کمپانی کوالکام که نامی آشنا در زمینه تولید تراشههای پردازشی موبایل است، در اجلاس سالانه اسنپدراگون از پردازنده «اسنپدراگون ایکس الیت» (Snapdragon X Elite) رونمایی کرد و پس از آن، به صورت پراکنده شاهد انتشار اطلاعات دیگری مانند نتایج تستهای بنچمارک و زمان عرضه احتمالی آن بودیم. اکنون، در جلسهای که کوالکام در GDC برگزار کرده، مهندس این شرکت، عصام خلیل (Issam Khalil) خبری خوب برای گیمرها داد و اعلام کرد که فناوری شبیهسازی تضمین میکند بازیهای رایانهای مبتنی بر معماری 32 بیتی و 64 بیتی (x86 و x64) با سرعت کامل روی لپتاپهای ویندوزی مبتنی بر Arm که با پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت عرضه میشوند، اجرا خواهند شد.
کوالکام میخواهد همان کاری را انجام دهد که اپل قبلاً انجام داده است
طبق گزارش خبرگزاری The Verge، انتظار میرود سرفیس پرو 10 و سرفیس لپتاپ 6 با چیپهای جدید اسنپدراگون در ماه مه روانه بازار شوند. این لپتاپها قادر خواهند بود بازیهای ساخته شده برای پلتفرمهای x86 و x64 را تقریباً با سرعت کامل اجرا کنند، اگر چه گزارش شده که کوالکام به توسعهدهندگان سه گزینه برای اطمینان از عملکرد بهینه ارائه کرده است:
- انتقال عناوین بازی به آرم 64 (ARM64) برای بهترین عملکرد CPU و بهینهترین مصرف انرژی.
- ایجاد یک برنامه ترکیبی ARM64EC که با هر دو پلتفرم ARM64 و x64 سازگار باشد. در اینجا هر کد x64 شبیهسازی میشود.
- هیچ کاری انجام ندهید و بازی به طور کامل از طریق شبیهسازی x64 اجرا شود.
کوالکام همچنین ادعا میکند که عملکرد GPU به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نمیگیرد و اکثر بازیها میتوانند بدون مشکل از قدرت کامل کارت گرافیک استفاده کنند. کوالکام حتی میگوید که درایورهای چیپ گرافیکی آدرنو را برای سازگاری حداکثری با دایرکت ایکس 11، دایرکت ایکس 12، ولکان و OpenCL آماده کرده است. همچنین از DX9 و بالاتر تا OpenGL 4.6 از طریق لایههای نگاشت (mapping layers) پشتیبانی خواهد کرد.
در حال حاضر، بازیهایی که به آنتیچیت سطح کرنل نیاز دارند و همچنین بازیهایی که از مجموعه دستورالعملهای AVX استفاده میکنند، بر روی لپتاپهای مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت کار نخواهند کرد. البته، تنها تعداد کمی از بازیها نیاز به دستورالعملهای AVX دارند و بسیاری از آنها این مورد را اختیاری در نظر میگیرند. طبق گزارشها، کوالکام در کنفرانس GDC اعلام کرده که تمام بازیهای برتر استیم را تست کرده است و این اطمینان حاصل شده که بازیهای x86/x64 به راحتی اجرا خواهند شد.
اما ممکن است سؤال کنید که چطور چنین چیزی امکانپذیر است؟ به خاطر داشته باشید که این کار غیرممکن نیست. اپل در گذشته با Game Porting Toolkit خود کارهای دیوانهوارتری نیز انجام داده و توانسته بازیها را تقریباً با سرعت کامل اجرا کند. تنها تفاوت در آنجا این بود که بازیهای ساخته شده برای ویندوز را به بازیهایی با مجموعه دستورالعملهای دیگر تبدیل میکرد. حداقل در این مورد، بازیها همچنان برای ویندوز ساخته میشوند و فقط مجموعه دستورالعملها را باید مدیریت کرد.
در چند ماه گذشته، پورت کردن بازیها بسیار رونق گرفته و توسعهدهندگان انواع روشهای عجیب و غریب برای انتقال بازیها به پلتفرمهایی که در ابتدا قرار نبود روی آنها اجرا شوند، ابداع میکنند. با توجه به اینکه انتظار میرود پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت به زودی عرضه شود، به احتمال زیاد طی چند ماه آینده متوجه خواهیم شد که این تراشه جدید کوالکام تا چه حد خوب است و آیا میتواند واقعاً بازیهای ویندوزی را به راحتی اجرا کند یا نه.