ما اکنون در جهانی زندگی میکنیم که تنوع فرهنگی را همزمان با جهانیشدن و یکپارچگی بینالمللی دارد. این موجب میشود شما در یک کسب و کار با گستره وسیعی از مخاطبان در بسترهای فرهنگی گوناگون روبرو باشید. این پدیده نه تنها برای نیروهای انسانی شما یک چالش به شمار میرود بلکه برای چتباتهای هوشمند کسب و کار شما هم یک چالش هستند. زیرا اگر قصد دارید از یک چت بات هوشمند استفاده کنید، باید به گونهای آنرا طراحی کرده و آموزش دهید که بتواند با تفاوتهای زبانی، فرهنگی و مفهومی روبرو شود. همانگونه که میدانید چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی، رباتهای نرمافزاری هستند که روی یا در کنار وبسایت شما قرار میگیرند و به کمک فناوری AI به تعامل با مشتریان شما به اشکال مختلف میپردازند. ما در این نوشته درباره چالشهای فرهنگی که چتباتهای هوشمند با آن روبرو خواهند شد و راهبردهای اجرایی برای حل این چالشها گفتگو میکنیم:
تفاوتهای زبانی: اگر کسب و کار یا صنعت شما مشتریان بینالمللی دارد و یا در جامعهای چند فرهنگی زندگی میکنید، مساله تفاوتهای زبانی به سرعت تواناییهای چتباتهای هوشمند شما را به چالش خواهند کشید. از همین رو نیاز است که در طراحی چتبات خود به قابلیت ترجمه و چندزبانی بودن توجه کنید.
چارچوبهای مفهومی متفاوت: در فرایند ارتباط کلامی بین دو طرف، پدیده چارچوب مفهومی یا Context اهمیت زیادی دارد. یک چت بات هوشمند باید بتواند چارچوبهای مفهومی هر مکالمه را بفهمد و آن را برای ادامه گفتگو با آن مخاطب خاص، به یاد بسپارد. حتی اگر در میان گفتگو، زبان مکالمه تغییر کند و یا بین مکالمه وقفه زمانی پدید بیاید.
تفاوتهای فرهنگی: اگر میدانید گروه مخاطبان شما از بسترهای فرهنگی مختلف میآیند، باید در آموزش چتبات هوش مصنوعی خود، این موضوع را لحاظ کرده باشید. مثلا پایگاههای دادهای که برای آموزش آن به کار میبرید از قالبهای فرهنگی متفاوت باشند تا چتبات شما برای رویارویی با این تفاوت فرهنگی آماده باشد. نکته دیگری که برای مدیریت تفاوتهای فرهنگی در طراحی چت بات خود میتوانید رعایت کنید اینست که امکان شخصیسازی و تنظیم گفتگوها بر اساس تفاوتهای فرهنگی را در نظر بگیرید. برای نمونه در یک زبان یا فرهنگ خاص، استفاده از برخی واژگان نامحترمانه و بیادبانه تلقی میشوند.
بازخوردگیری از مخاطب کمک میکند تا چتبات بتواند پاسخهایش را بهبود دهد و در گذر زمان درک بهتر و روشنتری از چارچوبهای مفهومی و فرهنگی پیدا کند. همچنین اگر چتبات هر کاربر یک پروفایل داشته باشد، میتواند رویکردها، ویژگیهای فرهنگی و زبانی آن کاربر را به خاطر بسپارد و مکالمات بعدی را در قالب همان چارچوبها ادامه دهد.
تفاوتهای مفهومی صنایع مختلف: چتباتهای هوش مصنوعی در صنایع مختلفی به کار گرفته میشوند و هر صنعت، دایره واژگان، ادبیات و حتی لحن حاکم متفاوتی دارد. در صنعت بهداشت و درمان یک فضای فرهنگی حاکم است و در صنعت حمل و نقل یک فضای دیگر. این بدان معناست که یک شرکت تولیدکننده چتبات باید بتواند آن را به گونهای طراحی کند که هم به طور پایه با بستر صنعتی که در آن استفاده میشود هماهنگ باشد و هم قابلیت یادگیری مناسبی برای تطبیق یافتن بیشتر با آن را داشته باشد.
