اپل یکی از بزرگترین شرکتهای روی زمین است و آیفون هم یکی از محبوبترین گوشیهای هوشمند جهان محسوب میشود. احتمالاً شما هم حداقل یک نفر را در بین دوستان و آشنایان خود میشناسید که شیفته محصولات این شرکت بوده و به صورت جدی پیگیر آخرین اخبار آن است. اگر چه اپل در اوج شهرت و محبوبیت قرار دارد اما این بدین معنی نیست که همه کارهای آن درست باشد! این شرکت هم مانند بسیاری دیگر از شرکتهای جهان نقاط تاریکی در سیاستها و کارنامه کاری خود دارد که البته شاید بسیاری از آنها زیر سایه محبوبیت جهانیاش قرار گرفتهاند و زیاد به چشم نمیآیند.
اگر شما هم دوست دارید بیشتر در مورد کمپانی اپل و البته روی تاریک آن بدانید، حتماً در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید.
اپل دوست ندارد محصولاتش را تعمیر کنید!
بر کسی پوشیده نیست که اپل در یک نبرد طولانی مدت با تعمیرگاهها بوده است. اگر نظر این شرکت را بخواهید، شما باید آیفون خود را تنها در فروشگاههای اپل یا تعمیرگاههای مجازی که این غول دنیای فناوری معرفی میکند، تعمیر کنید!
برخلاف صنعت خودرو، که اکثر تولیدکنندگان قطعات یدکی خود را در اختیار تعمیرگاههای شخص ثالث قرار میدهند، دنیای فناوری بیشتر شبیه یک باغ محصور است. اپل از فروش قطعات اصلی آیفونهای خود به اکثر تعمیرگاهها خودداری میکند. چندی پیش وبسایت MacRumors در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته بود که اگر گوشی آیفون خود را به مرکز تعمیرات مورد تایید اپل نبرید، ممکن است قطعات جایگزینی که استفاده میشوند، تقلبی و ساخت شرکتهایی غیر از خود اپل باشند.
بنابراین، اگر میخواهید مطمئن باشید که صفحه نمایش آیفون شکستهتان با نمونه اصلی جایگزین خواهد شد، مجبور خواهید بود به فروشگاه اپل یا یکی از تعمیرگاههای مجاز آن بروید.
با این حال، قوانینی در حال وضع شدن هستند که میتوانند به این وضعیت سر و سامان دهند. تحت فشار نهادهای قانونی، در سال 2021 اپل مجبور شد تا فروش کیت و قطعات تعمیر را به صورت مستقیم به مصرف کنندگان آغاز کند. اما هنوز این تلاشها به طور کامل جواب نداده و چندین حلقه مفقوده در پروسه تعمیرات گوشیهای آیفون وجود دارد که خود اپل میتواند آنها را پر کند.
وضعیت بد کارخانهها و مرگ و میر کارگران
در طول تاریخ، شرکتهای زیادی به برخورد نامناسب با کارکنان و رسیدگی نکردن به شرایط کاری آنها متهم شدهاند. اما برای شرکتی مانند اپل هیچ کس فکرش را هم نمیتواند بکند که این کمپانی با این همه محصولات شیک و گران قیمت، کارخانههای غیراستاندارد با شرایط کاری اسفناک داشته باشد.
در سال 2017، وب سایت Tech Insider داستان Dejian Zeng را منتشر کرد که یک دانشجوی کالج بود و توانست به صورت ناشناس وارد یکی از کارخانههای تولید آیفون در شانگهای شود. او به عنوان یک کارگر خط مونتاژ وارد کارخانه اپل شد و شیفتهای کاری 12 ساعته را به مدت شش روز در هفته تحمل میکرد و حقوق ماهانهای که دریافت میکرد تنها 3100 یوان یا حدود 450 دلار بود.
در طول مدت حضورش در آنجا، او همچنین شرایط زندگی بسیار پرازدحام و سخت را در این کارخانه افشا کرد. به گفته Zeng، اغلب هشت نفر در یک اتاق میخوابیدند و بیش از 200 نفر از یک حمام مشترک استفاده میکردند! او همچنین تورهایی را در راهپلهها و نردههایی را در جلوی پنجرهها مشاهده کرد که برای جلوگیری از خودکشی کارگران طراحی شده بودند!
خودکشی در کارخانههای اپل امری غریب نیست و در سال 2010، گاردین از یک سری خودکشیها در کارخانهای در شنژن چین، جایی که آیفونها در آن تولید میشدند، پرده برداشت.
