با ورود اینترنت به زندگی بشر، تغییرات ناگهانی اتفاق افتاد که تجربه شگفت انگیزی را به همراه داشت. کسب و کارهای اینترنتی آنقدر رونق پیدا کردند و پر طرفدار شدند؛ که هر کسی به فکر راه اندازی آن در حوزهی کاری خود افتاد. برخی از افراد در این راه موفق شدند و برخی دیگر به دلیل عدم آگاهی کامل شکست خوردند. در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی از کجا شروع کنیم که موفق باشیم. پس با ما همراه باشید.
کسب و کار اینترنتی چیست؟
همان طور که از این واژه پیداست، نوعی کسب و کار است که در فضای وب و یا اپلیکیشنهایی مانند اینستاگرام و … شکل میگیرد. در واقع مشتریان در فضای مجازی با شما در ارتباط هستند. خدمات و خریدی که قرار است رخ دهد، در فضای اینترنتی اتفاق افتاده است . دیگر نیازی نیست که مشتری و عرضه کننده خدمات، در فضای حقیقی با هم ارتباطی داشته باشند. بدیهی است که با کسب و کار اینترنتی در وقت و هزینه شما بسیار صرفه جویی میشود به شرط آنکه هدفمند و با برنامه ریزی، این نوع کسب و کار شروع شود.
دلایل انتخاب کسب و کار اینترنتی
- رقم خوردن ایدههای نو و جدید
- عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی
- توانمندی در برنامه ریزی دقیق
- عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد
- و …
حال اجازه بدهید به این موضوع بپردازیم که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی از کجا شروع کنیم؟
شناخت توانایی و انتخاب حوزه کاری
اولین قدم این است که توانایی خود را به خوبی بشناسید. هیچ گاه سمت فعالیتی نروید که، اطلاعات کاملی پیرامون آن ندارید. سعی کنید حوزهی کاری را انتخاب کنید که در آن سابقه داشته باشید. هر چند این سابقه اندک باشد.
تحلیل رقبا
رقبای خود را از همان ابتدا بشناسید و شروع به تحلیل استراتژی کاری و تبلیغاتی آنها کنید. عملکرد آنها را در فضای مجازی تحلیل کرده و سعی نمایید تا جایی که ممکن است برنامه ریزی آنها را پیش بینی کنید. تحلیل و آنالیز رقبا به شما کمک میکند تا به نوعی نقشه راه خود را تعریف کنید؛ چرا که آنها قبل از شما این راه را شروع کردهاند و در فعالیتهای خود موفق بودهاند.
راه اندازی سایت و با صفحات اجتماعی
در قدم بعدی ، بنا به نوع فعالیت خود نیازمند به راه اندازی یک سایت، پیج اینستاگرام و یا کانال تلگرام هستید تا بتوانید شروع به برقراری ارتباط با مخاطب داشته باشید. همچنین بستری باید فراهم باشد که فروش و خدمات شما در آن تعریف شده باشد تا مشتری از آن باخبر شود.
اگر بودجهی زیادی برای شروع دارید، میتوانید سایتی را به صورت انحصاری طراحی کنید. اما اگر بودجه اولیه شما کم است نگران نباشید؛ چرا که قالبهای آماده ورد پرس میتواند به شما کمک کند تا با کمترین هزینه سایتی زیبا داشته باشید.
تولید محتوا جذاب و مرتبط
تولید محتوا جذاب با دعوت کنندگی مناسب، امری است که شما باید بدان توجه خاصی داشته باشید. در کل تولید محتوا قوی برای شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود و در سایت کندو صدها مقاله آموزشی در حوزه تبلیغات و محتوا برای شما نوشته شده است. شما به راحتی با مراجعه به سایتهای آموزشی به صورت رایگان میتوانید، مطالبی را پیرامون تولید محتوا مطالعه کنید. کافیست کمی خلاقیت هم چاشنی محتوای آموزشی خود کنید تا بتوانید یک محتوا جذاب و مرتبط تولید کنید و از طریق آن اقدام به جذب مشتری نمایید.
