال توصیه میکنیم حتماً برای رفع خطاهایی همچون نشانهگذاری (Markup) و… گوگل کنسول را یاد بگیرید.
بهترین زمان برای ثبت کردن سایت در گوگل سرچ کنسول چه زمانی است؟
تفاوتی ندارد؛ شما در هر زمانی میتوانید سایت خودتان را در سرچ کنسول ثبت کنید و از اطلاعات به دست آمده استفاده کنید. اما بهترین زمان برای آن که بتوانید از ابتدا خطاها و مشکلات را رفع کنید، زمانی است که سایت خودتان را راهاندازی نمودهاید. البته برخی از افراد به دلیل عدم آشنایی با این ابزار و یا عدم اطلاعات کافی در خصوص نحوه ثبت آن، پس از چندین ماه اقدام به ثبت آن می کنند که در این زمان متاسفانه بخشی از آمار و اطلاعات را از دست خواهند داد و این موضوع در نهایت میتواند باعث اختلال در تحلیل و نتیجهگیری درست شود.
در خصوص گوگل سرچ کنسول بیشتر بدانید
سایت مدیر وب به مدیریت مهران منصوری فر، یک سایت مرجع برای آموزش و یادگیری مفاهیم مرتبط با بازاریابی و دنیای دیجیتال مارکتینگ است که با مراجعه به این سایت شما میتوانید به منابع مفید و ارزشمندی دسترسی داشته باشید. این سایت به کمک مطالب و دورههای آموزشی کاربردی خود میتواند به بسیاری سوالاتتان در زمینه سرچ کنسول یا سئو پاسخ دهد. برای شروع کلمه مدیر وب را در گوگل جستجو کنید و وارد لینک اول شوید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.