نمیتوان انکار کرد که شورلت یک شرکت خودروسازی موفق است و سالانه میلیونها خودرو را تنها در ایالات متحده به فروش میرساند. تاریخچه این شرکت خودروسازی به ما نشان میدهد که چگونه انتخاب عملکرد بالا و بهرهوری به جای زرق و برق، شورلت را به آنچه که امروز میشناسیم، تبدیل کرده است. در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید تا تاریخچه مختصری از شورلت را با هم مرور کنیم.
شورلت در سال 1911 تاسیس شد.
در 3 نوامبر 1911، لوئیس شورلت و ویلیام سی دورانت شرکت شورلت را در شهر دیترویت از ایالت میشیگان آمریکا تاسیس کردند.
لوئیس شورلت یک راننده ماشینهای مسابقهای اهل سوئیس بود و همانطور که مشخص است نام خانوادگی او به نام تجاری شرکت خودروسازیاش تبدیل شد. ویلیام سی دورانت نیز همان کسی بود که جنرال موتورز را تأسیس کرد.
داستان از آنجایی شروع شد که مهارتهای مسابقهای شورلت توجه دورانت را به خود جلب کرد و باعث شد بنیانگذار جنرال موتورز او را به عضویت تیم مسابقهای بیوک در سال 1909 در بیاورد.
اما مسابقه دادن تنها علاقه شورولت نبود. او میخواست خودروهایی را طراحی کرده و بسازد و همین علاقه باعث شد ظهور برندی شد که اکنون یکی از موفقترین برندهای خودروساز در جهان است.
اولین ماشین شورلت در سال 1912 عرضه شد
اولین خودروی شورلت Series C Classic Six بود که توسط لوئیس شورلت و دوستش اتین پلانچه (Etienne Planche) طراحی شد.
این یک ماشین گران قیمت برای توده مردم بود و در زمان عرضه آن 2250 دلار قیمت داشت (معادل حدود 65000 دلار در سال 2023). یکی از اصلیترین دلایل گرانی این خودرو نیز موتور بسیار بزرگ آن بود.
لوئیس شورلت این ماشین را دوست داشت. به نظر او Series C Classic Six بزرگ و شیک بود، اما مهمتر از همه، قدرتمند بود! اما برعکس، دورانت زیاد طرفدار آن نبود و میخواست گزینههای مقرونبهصرفهتری را برای عموم مردم تولید کند.
لوگوی نمادین شورلت یک سال بعد معرفی شد
جالب است که بدانید اولین خودروهای تولیدی شورلت بدون هیچ آرم و لوگویی از خط تولید خارج میشدند و دورانت در نظر داشت که این روند را تغییر دهد.
اولین خودروهایی که با لوگوی نمادین و پاپیون شکل شورلت عرضه شدند، مدل 1914 از Chevrolet H2 Royal Mail Roadster و H4 Baby Grand بودند که اولین خودروهای مقرون به صرفه این شرکت نیز محسوب میشدند.
بر اساس آنچه که یک نشریه رسمی در سال 1961 چاپ کرده بود، این لوگو از طرح کاغذ دیواری هتلی که دورانت در پاریس اقامت داشت الهام گرفته شده است. اما، دختر دورانت داستان دیگری را تعریف کرده و از طراحی لوگوی شورولت در بین وعدههای غذایی و پشت میز ناهارخوری خبر داده است.
داستان دیگری هم سالها بعد از بیوه دورانت نقل شد. به گفته او، دورانت این طرح را با الهام از یک آگهی تبلیغاتی که در روزنامه دیده بود، طراحی کرده است.
لوئیس شورلت در سال 1914 شرکت را ترک کرد
همانزور که گفتیم، شورلت و دورانت در زمینه نوع خودروهایی که قرار بود تولید شوند، اختلاف نظر داشتند. دورانت میخواست ماشینهای مقرون به صرفه را برای استفاده اقشار مختلف مردم بسازد، در حالی که لوئیس ترجیح میداد ماشینهای مسابقهای گران قیمت تولید کند.
بحث و جدل آنها در مورد اینکه شرکت در چه مسیری هدایت شود باعث شد تا لوئیس شورلت در سال 1914 این شرکت را ترک کند و سهام خود را به دورانت بفروشد. او پس از جدایی از شورلت، شرکت دیگری به نام Frontenac را تأسیس کرد که اتومبیلهای مسابقهای میساخت.