تبلیغات هوشمند و هدفمند
شاید بتوان گفت تبلیغات یکی از مهمترین مواردی است که شما باید حتما توجه ویژهای بدان داشته باشید.
در واقع هر چقدر تولید محتوای شما جذاب باشد، فقط با تبلیغات هوشمند و هدفمند است که دیده میشود. پس نیاز دارید یک استراتژی و برنامه ریزی تبلیغاتی با توجه به میزان بودجه خود داشته باشید.
یادتان باشد که برنامه تبلیغاتی هوشمند است که آهسته و پیوسته پیش رود. این بدان معنا است که شما باید یک برنامه ریزی جامع ماهانه، فصلی، 6 ماه اول سال، سالانه و پنج سال ابتدایی داشته باشید و طبق آن بودجهی خود را تقسیم بندی کنید.
هیچ گاه در همان ابتدا بودجهی زیادی صرف یک تبلیغ بزرگ مانند تلویزیون و یا بیلبرد نکنید؛ چرا که پاسخی را که دنبال آن هستید، نخواهید گرفت و در نتیجه از کسب و کار اینترنتی خود دلسرد میشوید.
تبلیغات پیامکی، یکی از مقرون به صرفهترین روشهای تبلیغاتی
همان طور که گفتیم در حوزهی تبلیغات، باید گام به گام پیش بروید. اولین گام برای تبلیغات؛ ارسال SMS و یا تبلیغات پیامکی است. با این روش شما میتوانید با هزینهای اقتصادی و در کمترین زمان ممکن تبلیغاتی پر سود داشته باشید. در تبلیغات پیامکی نیازی ندارید که هزینهای بابت طراحی بنر و یا تیزر صرف کنید. فقط به یک اس ام اس پنل نیاز دارید، تا از طریق اطلاعات بانک تماسی که در اختیار شما میگذارند، پیامکهای خود را ارسال کنید.
تبلیغات شبکههای اجتماعی
در کنار تبلیغات پیامکی شما قادر هستید که در شبکههای اجتماعی مختلف نیز تبلیغات داشته باشید. پیج ها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام، کانال های تلگرام، سایت لینکدین، آپارات، یوتیوب و … فضاهایی هستند که شما از طریق آنها میتوانید تبلیغات خود را داشته باشید. البته این گونه تبلیغات بر عکس تبلیغات پیامکی نیازمند ساخت تیزر زیبا، طراحی بنرهای حرفهای، تهیه کلیپهای جذاب و … دارد که باید برای آن بودجهی بالا و وقت زیادی صرف گردد تا موارد گفته شده آماده شوند. و گام آخر پس از این موارد تبلیغات تلویزیونی و بیلبرد است که هزینه بسیار زیادی را در بر دارد.
سخن آخر
در دنیای مدرن امروز، کسب و کار اینترنتی بسیار رواج یافته است و اگر هدفمند باشند، سود بسیار زیادی را به همراه خواهند داشت. خیلی از برندهایی که امروز معروف شدهاند، با بودجهی کم شروع به فعالیت کردند. ولی با برنامه ریزی و استراتژی صحیحی موفق شدهاند که کسب و کار خود را رونق ببخشند.
گاهی با عضو شدن در مجموعههای بزرگتر شما قادر خواهید بود تا با استفاده از تخفیفات و پلنی که در اختیار شما قرار میگیرد، زودتر از موعد به سود و بازدهی خود برسید. باشگاه مشتریان کندو یکی از همین مجموعههای مجازی است که بسیاری از استارتاپها و سازمانهای بانکی معروف عضو آن هستند. به طور کلی یادتان باشد که تجربه مجموعههای موفق میتواند بهترین برنامه ریزی برای شما دوست عزیزی باشد که به تازگی قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.