اچ ام دی گلوبال (HMD Global)، تولید کننده و بازاریاب گوشیهای تلفن همراه برند نوکیا، اولین گوشی هوشمند خود را که در اروپا تولید شده، روانه بازار کرد. این خبر حدود شش ماه پس از آن منتشر میشود که شرکت فنلاندی برای اولین بار فاش کرد در حال انتقال برخی از خطوط تولید خود به اروپا است تا بتواند پاسخگوی تقاضای فزاینده شرکتها برای سخت افزار تولید محلی باشد تا به این واسطه نگرانیهای امنیتی نیز تا حدود زیادی برطرف شوند.
کمپانی اچ ام دی گلوبال مشخص نکرده که کارخانجات تولیدی این شرکت در اروپا دقیقاً در کجا قرار دارند و در ماه فوریه نیز به TechCrunch اعلام کرد بود به دلیل نگرانیهای امنیتی، تأسیسات خود را مخفی نگه داشته است.
لارس سیلبرباوئر، مدیر ارشد بازاریابی اچ ام دی گلوبال در این زمینه گفته:
متاسفانه، به دلیل اینکه مشتریان ما در صنایع مختلف نسبت به مسئله امنیت حساس هستند، ما اجازه نداریم به کسی بگوییم که این دستگاهها را در کدام کشورها تولید میکنیم و تا حد امکان آن را ایمن نگه میداریم.
با این حال، اکنون ظاهراً این شرکت تصمیم خود را عوض کرده و تأیید نموده است که حداقل یکی از خطوط تولید آن در مجارستان واقع است. یکی از سخنگویان اچ ام دی گلوبال به TechCrunch گفته که هنوز نمیتواند مشخص کند مرکز تولید دقیقاً در کجای مجارستان است، اگر چه اشاره شده که در آینده ظرفیت تولید و مونتاژ بیشتری را به مناطق دیگر اروپا اضافه خواهند کرد.
اولین دستگاهی که از خطوط تولید اروپایی خارج میشود، «نوکیا ایکس آر 21 فایو جی» (Nokia XR21 5G) است که از امروز برای شرکتها در دسترس قرار گرفته است. این مدل تقریباً مشابه نوکیا XR21 است که اوایل سال جاری عرضه شده بود، با این تفاوت که نسخه جدید در اروپا مونتاژ شده و اچ ام دی گلوبال میتواند به مشتریان سازمانی سطح بالاتری از امنیت را از طریق نرم افزارهای سفارشی و ویژگیهای امنیتی بیشتر تضمین کند. آقای سیلبرباوئر افزود که آنها در حال کار با تعدادی از شرکای امنیتی فناوری اطلاعات هستند.
علاوه بر این، این شرکت 30 نسخه محدود از این دستگاهها را از طریق فروشگاه آنلاین نوکیا برای مصرف کنندگان عمومی در بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتریش، هلند، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا و فنلاند با برچسب قیمت 699 یورو (599 پوند) در دسترس قرار داده است. همچنین، قصد دارد یک نسخه استاندارد (یعنی نسخه غیر محدود) از گوشی هوشمند اروپایی نوکیا XR21 را برای مصرف کنندگان عرضه کند که در رنگ مشکی در دسترس خواهد بود.
اچ ام دی گلوبال حدود یک دهه پیش و در سال 2016 به عنوان یک شرکت تازه تاسیس، امتیاز نوکیا را از مایکروسافت خرید و از آن زمان توانسته تا حد بسیار زیادی این برند خاطرهانگیز را احیا کرده و علاقهمندان به آن را راضی کند.
در سالهای اخیر، اچ ام دی گلوبال تا حد زیادی بر تولید گوشی هوشمند مقرون به صرفه تمرکز کرده، اما ارزش برند نوکیا به شرکت هلسینکی کمک کرد تا 330 میلیون دلار سرمایه از شرکتهایی مانند گوگل، کوالکام و خود نوکیا جمعآوری کند. اما همین ماه گذشته، اچ ام دی گلوبال برنامههای خود برای عرضه دستگاههایی با نام تجاری خود به بازار را نیز تأیید کرد، که در کنار گوشیهای با برند نوکیا قرار خواهند داشت. البته، هنوز هیچ جزئیاتی در مورد این برنامهها فاش نشده است.
از نظر ویژگیها، دستگاه جدید اروپایی تفاوت چندانی با مدل موجود نوکیا XR21 ندارد، اما به نظر میرسد دوام و پایداری آن مورد تمرکز بوده تا نظر بازار اروپا را جلب کند. اچ ام دی گلوبال از «دوام درجه نظامی» نوکیا XR21 با کسب استاندارد IP69K سخن گفته، به این معنی که برای استفاده در صنایع و مشاغل مختلفی که خطر نفوذ گرد و غبار، گرما، رطوبت و ضربه وجود دارد، کاملاً مناسب است. همچنین، گفته شده که این گوشی به طور کامل و 100 درصد از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده است.
با این حال، شایان ذکر است که مواد اولیه همچنان باید از سایر نقاط جهان، به ویژه چین تأمین خواهند شد. اچ ام دی گلوبال در حال حاضر اغلب فلزات و مواد اولیه مورد نیاز در تولید گوشیهای نوکیا را از چین به مرکز تولید و تست خود در اروپا منتقل کرده و از آنها برای مونتاژ، کالیبراسیون و تست استفاده میکند.
در واقع، یکی از دلایل اصلی که اچ ام دی گلوبال خطوط تولید خود را به خانه نزدیکتر کرده این است که الزامات امنیتی شرکتهای طرف قرارداد خود را تأمین کند. این شرکت مراکز داده خود را در سال 2019 به همین دلیل به اروپا منتقل کرد و بخشی از این فرآیند نیز شامل طراحی و تست گوشیهای تلفن همراه به صورت محلی است. این شرکت میگوید:
تمام دستگاهها در اروپا تحت آزمایشهای نرمافزاری و بدافزاری قرار میگیرند و البته، برخی از مشتریان سازمانی به همراه تعدادی از شرکای امنیتی فناوری اطلاعات نیز درخواست ویژگیهای امنیتی بیشتر را دارند.
باید متذکر شویم که خبر امروز به معنی انتقال کامل خطوط تولید عظیم نوکیا از چین و هند به اروپا نیست، چرا که تولید گوشی در اروپا و بازگرداندن آنها به آسیا که هنوز بازار بزرگی برای برند نوکیا محسوب میشود، اصلاً منطقی نیست. در واقع، اچ ام دی گلوبال تنها قصد دارد بخشی از خطوط تولید خود را به اروپا منتقل کرده و بتواند به درخواستهای یک مجموعه بسیار خاص از مشتریان خود پاسخ دهد.