توانایی تشخیص ارجاعات میانفرهنگی: فرض کنید یک کاربر ژاپنی در حال مکالمه با یک چت بات است و در میان گفتگو، به یک نقل قول از شکسپیر یا یک ضربالمثل آلمانی ارجاع میدهد. آیا چتبات میتواند این ارجاع بینافرهنگی را تشخیص دهد و محتوای آن را در تداوم مکالمهاش در بستر یک گفتگوی ژاپنی لحاظ کند؟ این یک چالش کلیدی در ارتباط با کاربرانی است که هر روز بیش از بیش، نگاهی جهانی و بینافرهنگی پیدا میکنند.
فروتنی تکنیکی!: اگر در یک مصاحبه فنی، فرد داوطلب پاسخ پرسشی را نداند، اگر به جای ابراز عدم آگاهی، شروع به بافتن پاسخی مبهم کند، شما نگاه منفی به او پیدا خواهید کرد. این در مورد چتباتها هم صدق میکند. یک چتبات اگر نتواند درک درستی از یک عبارت یا واژه داشته باشد، باید این قابلیت را داشته باشد که به عدم درک خود اعتراف کند و از کاربر بخواهد آن را شفافسازی کند و بیشتر توضیح بدهد.
درک تفاوتهای جغرافیایی و فردی: تفاوتهای زبانی و فرهنگی فقط در مقیاس کشورها نیستند؛ بلکه بر اساس مناطق جغرافیایی نیز لهجهها، لحن و دایره واژگان تغییر میکند و یک چت بات هوشمند باید بتواند این تفاوتها را تشخیص دهد. اگر بخواهیم دقیقتر شویم، هر فرد، میتواند یک مخاطب منحصر به فرد تلقی شود و باید نوعی شخصیسازی به ازای هر فرد در برقراری ارتباط چتبات رخ دهد.
برای مدیریت این چالشهای فرهنگی و مفهومی چه باید کرد؟
در بالا تلاش کردیم همزمان با طرح چالشها، راهبردهایی نیز پیشنهاد دهیم. اما چند راهبرد دیگر برای بهبود چتباتهای هوشمند در درک تفاوتهای فرهنگی، زبانی و مفهومی:
- فرایند پیوسته آزمون و ارزیابی داشته باشید و چتبات خود را با کاربرانی از فرهنگها، زبانها و بسترهای فرهنگی مختلف مورد آزمون قرار بدهید.
- کانالهایی برای دریافت بازخورد از سوی مخاطبان ایجاد کنید تا واکنش مخاطبان به پاسخهای چتبات خود را بتوانید پایش و رصد کنید.
- تیم طراحی خود را از دید فرهنگی، متنوع و چند قابلیته بچینید. هر چه قدر تیم فنی شما دارای تنوع فرهنگی و زبانی باشند، در طراحی چتبات هم میتوانند این عناصر را بهتر به نمایش بگذارند.
استفاده از چتباتهای هوشمند را از امروز آغاز کنید
همانگونه که دیدید چالشهای زبانی و فرهنگی زیادی پیش روی چتباتهای هوشمند وجود دارد، ولی هر چه زودتر به کارگیری از آنها را آغاز کنید، فناوری یادگیری ماشین به کار رفته در این ابزارها، زودتر میتواند خود را با این چالشها تطبیق دهد. پس زمان عنصر کلیدی در این بین بازی خواهد کرد. چت بات هوشمندی که میتوانید همین امروز و به سادگی روی وبسایت کسب و کار خود راهاندازی کنید و استفاده از مزایای آن را آغاز کنید، چتبات هوشمند فارسی چاتا نام دارد. این محصول شرکت هوش مصنوعی دلفین، ویژه زبان فارسی و هماهنگ با پیچیدگیهای این زبان طراحی شده است و به شما کمک میکند ارتباطی پویا، پیوسته و کارامد با مشتریان و کاربرانتان داشته باشید. پس پیشنهاد میکنیم با کارشناسان مجموعه دلفین برای راهاندازی چاتا در تماس باشید و دموی رایگان آن را به راحتی تست کنید.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.