اینستاگرام امروز با عرضه یک بهروزرسانی جدید این امکان را فراهم کرد که کاربران بتوانند مستقیماً از داخل چتهای خود اقدام به خرید از فروشندهها کنند. این قابلیت برای خرید از “کسب و کارهای کوچک واجد شرایط” فعال شده و تمام مراحل یک خرید اینترنتی، شامل تأیید سفارشات، ایجاد درخواست پرداخت و سایر موارد را در همان داخل چت انجام میدهد. بنابراین همه چیز در یکجا باقی ماند و بدون اینکه نیاز به انتقال به سایت یا صفحه دیگری باشد، میتوانید سوالات خود را پرسیده، پاسخ را از فروشنده دریافت کنید، اطلاعات سفارشهای خود را مشاهده کرده و محموله ارسالی را ردیابی کنید.
کمپانی متا (فیسبوک سابق) به عنوان مالک و صاحب امتیاز اینستاگرام، میگوید هر هفته یک میلیارد نفر از طریق اپهای این شرکت به کسبوکارها پیام ارسال میکنند و از همین رو این تصمیم گرفته شده تا در داخل پیامرسان اینستاگرام، تجربه کاربر در تعامل با کسبوکارها تا حد امکان یکپارچه باشد.
در بیانیه مطبوعاتی رسمی منتشر شده، روند کار با یک مثال تشریح شده است. فرض کنید از یک کوله پشتی خوشتان آمده و میخواهید آن را از صاحب اکانت که یک تولیدی یا فروشگاه است، خرید کنید. ابتدا از طریق دایرکت با صاحب کسب و کار تماس میگیرید و در مورد سفارشیسازیهایی که احتمالاً میخواهید انجام شود، چت میکنید. سپس وقتی راضی بودید سفارش خود را مستقیماً در داخل چت ثبت میکنید و میتوانید سؤالات بعدی خود را نیز در همان چت از صاحب اکانت بپرسید و سفارش خود را پیگیری کنید. در ضمن، شایان ذکر است که برای پرداخت مبلغ معامله میتوان از سرویس پرداختی متا با عنوان متا پی (Meta Pay) استفاده کرد.
اینستاگرام در سالهای اخیر بستر بسیار مناسبی برای معرفی کالاها تبدیل شده و بسیاری از کسبوکارهای کوچک و حتی بزرگ سعی میکنند از طریق این پلتفرم با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و محصولاتشان را معرفی کنند. در این بین، جای خالی چنین قابلیتی بسیار احساس میشد و تاکنون معمولاً روند فروش محصولات بر مبنای اعتماد متقابل شکل میگرفت. حال، تنها مسئلهای که باقی میماند این است که باید دید آیا سیستم پرداخت هزینه نیز برای کشورها و مناطق مختلف بومیسازی خواهد شد یا منحصراً از طریق متا پی انجام میشود.