اگر در چند روز گذشته اخبار را دنبال کرده باشید، احتمالاً درباره پرواز شماره 1282 خطوط هوایی آلاسکا مطلع هستید. این هواپیمای بوئینگ 737 مکس 9 در حین صعود به ارتفاع مورد نظر در یکی از پروازهای داخلی آمریکا بین شهرهای پورتلند ایالت اورگن و اونتاریوی کالیفرنیا، یکی از پانلهای بدنهاش به طور ناگهانی جدا شد که باعث از دست رفتن فشار داخل کابین و پرت شدن بسیاری از وسایل مسافرین به بیرون از هواپیما گردید.
یکی از اشیائی که از این هواپیما به بیرون پرت شد، یک آیفون بود که توسط یک طراح بازی به نام شاناتان بیتس پیدا شده است. آقای بیتس که علاوه بر طراحی بازی، توسعه دهنده برنامههای کاربردی دات نت نیز میباشد، این آیفون را در حالی که مشغول پیاده روی بود، در کنار جادهای پیدا کرد و البته بلافاصله آن را به هیئت ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB) تحویل داد که مشغول بررسی و تحقیق در مورد این حادثه بود.
گوشی آیفون پیدا شده حاوی ایمیلی از خطوط هواپیمایی آلاسکا بود که مربوط به رسید بار برای پرواز شماره 1282 بود. و البته یک دوشاخه شارژ شکسته هم به آن متصل بود. ظاهراً این گوشی در زمان سانحه هواپیما به شارژر متصل بوده و نیروی انفجار کابل را از آن جدا کرده است. با این حال، به نظر میرسد خود گوشی آسیب جدی ندیده و همچنان کار میکند. این یافتهها میتواند در تحقیقات تکمیلی در مورد علت این سانحه هوایی نیز بسیار مفید واقع شود.
ما تستهای سقوط زیادی را در طول زمان دیدهایم که بر روی گوشیهای هوشمند انجام میشوند، اما هیچ کدام مثل این نبوده است! این آیفون از یک هواپیما که در آن لحظه در ارتفاع تقریباً 5000 متری بوده، به بیرون پرتاب شده و به زمین سقوط کرده است. با این حال، بسیار جالب است که گوشی آسیب جدی ندیده و همچنان کار میکند! مسلماً اپل هرگز از این حادثه به عنوان تبلیغات استفاده نخواهد کرد (با توجه به اینکه کاری اخلاقی به نظر نمیرسد)، اما وقتی صحبت از دوام و مقاومت یک گوشی هوشمند به میان میآید، نمیتوانیم چیزی را از این بالاتر داشته باشیم و اپل میتواند به مقاومت بالای گوشی خود افتخار کند.
اما اگر تعجب کردهاید که چگونه یک تکه از بدنه هواپیما میتواند در هوا به این شکل باز شود، باید بگویم که این یک تکه معمولی از بدنه نبوده است. برخی از خطوط هوایی غیر از خطوط هوایی آلاسکا، این مدل هواپیما (بوئینگ 737 مکس 9) را با صندلیهای بیشتر سفارش میدهند و صندلیهای بیشتر به معنای نیاز قانونی به درهای خروج اضطراری بیشتر است. تکه جدا شده از هواپیمای شماره 1282 هم دقیقاً جایی است که یکی از آن درها باید قرار میگرفت. بنابراین، این پنل خاص، در اصل برای نصب یک در خروج اضطراری در نظر گرفته شده بود که البته در این هواپیما نصب نشده بود.
شرکت بوئینگ به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان، راهکارهای مختلفی برای کاهش هزینههای تولید هواپیما ارائه میدهد. یکی از این راهکارها برای شرکتهای هواپیمایی کوچکتر مثل شرکت هواپیمایی آلاسکا که تعداد صندلیهای کمتری دارند، جایگزین کردن در خروج اضطراری اضافی با یک مسدود کننده دائمی است. اما ظاهرا این مسدود کننده در حادثه اخیر دچار نقص فنی و از بدنه هواپیما جدا شده است که همین مسئله باعث خروج هوا از کابین گشته است. البته هنوز مشخص نیست دقیقاً چه اتفاقی افتاده و باید منتظر نتایج تحقیقات هیئت ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا بود.
/: