فرقی ندارد یک شرکت بزرگ باشید یا یک کسبوکار کوچک خانگی، در هر حال یادگیری دیجیتال مارکتینگ یا به عبارتی بازاریابی در فضای آنلاین به کارتان میآید. چرا؟ زیرا نمیتوانید تغییرات در نحوه خرید مردم را نادیده بگیرید.
یادگیری دیجیتال مارکتینگ در روزگار ما نوعی الزام به نظر میرسد که کمک میکند همگام با دنیا پیش بیاییم و بهروز و کارآمد باشیم. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شصت درصد از جمعیت جهان به طور متوسط هفت ساعت در روز از اینترنت استفاده میکنند. جالب بود، نه؟ شاید هم بپرسید که آگاهی از این آمار به چه کار میآید؟ مدت زمان زیاد برای فروش محصولات و خدمات است. به عبارت دیگر با یادگیری دیجیتال مارکتینگ میتوانید فرصت را غنیمت بشمرید و محصولات یا خدمات بفروشید. با ما همراه باشید تا کمی بیشتر صحبت کنیم و با یک دوره آنلاین هم آشنا شویم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا بدون آن کسبوکارم محکوم به شکست است؟
اثربخشی بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نیز برای موفقیت کسبوکارها افزایش یافته. با این که هنوز هم تبلیغات محیطی و بهرهگیری از تکنیکهای آن نقش پررنگی در آگاهی مردم از وجود برند شما دارد، اما نمیتوان قدرت عظیم دنیای دیجیتال را نادیده گرفت. شاید اگر بهدقت نگاه کنیم دریابیم که مانند کوه یخی است که فقط سرش را از آب بیرون آورده و بهقول قدیمیها نصفش زیر زمین است!
نتیجهای که یادگیری بازاریابی دیجیتال کابردی حاصل میشود، برای شرکتکنندگان و بهویژه برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل بزرگ و کوچک دستاوردی ارزنده و آموزنده خواهد داشت. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از شرکتها به یک بازاریاب دیجیتال برای انجام تحقیقات، ایجاد وفاداری به برند و جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها برای رسیدن به کسب وکاری کارآمدتر و سودآورتر نیاز داشته باشند.
آیا کسب وکار بدون بهرهگیری از بازاریابی دیجیتال محکوم به شکست است؟ باید بگوییم بله! عدم توجه به بازاریابی دیجیتال میتواند کسبوکارتان را به ورطۀ نابودی نزدیک کند.
در یک دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ چه چیزهایی یاد میگیرید؟
بازاریابی دیجیتال فضای گستردهای دارد. فرقی نمیکند خلاق باشید یا فنی، این دوره همواره درسی تازه یا نکاتی آموزنده برای شما خواهد داشت. شما با توجه به فعالیت و نیاز کسب و کار خود میتوانید برای فعالیت در فضای آنلاین تصمیم بگیرید.
با برخی از سرفصلهای یک دوره دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید:
سئو (SEO)
گوگل در هر روز حدود 60 هزار جستوجو در ثانیه دریافت میکند. مردم به دنبال پاسخ به سوالات خود یا خرید محصول هستند و شما باید بتوانید خودتان را در معرض دید قرار دهید. شما با یادگیری سئو میتوانید کاری کنید که وقتی کاربر چیزی مرتبط با وبسایت شما جستوجو میکند، آن چیزی که میبیند، سایت شما باشد. کسبوکارهای گوناگون روی سئو تمرکز میکنند تا شاید بتوانند مخاطب بیشتری را بهسمت وبسایت خود بکشانند. ناگفته پیداست که وقتی مخاطب شما بیشتر شود، تعداد مشتریانتان نیز افزایش مییابد و این یعنی افزایش فروش.
سئو به عوامل گوناگونی مانند سرعت بارگذاری وبسایت، بهینهسازی کلمات کلیدی، نوع محتوا و مواردی از این قبیل بستگی دارد. به عنوان یک مدیر سئو باید دلایل عملکرد ضعیف وبسایت خود از را نظر سئو شناسایی و آنها را برطرف کنید.
بازاریابی محتوایی
تولید و ترویج محتوای ارزشمند و هدفدار کاری است که نتیجۀ آن میتواند یک کاربر معمولی را به مشتری و یک مشتری معمولی را به یک مشتری مبلغ تبدیل کند. جذب بازدیدکننده مهم است و ایجاد اعتماد در مخاطب مهمتر!
تقریباً تمام محتوایی که به صورت آنلاین میبینید، چه یک مقاله وبلاگ و چه یک ویدیو، بخشی از فرایند بازاریابی محتوایی بودهاند. برندها میتوانند با استفاده از تولید محتوای باارزش و هدفمند به سؤالات مخاطبان پاسخ دهند، در حل مشکلات کاربران کوشا و کمکرسان باشند و در نهایت آنها با به مشتریان بالقوه تبدیل کنند.
به عنوان یک بازاریاب دیجیتال باید بدانید که کدام نوع محتوا برای شرکت یا سازمان شما مناسب است و کدام پلتفرم گزینۀ بهتری برای توزیع محتوا است و چگونه میتوان محتوا را ترویج کرد؟ بیشتر وقتها خلاقیتِ بهجا در تولید محتوا آن را ممتاز یا متمایز میکند.
بازاریابی ایمیلی
شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که ایمیل هنوز هم یکی از قدرتمندترین ابزارهای آنلاین برای تولید سرنخ است. لذا شرکتهای بسیاری به بازاریابی ایمیلی وابسته هستند و از آن برای بازاریابی درونگرا استفاده میکنند. در دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ یاد میگیرید که چگونه تعداد ثبت نامهای خبرنامه ایمیلی را افزایش دهید، چگونه محتوای قانع کننده برای خبرنامه ایجاد کنید و چگونه یک کاربر یا خوانندهی معمولی را به یک مشتری تبدیل کنید. استفاده از ایمیل مارکتینگ در برخی از کسب و کارها قابل استفاده است.
تبلیغات دیجیتال
اگر دقت کرده باشید، اصولا تبلیغات محیطی را در جاهایی قرار میدهند که محل رفت و آمد افراد باشند. روزانه در دنیای آنلاین و آفلاین در معرض تبلیغات زیادی قرار میگیریم. از این نکته نباید غافل شد، در فضای آنلاین از چه ابزاری برای تبلیغات باید استفاده کرد؟ این روزها شبکههای اجتماعی، سایتهای خبری و سرچهای معمولی شامل تبلیغات زیادی است. برای آشنایی با شیوۀ تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات کلیکی، رپورتاژ آگهی، تبلیغات در گوگل و مواردی از این دست نیاز به آموزش و اطلاعات است تا از فضای آنلاین برای بیشتر دیده شدن استفاده کنیم.
گوگل ادز
اولین لینکهایی که در سرچ کلمه موردنظر خود در گوگل با آن مواجه میشوید بخاطر سئوی خوب در لینک اول قرار گرفتهاند یا تبلیغات گوگل هستند؟
یکی از مهمترین ابزارهایی که باید حسابی با آن سروکله بزنید، گوگل ادز است. با استفاده از سرویس تبلیغات گوگل میتوانید جدای از مسئلۀ سئو، رتبههای اول گوگل را به خودتان اختصاص دهید اما استفاده از آن هم آدابی دارد که قطعا باید با آنها آشنا شوید. آیا هر کسب و کاری نیاز به تبلیغات گوگل دارد؟ یا چه زمانی میتوانیم از تبلیغات در گوگل استفاده کنیم؟
بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی مانند یک معدن طلا برای بازاریابان دیجیتال است. صحبت از میزان نفوذ اینستاگرام و تلگرام در زندگی روزمرۀ مردم قطعا سخن گزافی خواهد بود.
این پلتفرمها به بازاریابان اجازه میدهند به جایی بروند که مخاطبان هم آنجا حضور دارند. هر چقدر که پستهای شما در شبکههای اجتماعی محبوبتر میشوند، محبوبیت برند هم افزایش مییابد.
ابزارهای گوناگونی برای کمک به شما وجود دارند که در دوره بازاریابی دیجیتال با آنها آشنا خواهید شد از جمله:
- گوگل آنالیتیکس: ابزاری برای تحلیل و آنالیز سایت است که گوگل آن را به شکل رایگان منتشر کرده. با استفاده از این ابزار میتوانید اطلاعات بسیار کاملی درباره ترافیک ورودی سایت، رفتار کاربران، نرخ تبدیل و … در اختیار داشته باشید. همچنین میتوانید اطلاعات کاملی در مورد این که بازدیدکنندگان از چه شهر و کشوری هستند، کدام صفحه بیشترین محبوبیت را دارد، چگونه میتوان سرعت وبسایت را افزایش داد و … را به دست آورید.
- گوگل سرچ کنسول: یکی از ابزارهای کاربردی گوگل که با کمک اعداد و نمودارها نشان میدهد، کاربران توسط چه کلماتی از وبسایت شما دیدن کردند. با سرچ کنسول گوگل عملکرد وبسایت در نتایج جستجو را میفهمیم، اگر خطا و اشتباهی رخ دهد اعلام میکند.
- گوگل دیتا استودیو: برای این که یک کسبوکار رشد را تجربه کند، تجزیه و تحلیل حیاتی است. دیتا استودیو به شما کمک میکند تا از منابعی مانند گوگل ادوردز، گوگل شیت، گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و … گزارشاتی را در قالب نمودارهای مختلف ایجاد کنید که قطعا برای تحلیل وضعیت بسیار کاربردی خواهند بود.
مبتدیتر از این حرفها هستید؟ مشکلی نیست!
اگر دوست دارید با خیال راحت در وادی یادگیری بازاریابی دیجیتال قدم بگذارید، اگر میخواهید خودتان سررشتۀ امور دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خودتان را به دست بگیرید و حتی نمیدانید چگونه یک وبسایت راه بیندازید، بهتر است در دورهای شرکت کنید که آموزش دیجیتال مارکتینگ را مبتنی بر تجربهها و با مثالهای واقعی و نکات کاربردی از صفر توضیح میدهد.
دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، دورهای است که سرفصلهای آن از مبانی بازاریابی و سپس آشنایی ابزارهای آنلاین شروع میشود. مبانی راهاندازی و شرایط فعالیت در فضای آنلاین یک کسب و کار را مطرح میکند و در مورد موضوعات مدیریتی و حقوقی مرتبط با کسبوکارهای آنلاین هم به شما اطلاعات لازم را میدهد. و در این مسیر یادگیری و فعالیت در فضای آنلاین با شما همراه میشود.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.