متأسفانه، نه Frontenac و نه هیچ یک از اقدامات بعدی لوئیس شورلت در صنعت خودرو موفقیتآمیز نبودند و در نهایت او دست از پا درازتر دوباره به شورلت بازگشت؛ البته، این بار نه به عنوان شریک، بلکه به عنوان یک مکانیک!
جنرال موتورز شورلت را در سال 1918 خریداری کرد
تلاشهای دورانت برای ساخت خودروهای ارزان قیمت نتیجه داد و شورلت به سرعت با شرکتهای بزرگتر و معتبرتری مانند فورد رقابت کرد.
در سال 1916، دورانت توانست با استفاده از سود خود در شرکت شورلت، برای خرید مجدد سهام کنترلی جنرال موتورز اقدام کند.
در سال 1918 او دوباره جنرال موتورز را تحت مالکیت خود درآورد و به سرعت شورلت را هم به زیر پرچم این شرکت آورد تا به بخشهای دیگر آن مانند بیوک و کادیلاک بپیوندد.
شورلت اولین خودروی شاسی بلند خود را در سال 1935 ساخت
کریال سابربن (Carryall Suburban) محصول سال 1935، مدتها قبل از اینکه اصطلاح شاسی بلند در صنعت خودرو مرسوم شود، تولید و روانه بازار شد.
بر خلاف اکثر خودروهای آن زمان که بدنههای چوبی شل و ول داشتند، سابربن از بدنه تمام فولادی بهره میبرد که هشت سرنشین را در خود جای میداد.
ساخت این خودروی شاسی بلند یک موفقیت بزرگ برای برند شورلت بود و جنرال موتورز چند سال بعد نسخه دیگری از شورلت سابربان را با برند خودش تولید کرد.
تا سال 1963، از هر 10 خودروی فروخته شده در آمریکا، یکی شورلت بود
شورلت به ویژه در دهههای 1950 و 1960 بر بازار خودروی ایالات متحده تأثیر قابلتوجهی گذاشت. برخی از ماندگارترین مدلها در این دوره معرفی شدند که از جمله آنها میتوان به کوروت (Corvette)، بل ایر (Bel Air) و کورویر (Corvair) اشاره کرد.
در دهههای 1970 و 1980، شورولت با مشکل جدیدی مواجه شد و آن هم عرضه خودروهای وارداتی کم مصرف بود. برای پاسخ به این چالش بود که مدلهایی مانند شورلت وگا (Chevrolet Vega) و شورلت شوت (Chevrolet Chevette) تولید شدند. در حالی که تولید وگا در نهایت متوقف شد، اما شوت و سایر مدلها به شورلت کمک کردند تا سهم بازار خود را حفظ کند.
در سالهای اخیر، شورولت به نوآوری و توسعه مدلهای جدید، از جمله شاسی بلند محبوب Traverse و موتور کوچک V8 که از سال 1955 در حال تولید مداوم آن بوده، ادامه داده است.
5 حقیقت و نکته کوتاه درباره تاریخچه شورلت
1- در سال 2002 جنرال موتورز کمپانی دوو موتورز را به قیمت 1.2 میلیارد دلار خریداری کرد.
2- شورولت کامارو خودرویی بود که در سال 2007 در فیلم Bumblebee از سری ترانسفورمر مورد استفاده قرار گرفت.
3- در سال 2011 تقریباً تمام خودروهای ازبکستان شورلت بودند!
4- شورلت یکی از اولین شرکتهایی بود که در سال 2015 هات اسپات وای-فای داخلی را روی اکثر خودروهای خود نصب کرد.
5- شورولت بولت که در سال 2016 تولید شد، اولین خودروی مقرون به صرفهای بود که با برق کار میکرد و بردی بیش از 200 مایل (321 کیلومتر) داشت. این خودرو توانست جوایز متعددی را از آن خود کند.
شورولت از زمان تأسیس خود در سال 1911 راه دراز و پر پیچ و خمی را پیموده است. از تولید خودروهای مسابقهای گران قیمت گرفته تا گزینههایی مقرون به صرفه برای اقشار مختلف مردم، همگی حکایت از داستان موفقیتآمیز شورولت در شناخت بازار و نیاز کاربران دارند.
امروزه، شورولت همچنان یکی از مهمترین نقش آفرینان بازار خودرو در آمریکا است و میراث شورلت و دورانت همچنان الهام بخش نسل بعدی خودروسازان است.