یوتیوب اخیراً اعلام کرده که این پلتفرم اشتراکگذاری ویدیو قصد دارد یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی راهاندازی کند که قادر است ویدیوها را به صورت خودکار به زبانهای دیگر دوبله کند. این ویژگی ممکن است در نگاه اول جزئی و کم اهمیت به نظر برسد، اما واقعیت این است که هم میتواند به سازندگان و هم بینندگان کمک کند تا مانعی به نام زبان را به کلی از پیش رو بردارد. چرا که دوبله مبتنی بر هوش مصنوعی به همه کمک خواهد کرد تا از هر محتوایی، صرفنظر از زبانی که دارد، لذت ببرند و این قبلاً امکانپذیر نبود. همچنین مشخص شده که این ویژگی سالهاست در دست توسعه قرار دارد و در بخش تحقیق و توسعه Area 120 گوگل تدارک دیده شده است؛ یعنی جایی که این شرکت روی پروژههای آزمایشی کار میکند.
ویژگی Aloud به لطف هوش مصنوعی دوبله خودکار را به یوتیوب اضافه میکند
از این ویژگی جدید یوتیوب در حال حاضر با عنوان Aloud یاد میشود و به گفته توسعهدهندگانش، این امکان را به تولیدکنندگان محتوا خواهد داد تا به سرعت و به آسانی ویدیوهای خود را به چندین زبان زنده دنیا دوبله کنند و دانشی را که ممکن است تنها در انحصار یک زبان باشد، عمومیت ببخشند. خبر خوب اینکه گوگل به دنبال این است تا اطمینان حاصل کند که ویژگی جدید دوبله را برای همه تولیدکنندگان محتوا، به ویژه آن دسته از کسانی که معمولاً در دوبله کردن ویدیوهای خود به زبانهای مختلف مشکل دارند، بسیار آسانتر کند.
اگر در مورد نحوه عملکرد Aloud در یوتیوب سؤال داشته و دوست دارید بدانید این ویژگی دقیقاً چگونه کار میکند، باید بگوییم که وب سایت رسمی مربوطه توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرده است. بر همین اساس، کار Aloud اساساً با رونویسی ویدیو و تبدیل آن به متن شروع میشود. سپس به تولید کننده ویدیو اجازه داده میشود تا رونویسی انجام شده را بررسی و ویرایش کند. پس از انجام این کار، ویدیو به زبان مقصد ترجمه و دوبله شده و سپس منتشر میشود.
امجد حنیف از کارکنان ارشد یوتیوب در گفتگو با The Verge صحبتهایی را در خصوص مراحل تست Aloud مطرح و عنوان کرده که در حال حاضر چندین یوتیوبر در سراسر جهان به صورت آزمایشی این ویژگی را استفاده میکنند. به گفته حنیف، Aloud فعلاً تنها از چند زبان دنیا پشتیبانی میکند، اما در آینده زبانهای بیشتری اضافه خواهد شد. در حال حاضر میدانیم که انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی در هنگام راهاندازی اولیه Aloud در دسترس خواهند بود و زبانهایی مانند هندی، اندونزیایی و غیره نیز به صف دریافت کنندگان این ویژگی خواهند پیوست.
ما فعلاً موفق به تست عملی Aloud نشدهایم، اما با قضاوت بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردهایم، به نظر میرسد که میتواند یکی از جالبترین ابزارهایی باشد که یوتیوب در سالهای اخیر معرفی کرده است. این ویژگی مطمئناً میتواند طیف بازدیدکنندگان از ویدیوها را تنوع بیشتری بخشیده و باعث افزایش حجم سابسکرایبها و بازدیدها شود. اما در عین حال، میتواند تهدیدی برای آن دسته از تولید کنندگان محتوا باشد که محتواهایی یکسان را در چند کانال مختلف و با زبانهای متفاوت منتشر میکنند.