بدون شک گوگل ادز بزرگترین پلتفورم تبلیغاتی جهان است، حدود یک سوم هزینه تبلیغات آنلاین دنیا در این پلتفورم مصرف میشود. در خارج از ایران به سختی میتوان کسب و کار آنلاینی را پیدا کرد که یکی از سایت های پر بازدید آن، پنل گوگل ادز خود نباشد. اما این ماجرا در ایران کمی متفاوت است. استفاده سرویس های تبلیغاتی گوگل برای ایرانیان کمی با چالش روبرو است که در این مقاله میخواهیم این چالش ها را مو شکافانه بررسی کنیم. در پایان نیز آینده رابطه گوگل و ایران را تخمین خواهیم زد.
بهتر است اول به اهمیت گوگل و ابزار های آن اشاره کنیم، و بدانیم تبلیغاتی که در گوگل فعال میکنیم، ممکن است در چه مکانهایی مخاطب را هدف قرار دهد؟
تبلیغات گوگل ادز در کجاها نمایش داده میشود؟
تبلیغات Google Ads در انواع محیطها و وسایل نمایش مختلف نمایش داده میشوند. در زیر تعدادی از محیطها و وسایل نمایش مهم برای تبلیغات Google Ads آورده شده است:
نتایج جستجوی گوگل Google Search Network:
تبلیغات در بالای یا پایین نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشوند، همچنین ممکن است در بخشهای دیگر صفحه نتایج جستجو نیز ظاهر شوند.
شبکه تبلیغاتی گوگل Google Display Network – GDN:
تبلیغات در بیش از دو میلیون وبسایت، برنامههای اپلیکیشنی، ویدئوها و سایر مکانها در اینترنت مانند اندروید باکس نمایش داده میشوند.
تبلیغات در یوتیوب YouTube Ads:
تبلیغات ویدئویی در ویدئوهای YouTube نمایش داده میشوند.
تبلیغات در اپلیکیشنها Google Ads in Apps:
تبلیغات در برخی از اپلیکیشنها نیز نمایش داده میشوند.
تبلیغات در نقشهها Google Ads on Maps:
تبلیغات در سرویس نقشههای گوگل نمایش داده میشوند.
تبلیغات در خبرها Google Ads in News: یا تبلیغات Discovery
تبلیغات ممکن است در برخی از سرویسهای اخبار گوگل نیز نمایش داده شوند.
تبلیغات Google Ads با استفاده از ابزارهای هدفگذاری و تنظیمات مختلف، تبلیغدهندگان را قادر به انتخاب محیطها و نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف خود میکند. این امکان به تبلیغدهندگان این اجازه را میدهد تا تبلیغات خود را در محیطها و وسایل نمایشی مناسب با هدف کسب و کار و جمعیت مخاطب مدنظرشان نمایش دهند.
مشکلات اجرای تبلیغات پلتفورم های بزرگ تبلیغاتی دنیا در ایران
بعد از گوگل ادز، پلتفورم تبلیغاتی یکپارچه دیگری که میتوان نام برد، پنل تبلیغاتی متا ادز است که شامل محیط هایی همچون تبلیغات در فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام است. پلتفورم تبلیغات آنلاین یکپارچه ی دیگر مانند گوگل و متا در دنیا وجود ندارد. اما هر دوی این پلتفورم ها دارای مشکلاتی برای اجرا در ایران هستند.
اجرای تبلیغات متا در ایران:
مواردی مانند سختی پرداختها، ساسپند یا مسدود کردن اکانت های تبلیغاتی که با آی دی ایران، هزینه بالای تبلیغات در فیسبوک یا اینستاگرام، باعث شده است عملا تبلیغات متا در ایران خواهان کمی داشته باشد. مگر مشتریانی که بازار هدف خارج از کشور داشته باشند و با آژنس های دیجیتال مارکتینگی مانند آوا ادز برای گسترش بازار خود در خارج از کشور از این ابزار ها استفاده کنند.
سخت گیری دو طرفه برای اجرای تبلیغات متا در ایران، عملا این پیام را به هر دو طرف میرساند که هیچ کدام، نه دولت ایران و نه شرکت متا تمایلی به همکاری هرچند غیر رسمی هم ندارند. شرکت متا با دیدن هر گونه ورود کاربر با آی پی های مشکوک به حساب تبلیغاتی متا، این اکانت را مسدود میکند، دولت ایران نیز همه پلتفورم های شرکت متا را فیلتر کرده است. در واقع هر دو طرف موانعی غیر قابل عبور برای استفاده از تبلیغات متا در ایران ایجاد کرده اند.
