گوگل ادز و تبلیغات در گوگل این روزها تبدیل به یکی از ستون های اصلی برای تبلیغ کسب و کارهای مختلف در دنیای اینترنت شده است. این پلتفرم قدرتمند و کاربردی همواره در حال تغییر است تا بهترین عملکرد را برای کسب و کارها داشته باشد و همین موضوع سبب شده است تا در طی سال ها، تعداد افرادی که اقدام به خرید کلیک گوگل و تبلیغ برند خود در آن کرده اند درحال افزایش است.
سال 2023 سال هیجان انگیزی برای دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بود. ورود هوش مصنوعی به دنیای انسان ها و کاربرد گسترده آن در حوزه های مختلف باعث شد خیلی چیزها در دنیای برندینگ تغییر کند. به همین دلیل میخواهیم در این مقاله به مهمترین ترند های گوگل ادز در 2024 بپردازیم
ارائه امکانات بیشتر بر پایه هوش مصنوعی
تا همین لحظه نیز هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین تغییرات زیادی در روش های اجرای تبلیغات پولی ایجاد کرده اند. این تحولات به ما نوید میدهد که باید منتظر استراتژی های قیمت گذاری خودکار، هدف گیری پیشرفته تر مخاطبین و کمپین های نیمه مستقل باشیم. همچنین با وجود الگوریتم های پیش بینی، تبلیغ کنندگان میتوانند رفتار مشتری را به شکل دقیق تر و بهتری پیش بینی کنند و نتیجه بهتری را از کمپین ها به دست آورند.
استراتژی های قیمت گذاری اتوماتیک همین حالا هم مسبب تغییرات عظیمی در روش سنتی قیمت گذاری دستی برای تبلیغات گوگل بوده است. با توجه بیشتر شدن نقش هوش مصنوعی در گوگل ادز میتوانیم انتظار تغییرات زیر را نیز داشته باشیم:
کمپین های نیمه مستقل
گوگل خیلی علاقه دارد که تبلیغ کنندگان را تشویق کند تا از کمپین های پرفورمنس مکس استفاده کنند. اگر با این کمپین ها آشنایی ندارید باید بگویم که این مدل کمپین ها به تبلیغ کنندگان اجازه میدهد که تنها از طریق یک کمپین به تمامی پلتفرم های گوگل ادز برای پخش تبلیغ (یوتیوب، سرچ گوگل، مپ، جیمیل و…) دسترسی داشته باشند. اما برخی از امکانات این مدل کمپین ها برای سایت های داخلی ما قابل استفاده نیستند و اغلب از کمپین های شاپینگ و سرچ استفاده میشود. در گذشته افراد مجبور بودند خودشان همه چیز را تست کنند و میزان عملکرد کلمات کلیدی و کمپین های سرچ را بسنجند اما با تولد هوش مصنوعی، این بار تا حد زیادی بر دوش الگوریتم های هوش مصنوعی افتاده است.
هدف گیری دقیق تر مخاطبان
همین حالا هم برخی پلتفرم هایی که تبلیغات پخش میکنند از الگوریتم های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده میکنند تا سلیقه بینندگان را دنبال کنند و تبلیغی را به آن ها نشان دهند که میدانند به درد او میخورد. حتما برایتان پیش آمده است که امروز درمورد خرید کفش سرچ کنید و فردا تبلیغ کفش را در یوتیوب ببینید! موارد این چنینی همگی به لطف هوش مصنوعی اتفاق میفتند.
پیش بینی رفتار مشتری
هوش مصنوعی نه تنها میتواند رفتار گذشته کاربر را یاد بگیرد، بلکه میتواند بر اساس همان داده هایی که از یک مشتری به دست آورده، رفتار آینده او را نیز پیش بینی کند. هوش مصنوعی میزان عملکرد کمپین های تبلیغاتی گوگل را ارزیابی میکند و تبلیغ دهنده را برای ادامه مسیر راهنمایی میکند.