آیا اپل واقعاً به محیط زیست اهمیت میدهد؟
اپل در سال 2020 و زمانی که در یک اقدام بحث برانگیز تصمیم گرفت شارژر را از جعبه همه آیفونهای خود حذف کند، خبرساز شد. در پاسخ به خشم مصرف کنندگان از این تصمیم، اپل اشاره کرد که اکثر مشتریان آیفون در حال حاضر چندین شارژر در خانه دارند و این سیاست به کاهش ضایعات الکترونیکی کمک خواهد کرد!
با این حال، نباید فراموش کرد که از زمان عرضه آیفون 12، همه آیفونهای جدید به جای کابل USB-A به لایتنینگ قدیمی، با کابل USB-C به لایتنینگ عرضه شدهاند. اگر چه این کابل جدید سرعت شارژ بیشتری دارد، اما با 2 میلیارد شارژر آیفون موجود در بازار سازگار نیست و این یعنی بسیاری از کاربران مجبور هستند در هر حال شارژر جدید بخرند! بنابراین، این تصمیمات ضد و نقیض بسیاری را به این فکر انداخت که آیا تصمیم اپل برای حذف شارژر از جعبه واقعاً به خاطر حفظ محیط زیست بوده یا اینکه تنها یک راه دیگر برای افزایش سود است.
اگر چه اپل میخواهد به عنوان یک شرکت مدافع محیط زیست جلوه کند، اما اکثر دستگاههایی که این شرکت میسازد قابل ارتقا نیستند و تعمیر آنها نیز اغلب دشوار است. این بدان معناست که کاربران تشویق میشوند به جای تعمیر وسایلی که دارند، دستگاههای قدیمی را دور انداخته و اغلب آنها را تعویض کنند. این هم یک سیاست دیگر که با شعار حفظ محیط زیست اپل اصلاً همخوانی ندارد و باعث بدتر شدن مشکل جهانی زبالههای الکترونیک میشود.
برخی حتی پا را فراتر گذاشته و اپل را به شستشوی سبز متهم کردهاند! به این معنی که خود را دوستدار محیط زیست نشان میدهد، اما در واقع هیچ حرکت معنیداری در این راستا انجام نمیدهد.
بیشتر بخوانید:
تاریخچهای مملو از اقدامات ضد مصرف کننده!
اپل در گذشته به دفعات زیادی به دلیل اولویت دادن سود خود بر مشتریانش مورد انتقاد قرار گرفته است. شاید ندانید که اپل از اکثر خریدهایی که در فروشگاه اپ استور انجام میشود، 30 درصد سهم برمیدارد! این یعنی حدود یک سوم پولی که خرج میکنید به جای تعلق گرفتن به توسعه دهنده اپلیکیشن، مستقیماً به جیب اپل میرود. این درصد بسیار بالاتر از چیزی است که در سایر فروشگاههای مجازی شاهد هستیم.
فورتنایت (Fortnite) یکی از بزرگترین بازیها است و میلیونها طرفدار در سراسر جهان دارد. اگر چه فورتنایت در چند سال گذشته سراسر جهان را به تسخیر خود درآورده، اما جایی که نمیتوانید آن را پیدا کنید اپ استور اپل است! دلیل این مسئله هم این است که در سال 2020 اپیک گیمز به عنوان ناشر فورتنایت، یک گزینه پرداخت درون برنامهای به بازی خود اضافه کرد تا بتواند هزینههای فروشگاه اپ استور را دور بزند. در پاسخ به این اقدام، اپل نیز بازی فورتنایت را از اپ استور حذف کرد و از آن زمان دیگر این بازی در پلتفرم اپل عرضه نشده است.
اپل سابقه طولانی در محدود کردن خدماتی که روی پلتفرمهایش عرضه میشوند، دارد. مایکروسافت و گوگل هنوز هم هنوز است نتوانستهاند سرویس بازی ابری خود را به اپ استور بیاورند زیرا قوانین سختگیرانه اپل مانع از این کار میشود. اگر چه گاهی اوقات به نظر میرسد که اپل شروع به گوش دادن به خواستههای کاربران کرده، اما هنوز تا رسیدن به مشتریمداری کامل و ایدهآل فاصله زیادی دارد و از رقبای خود بسیار عقبتر است.
اکوسیستم اپل برای محصور کردن شما طراحی شده است!