موانع موجود برای استفاده از تبلیغات گوگل ادز در ایران:
اما این رویکرد برای رابطه ایران و گوگل کمی ملایم تر است. در ادامه به موانع ایجاد شده از طرف دولت و ایران برای اجرای تبلیغفات گوگل میپردازیم
موانع ایجاد شده برای اجرای گوگل ادز در ایران توسط دولت:
19 مهر ماه 1401، گوگل ادز توسط ایران فیلتر و عملا این تبلیغات در ایران بلا استفاده شد، مدتی بعد با صلاحدید مراجع دولتی، کسب و کارها اجازه پیدا کردند که باز دراین پلتفورم تبلیغات خود را انجام دهند. میتوان گفت که دستگاههای دولتی اکنون برای اجرای تبلیغات در گوگل ادز هیچ مانعی قرار نداده اند. جالب است که خود گوگل کار را برای مشتریان خود در ایران سخت کرده است. به جز اینکه برخی از محیط های نمایش این تبلیغات توسط ایران فیلتر شده است، مانند یوتیوب و گوگل پلی استور، اما بزرگترین محیط نمایش تبلیغات گوگل ادز یعنی نتایج سرچ گوگل، فیلتر نیست و بزرگترین موتور جست و جوی در حال استفاده در ایران است.
مشکلات ایجاد شده برای اجرای گوگل ادز در ایران توسط کمپانی گوگل:
1- محدودیتهای مالی:
امکان پرداخت مستقیم با مبلغ ریال برای شارژ گوگل ادز امکان پذیر نیست. این اقدام باعث شده است که برای استفاده از گوگل ادز همیشه پای یک صرافی در میان باشد. کاربران ایرانی معمولا با ارزهایی مانند لیر ترکیه، درهم امارات یا بات تایلند پرداختی های خود را برای گوگل انجام میدهند
2- عدم امکان استفاده از برخی امکانات پنل گوگل ادز در ایران:
هر امکانی که در پنل گوگل ادز، مربوط به لوکیشن باشد، برای ایران غیر قابل استفاده است، امکاناتی مانند تحلیل بر اساس واحد پولی ریال، انتخاب و هدفگذاری برای مخاطبین ساکن ایران، افزونه تماس برای شماره های ایران، برای کاربران ایرانی غیر قابل استفاده است.
3- باز نشدن وبسایت سرویس گوگل ادز با آی پی ایران:
گوگل، دسترسی پنل گوگل ادز را برای کاربرانی که بخواهند با آی پی ایران وارد این سرویس شوند را محدود کرده است. سرعت پایین باز شدن پنل، عدم امکان استفاده از هر وسیله ای مانند تبلت، موبایل و … گاهی باعث سردرگمی کاربران گوگل ادز در ایران میشود.
4- عدم اجازه به برخی متخصصین که نیاز به مجوز لازم دارند
برخی از کسب و کار ها مانند وکالت، یا خدمات پزشکی و دارویی، نیازمند ارائه مجوز از سازمان مربوطه است، متاسفانه نام هیچ یک از سازمانهای اعتبار دهنده ایرانی مانند وزارت بهداشت، در لیست سازمان های مورد تایید گوگل نیست. در نتیجه برخی کسب و کارها مانند پزشکان و دندان پزشکان، وکلا و مشاوران حقوقی، داروخانهها، مهندسین عمران نیز در استفاده از گوگل ادز چالش دارند.
5- رویکرد بی رحمانه در داوری مشکلات مالی:
هر جایی که تبادلات مالی رخ دهد، امکان اشتباه وجود دارد، این مورد بی شک جدی ترین ریسک برای استفاده از گوگل ادز است، اگر بخواهیم شفاف تر بگوییم، گوگل در قوانین خود استفاده از گوگل ادز در برخی کشورها را منع کرده است. در واقع با به وجود آمدن مشکلات پرداختی، گوگل این بند از قوانین خود را برهان برای پیروزی بحث میداند و در برخی موارد مبلغی را عودت نداده است. برخی پارتنر های گوگل در ایران مانند آوا ادز، در این موارد بازگشت هزینه به مشتری را تضمین میکنند.
سخن پایانی
اشاره کردیم که آخرین جبهه گیری دولت در برابر گوگل ادز، مهرماه 1401 بود. اما همزمان با اعمال فیلترین، دلایلی را مانند عدم پذیرش قوانین محلی توسط گوگل، یا عدم قبول تبلیغات برای دامنه های آی آر را دلیل فیلترین دانستند. هرچند از آن تاریخ به بعد، خبری از فیلترینگ گوگل ادز نشد، اما هیچ یک از دلایل فیلترینگ این پلتفورم رفع نشد و همچنان ترس فیلترینگ مجدد توسط دولت وجود دارد.
گوگل نیز ده سالی است که رویکرد خود را به صورت کلی در ایران تغییر نداده است و به موانع همیشگی خود دست نزده است. بزرگترین تغییر مربوط به اوایل دهه نود است که استفاده از پلتفورم گوگل پلی استور را برای ایرانیان مسدود شده بود.
این مقاله به منظور منع کردن از استفاده از گوگلا ادز نیست، موضوع مقاله بررسی مشکلات گوگل ادز بود و به خوبی به این مورد پرداخته شد. بسیاری از کسب و کار های آنلاین و حتی سنتی هر روز مشتریان زیادی را از تبلیغات در گوگل جذب میکنند و قطعا گوگل ادز پر کاربرد ترین تبلیغات آنلاین ایران است. پیشنهاد ما برای دریافت خدمات گوگل ادز خود، از شرکتی است که حداقل ریسک را برای شما داشته باشد، آوا ادز، با بالاترین نرخ پایداری اکانت گوگل ادز در ایران، و تضمین بازگشت هزینه در صورت مسدودی پیمنت اکانت، میتواند گزینه مناسب باشد.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.