اینستاگرام با بیش از 1.3 میلیارد کاربر فعال، 3.76 میلیارد بازدید روزانه و 500 میلیون کاربر روزانه که استوریهای خود را به اشتراک میگدارند، به بخشی جداییناپذیر از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها تبدیل شده است. این پلتفرم فرصت قابل توجهی را برای کسب و کارها فراهم میکند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و درآمدزایی خود را افزایش دهند. با وجود محبوبیت بالای اینستاگرام در سطح جهان، فضای رقابتی شدید در این پلتفرم میتواند دیدن شدن و تاثیرگذاری بر مخاطبین را به یک چالش تبدیل کند.
با توجه به اینکه تعداد زیادی از برندها و خرده فروشیها به دنبال جلب توجه مردم در اینستاگرام هستند، دیده شدن در این پلتفرم و حس یک تأثیر معنادار در کسب و کار میتواند کاری سخت باشد. با این حال، مدیران رسانههای اجتماعی و بازاریابها همواره میتوانند از برخی استراتژیهای رایج که درستی آنها در طول زمان اثبات شده است، برای افزایش دنبال کنندگان یا همان فالوورها و در نتیجه بهبود شرایط کسب و کار خود در اینستاگرام استفاده کنند. اما چگونه؟ در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید تا تعدادی از مهمترین استراتژیها در این زمینه با هم مرور کنیم.
اولین قدم مهم برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه از استوریهای اینستاگرام، تعیین هدفی روشن برای کسب و کارتان است. باید مشخص کنید که دقیقاً میخواهید با استوریهای اینستاگرامتان به چه چیزی دست پیدا کنید. آیا میخواهید ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنید؟ افزایش تعامل مردم با برند یا شناخته شدن برندتان مد نظر است؟
درک اهداف، مخاطبان هدف و استراتژی تعاملی شما بسیار اهمیت دارد. برای هر کمپین تبلیغاتی، اهداف خاص و قابل اندازهگیری ایجاد کنید و آنها را به مراحل قابل مدیریت برای ردیابی موفقیت خود تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما جذب فالوورهای بیشتر است، یک هدف واقع بینانه تعیین کنید. مثلاً رسیدن به 10000 نفر فالوور در شش ماه آینده، با هدف قرار دادن افرادی که به کسب و کار یا برند شما علاقهمند هستند. تعیین اهداف قابل دستیابی بسیار مهم است، زیرا به شما امکان میدهد، دستاوردهای خود را جشن گرفته و برای ادامه مسیر برنامه درستی داشته باشید.
بنابراین، راز به حداکثر رساندن درآمد از طریق اینستاگرام چیست؟ متأسفانه، هیچ راز یا فرمول پنهانی خاصی وجود ندارد. تمام کاری که یک کسب و کار میتواند انجام دهد این است که بر تولید محتوای با کیفیت تمرکز کرده و به طور مداوم روشهای جدید را آزمایش کند. با این حال، استراتژیهایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد میتوانند پیشرفت شما را در جذب فالوور اینستاگرام تسریع کنند.
1- اطلاعات بیشتری ارائه دهید
اینستاگرام با استفاده از ویژگی “بالا کشیدن” (swipe up) روشی منحصر به فرد برای تقویت برند شما و تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار ارائه میدهد. فقط کافیست یک تصویر جذاب و یک فراخوان متنی اضافه کنید و از مخاطبین خود بخواهید تا از لینک محصولتان بازدید کنند. هنگامی که افراد روی استوری اینستاگرام شما انگشتشان را به بالا میکشند، به صفحهای که شما تعیین کردهاید، هدایت خواهند شد. این یک راه ساده اما در عین حال موثر برای جذب فالوور و تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار است.
2- نشان دهید که زنده هستید!
