حرفه عکاسی از مشاغل هنری پرطرفدار و بسیار پردرآمد است. امروزه رواج گوشیهای هوشمند با دوربینهای باکیفیتی که دارند باعث شده تا افراد زیادی به دنبال یادگیری تکنیکهایی برای عکاسی حرفهای باشند و حتی بخواهند به این حوزه شغلی ورود کنند. هرچند، برای استخدام عکاس، شرکتها و کسب و کارها به دنبال افراد حرفهای با تجهیزات مناسب هستند. حرفه ای شدن در این زمینه نیازمند گذراندن دوره های عکاسی و تمرین زیاد است. در این مقاله، مراحل و مسیر تبدیل شدن به یک عکاس حرفهای را بررسی میکنیم.
حرفه عکاسی و شرایط مهم استخدام عکاس
تقریبا در هر شرکت، سازمان و کسب و کاری، نیاز به استخدام عکاس حرفهای وجود دارد. بسیاری از شرکتها یا کسب و کارها برای انجام پروژههای معرفی شرکت و کمپینهای تبلیغاتی خود، به دنبال استخدام یک عکاس به صورت پروژهای هستند.
جهت دیدن آگهی های شغلی بیشتر در رابطه با عکاسی پروژه ای به این صفحه: https://jobvision.ir/jobs/category/photography مراجعه کنید.
مهم ترین شرایطی که برای استخدام عکاس در نظر گرفته میشود، داشتن مهارت و تجربه کافی، تسلط بر ادیت عکس و کار با نرم افزارهای ویرایش و همچنین داشتن تجهیزات عکاسی مثل دوربین و لنز مناسب، تجهیزات نوری و… است. هرچند، در برخی شرکتها تجهیزات حرفهای در اختیار عکاسان قرار میگیرد. اگر قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارید، ابتدا باید مهارت های لازم را به دست بیاورید.
حرفه عکاسی را از کجا شروع کنیم؟
برای شروع عکاسی و حرفهای شدن در این مسیر، چند قدم مهم وجود دارد:
انتخاب منابع آموزشی
انتخاب دوره و منابع آموزشی مناسب، اولین قدم برای شروع یادگیری عکاسی است. برای یادگیری حرفه عکاسی راههای مختلفی وجود دارد:
- تحصیل در رشته عکاسی در هنرستان یا دانشگاه
- گذران دوره عکاسی در آموزشگاههای معتبر
- استفاده از منابع آموزشی آنلاین پولی و رایگان
دورههای عکاسی تحت عناوین مختلفی مثل دوره عکاسی مقدماتی و پیشرفته، عکاسی تبلیغاتی، دوره عکاسی دیجیتال یا آنالوگ، دوره عکاسی پرتره و… برگزار میشوند. مزیت شرکت در دورههای عکاسی و تحصیل در این رشته در مقایسه با استفاده از منابع آموزشی آنلاین، این است که مجبور به ارائه تمرینات در کلاس هستید و این کار باعث میشود سریعتر این تخصص را یاد بگیرید. همچنین، ارائه نمونه کارها در جمع باعث میشود تا بازخوردهای بیشتری گرفته و با بهبود کیفیت کار، برای ورود به بازار کار عکاسی آماده شوید.
در نهایت، مهمترین چیز در این مرحله، یادگیری مهارت های اصلی و پایهای مثل نحوه ترکیب بندی، آشنایی با فرمها و کادربندی، کار با دوربین و نحوه تنظیم سرعت شاتر، نحوه کار با نرم افزار های حرفهای ویرایش عکس مثل فوتوشاپ، لایتروم و… است. برای یادگیری هر مهارت نیاز به تمرین دارید. چیزی که شما را به یک عکاس خوب تبدیل میکند، تمرین زیاد و مشاهده عکسهای عکاسان حرفهای است.
خرید تجهیزات مناسب
خرید دوربین یکی از مراحل پرچالش در مسیر یادگیری عکاسی است. تشخیص اینکه بهتر است چه نوع دوربین، چه برندی، چه مدلی و کدام لنز دوربین را خریداری کنید، چه نوع پایهای بخرید، چه تجهیزات نوری برای عکاسی پرتره یا محصول نیاز دارید و… معمولا زمان زیادی از شما میگیرد. برخی موارد مشخصتر هستند، به طور مثال، اگر قصد فعالیت حرفهای در این زمینه را دارید و به دنبال فرصتهای استخدام عکاس هستید، نیاز به دوربین های dslrیا دوربین بدون آینه دارید. دوربینهای انالوگ معمولا برای پروژههای شخصی و نمایشگاهی مناسبتر هستند.
دوربین های عکاسی و لنزهای مختلفی برای اهداف مختلف مثل عکاسی پرتره، طبیعت، ماکروگرافی و… وجود دارند. از آنجایی که هزینه تجهیزات عکاسی حرفهای بالا است، انتخاب دقیق تجهیزات مناسب اهمیت زیادی دارد و ممکن است کمی زمانبر باشد. نکته مهم در این مرحله این است که برای شروع عکاسی نیازی به تجهیزات حرفهای ندارید و یک دوربین دیجیتال با قیمت متوسط میتواند برای یادگیری اصول عکاسی حرفهای و انجام تمرینات شما کافی باشد.
تمرین، تمرین و تمرین!
پس از گذراندن دوره آموزشی و یادگیری اصول عکاسی، نیاز به تمرین دارید. چیزی که میتواند شما را از دیگر متقاضیان فرصتهای استخدام عکاس متمایز کند، میزان تجربه و کیفیت بالای نمونه کارهایتان است. برای افزایش مهارت در این زمینه راهی به جز تمرین و مشاهده عکس خوب ندارید. در نتیجه، علاقه مند بودن به حرفه عکاسی تاثیر مهمی در بهبود مهارتهایتان به عنوان یک عکاس دارد.
میتوانید در آتلیههای عکاسی و یا هر شرکتی که واحد عکاسی و تبلیغات دارد کارآموزی کنید و مهارتهایتان را در محیط کار واقعی افزایش بدهید. هرچه سطح دانش تئوریتان در این کار بالا باشد، باز هم ممکن است با موقعیتهایی در محیط کاری مواجه شوید که برایشان آمادگی ندارید. بنابراین گذراندن یک دوره در محیط کار واقعی اهمیت زیادی برای ورود به حرفه عکاسی دارد.
چطور فرصتهای شغلی عکاسی را پیدا کنیم؟
عکاسی بازار کار متنوعی دارد، اما این بازار تقریبا اشباع شده و به دست آوردن موقعیتهای شغلی در این حوزه، بستگی زیادی به مهارت شما در بازاریابی و پروموت خودتان دارد. اگر به دنبال فرصتهای استخدام عکاس هستید، داشتن یک پورتفولیو حرفهای برایتان اهمیت زیادی دارد. همچنین، آموختن نرم افزارهایی که افراد کمتری بر آنها مسلط هستند و یا مهارتهای کمتر رایج در این حوزه میتواند شما را از سایر متقاضیان متمایز کند. قبل از آماده کردن رزومه و پورتفولیو، با مراجعه به سایتهای کاریابی و مطالعه شرح آگهیهای استخدامی میتوانید درک بهتری از شرایط مورد نظر کارفرمایان برای استخدام عکاس پیدا کنید.
همچنین میتوانید از طریق ارائه کارهای خود در قالب برگزاری نمایشگاه، راهاندازی سایت حرفهای برای نمایش نمونه کار، فعالیت حرفهای در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین به تبلیغ مهارتهایتان در این زمینه پرداخته و به صورت پروژهای با کارفرمایان مختلفی همکاری کنید.
جمعبندی
شرکتها، سازمانها و کسب و کارهای مختلف، برای اهداف مختلفی مثل تبلیغات محصول، نیازمند استخدام عکاس هستند. این حرفه جذاب بسیار پررقابت است و تنها افراد بسیار حرفهای میتوانند فرصتهای شغلی خوبی در این حوزه پیدا کنند. در این مقاله، ضمن بررسی حرفه عکاسی و شرایط استخدام آن، مراحلی که برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفهای باید طی کنید را بررسی کردیم. هرچند یادگیری اصول پایه و داشتن تجهیزات خوب برای ورود به این حرفه ضروری است، آنچه شما را متمایز میکند میزان تلاش برای بهتر شدن در این حرفه و تواناییتان در بازاریابی برای به دست آوردن پروژههای بیشتر و بهتر است.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.