دلایل زیادی برای دوست داشتن اکوسیستم اپل وجود دارد، اما با این حال به نظر میرسد دلایل دوست نداشتن این اکوسیستم هم کم نیستند!
به گزارش SensorTower، کاربران آیفون در ایالات متحده و در سال 2020 به طور متوسط 138 دلار برای خرید برنامهها هزینه کردهاند که 38 درصد بیشتر از سال قبل از آن است. بنابراین، کسانی که مدت طولانی از محصولات اپل استفاده میکنند، احتمالاً مجموعه بزرگی از برنامهها و محتوای پولی دارند. هر چقدر این مجموعه بزرگتر میشود، به همان اندازه ترک کردن اکوسیستم اپل و رفتن به سراغ گزینههایی مانند اندروید نیز سختتر میشود.
حتی نرم افزارهای حرفهای اپل هم برای حبس کردن شما در اکوسیستم این شرکت طراحی شدهاند. اپل برنامههایی مانند Final Cut Pro X و Logic Pro X را با تخفیف ویژه نسبت به به رقبا میفروشد، اما از آنجایی که آنها فقط با مک سازگار هستند، شما تنها زمانی میتوانید از این برنامهها استفاده کنید که کاربر محصولات اپل باشید.
در مجموع، اگر خانهای پر از دستگاههای اپل و انبوهی از برنامهها و محتواهای تولید شده برای آنها دارید، قطع رابطه با اپل میتواند بسیار سختتر از حد انتظار باشد و این یکی از نکات تاریکی است که میتواند آزادی و حق انتخاب را از شما بگیرد.
آیا اپل واقعاً جای خوبی برای کار کردن است؟
اگرچه استیو جابز به عنوان یک تاجر نابغه و مبتکر مورد ستایش قرار میگیرد، اما در عین حال به عنوان یک مدیر سختگیر نیز شناخته میشود. با اینکه جابز در سال 2011 درگذشت اما فرهنگی که او در شرکت خود ایجاد کرده همچنان پابرجاست.
برخلاف چیزی که مدیران اپل میگویند، این شرکت هیچگاه علاقهای به نشان دادن انعطاف در برابر خواستههای کارکنان خود نداشته است. در سال 2022، انتشار یک یادداشت داخلی که برای مدیران فروشگاههای اپل ارسال شده بود، بسیار خبرساز شد. این نامه حاوی نکاتی به منظور جلوگیری از فعالیت اتحادیهها در میان کارمندان بود! علیرغم تلاشهای طولانی مدت برای اتحادیهسازی، تا سال 2022، تنها یک فروشگاه اپل در ایالات متحده توانسته به صورت اتحادیه دربیاید.
حتی کارمندان جزء شرکت اپل نیز از تصمیمات نامطلوب مدیران این شرکت در امان نبودهاند. در آوریل 2022، پس از دو سال کار از راه دور که به واسطه شیوع کرونا بود، اپل اعلام کرد که روند حضوری کردن کارها را آغاز خواهد کرد. این در حالی بود که بسیاری از شرکتهای فناوری سیاستهای کار از راه دور خود را به طور نامحدود ادامه میدادند یا حداقل آن را تمدید میکردند.
حقایقی ناخوشایند درباره اپل
اپل طرفداران دوآتشه زیادی در سراسر جهان دارد و هیچ کس نمیتواند منکر این باشد که محصولاتی شیک و خوش ساخت تولید میکند. اما این شرکت، مانند بسیاری از برندهای دیگری که میشناسیم و به آنها اعتماد داریم، جنبههای تاریکی هم دارد.
دستگاههای نوآورانهای مانند آیفون و آیپاد به موفقیت اپل کمک کردند، اما این موفقیت به طور مستقیم یا غیرمستقیم به ضرر دیگران تمام شده است. تیم روابط عمومی اپل تمام تلاش خود را میکند تا این شرکت را نسبت به مسائل اجتماعی دغدغهمند معرفی کند، اما سابقه سوء استفاده از کارگران و اقدامات ضد مصرف کننده چیزی نیست که با این ویترینهای زیبا بتوان مخفی کرد.
نظر شما در مورد اپل چیست؟ آیا فکر میکنید این شرکت تنها به فکر منافع مادی خود است یا در زمینههایی مانند مسائل اجتماعی و محیط زیست نیز به شکلی مفید فعالیت میکند؟ نظرات خود را از طریق بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.