استوریهای زنده یا لایو جذابیت بسیار زیادی برای بازدیدکنندگان اینستاگرام دارند. وقتی یک استوری لایو قرار میدهید، به طور خودکار به تمامی فالوورهایتان اعلان ارسال شده و آنها را به بازدید از ویدیوی شما ترغیب میکند. فراموش نکنید که وقتی تصمیم به پخش زنده و لایو میگیرید، باید از قبل اقدام به ایجاد هیجان و شور و شوق در مورد چیزی کنید که قرار است اتفاق بیفتد. در این صورت، کسب و کار شما میتواند با ایجاد حس فوریت در کاربران، آنها را به مشارکت فعال تشویق کند.
3- داستان سرایی همچنان مؤثر است
ایجاد استوریهای تصویری در اینستاگرام برای تقویت آگاهی از برندتان بسیار تأثیرگذار است. تصاویر به طور قطع جذابتر از متن هستند و مخاطبان بیشتری را به خود جلب میکنند. داستان سرایی در اینستاگرام با تمرکز بر تصاویر، به ایجاد ارتباط عاطفی با بینندگان و برانگیختن حس کنجکاوی آنها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند شما کمک میکند. از طریق این رویکرد، میتوانید اهداف و ارزشهای کسب و کار خود را به طور قانع کنندهای منتقل کرده و ارتباط خود را با مخاطب تقویت کنید.
بیشتر بخوانید:
4- با افراد تأثیرگذار همکاری کنید
کمپینهای بازاریابی مبتنی بر افراد تأثیرگذار در جامعه هدف، میتوانند به طور قابل توجهی آگاهی از برند را افزایش داده و رشد فروش را به ارمغان بیاورند. در حالی که مستقیماً و از طریق خود اینستاگرام نیز میتوانید با افراد تأثیرگذار ارتباط برقرار کرده و از آنها دعوت به همکاری کنید، اما مشورت گرفتن از افراد متخصص در این زمینه میتواند با پیشنهاد دادن بهترین افراد برای کمپین شما، در هزینههایتان صرفهجویی کند. به خاطر داشته باشید که نیازی به همکاری با افراد مشهور و ستارههای اینستاگرام ندارید، بلکه افراد کمتر شناخته شدهتر هم میتوانند تعداد فالوورهای شما را به شکل چشمگیری افزایش دهند.
5- از تبلیغات پولی نترسید
پلتفرم تبلیغاتی اینستاگرام ابزار قدرتمندی برای گسترش دسترسی و دیده شدن شما در این پلتفرم است. با توجه به اینکه کاربران به طور متوسط 30 دقیقه در روز را در اینستاگرام سپری میکنند و بیشتر آنها حداقل یک بار در روز این شبکه اجتماعی را چک میکنند، تبلیغات در آن میتواند راهی استراتژیک برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه شما و جذب توجه به محتوایتان باشد.
پست گذاشتن مداوم نقش مهمی در افزایش دیده شدن شما دارد. هر چه بیشتر پست بگذارید، احتمال بیشتری وجود دارد که در فید اکسپلور ظاهر شوید، در اکانتهای دیگر به نمایش درآیید یا در جستجوی کلمات کلیدی و هشتگهایی که به طور معمول استفاده میکنید رتبه بالایی کسب کنید. ایجاد یک ریتم منظم برای پست گذاشتن برای حفظ علاقه مخاطبان ضروری است. انتشار مداوم و هفتگی پستها میتواند دو برابر دنبال کنندگان شما را نسبت به کسانی که کمتر از یک بار در هفته پست میگذارند، افزایش دهد.
6- از دنبال کنندگان خود نظرسنجی کرده و تعامل ایجاد کنید
به یاد داشته باشید که اصلیترین هدف بازاریابی، درک علایق و عدم علاقهمندی مخاطبان است و استوریهای اینستاگرام میتوانند به شما در شناخت بهتر آنها کمک کنند. ایجاد نظرسنجی و پرسیدن سوال در استوریها کاربران را به کلیک کردن و تعامل با آنها تشویق میکند. این تعاملات اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار میدهند که به وسیله آنها میتوانید کسب و کار و استراتژیهای بازاریابیتان را بهبود ببخشید. همچنین، میتوانید از این اطلاعات برای تبلیغ موثرتر محصولات جدید، ارتباط با مخاطبان و انجام تحقیقات بازار استفاده کنید.