محبوبیت بیشتر قیمت گذاری هوشمند
همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، هوشمند شدن تبلیغات و سیستم های قیمت گذاری هوشمند فارغ از نوع کمپین ها، هرروز درحال محبوب تر شدن در سرتاسر جهان هستند.چرا نباشد؟ این روند به بهینه سازی کمپین ها و عملکرد بهتر تبلیغات کمک بسیار زیادی میکند. قیمت گذاری هوشمند تا این لحظه خودش را اثبات کرده است. با اینکه به دلیل تازگی هوش مصنوعی در ابتدای راه اندازی این قابلیت، خیلی از افراد به موفقیت آمیز بودنش شک داشتند؛ اما در ادامه با یادگیری و جمع آوری داده های کافی، هوش مصنوعی توانست عملکرد خیلی خوبی از خود در این زمینه نشان دهد و مسئله قیمت گذاری یا همان Bidding را برای افراد خیلی ساده تر کرد.
گستردگی تبلیغات ویدیویی
انتظار ما این است که تبلیغات ویدیویی بیشتر از قبل رشد کند. نه دقیقا به شکل تبلیغ در یوتیوب که در حال حاضر مشاهده میکنید؛ بلکه در دنیای ویدیوهای کوتاه. یوتیوب شورت ها جواب گوگل به تیک تاک و ریلزهای اینستاگرام بودند. با افزایش رقابت در فضای تبلیغاتی تیک تاک و اینستاگرام احتمال اینکه مردم بیشتر به سمت تبلیغ در ویدیوهای کوتاه یوتیوب هدایت شوند نیز بالاتر میرود. چرا که مردم به سبک ویدیوهای کوتاه بیشتر عادت میکنند.
پیشروی تبلیغات به سمت بصری تر شدن
با گذشت زمان، علاقه افراد به سمت محتواهای تصویری رفته است و به همین دلیل سرچ ها و نتایج سرچ نیز محتواهای بصری را بیشتر پوشش داده اند. تبلیغ کنندگان در حال حاضر میتوانند از عکس ها در تبلیغات سرچ گوگل ادز استفاده کنند اما پیش بینی میشود که در آینده ای نه چندان دور، این قابلیت ها بیشتر نیز بشوند. شاید بهتر باشد بدانید که میزان بازخورد نسبت به تبلیغ هایی که محتوای تصویری دارند بیشتر از تبلیغات متنی است. البته فراموش نکنیم که این موضوعات تا حد زیادی به مخاطبان هدف برای کمپین تبلیغاتی بستگی دارد.
تبلیغات تعاملی
انتظار میرود که با پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی، نوع دیگری از تبلیغات که شاید بتوانیم آن را تبلیغات تعاملی بنامیم، به زودی دنیای مارکتینگ را متحول خواهد کرد. این نوع تبلیغ به کاربر اجازه میدهد تا با تبلیغات درگیر شود و به طریقی او را در تبلیغ شریک میکند. این تعامل میتواند بازی های ساده یا کوییزهایی باشد که مشتری را به سمت کالای اختصاصی برای سلیقه او هدایت کند. شاید این مدل تبلیغات گوگل در آینده خیلی بیشتر مورد توجه کسب و کارها قرار گیرد و علاوه بر تبلیغ محصول یا خدمات، با ارتباط بیشتر کاربران، برندسازی قوی تری انجام دهد.
شناسایی بهتر کلیک های فیک
اگر تبلیغ در گوگل را برای کسب و کار خود امتحان کرده باشید، ممکن است با مشکل کلیک های فیک برخورده باشید. گاهی ممکن است یکی از رقبای شما یا افراد سودجوی دیگر اقدامات مخربی در رابطه با آگهی تبلیغ شما انجام دهند و هزینه کلیک های شما را هدر دهند. این نوع اقدامات عموما از طریق ربات ها انجام میشوند. با اینکه حالا هم گوگل میتواند تا حدودی کلیک های تقلبی را شناسایی و آن ها را به عنوان کلیک غیرمعتبر ارزیابی کند اما انتظار میرود که در آینده گوگل ادز با بهره گرفتن از هوش مصنوعی بتواند کاربرهای واقعی را با دقت بیشتری تشخیص دهد.
جمع بندی
با در نظر گرفتن پیشرفت ها و پیچیده تر شدن کمپین های گوگل ادز، بهتر است برای تبلیغ کسب و کار خود در گوگل، از سازمان ها و افراد متخصصی کمک بگیرید که از آخرین آپدیت های گوگل ادز و نحوه کار با کمپین ها مطلع باشند. با این کار علاوه بر دریافت بهترین بازخورد و عملکرد از تبلیغات خود، نگرانی بابت مدیریت کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز خود نیز نخواهید داشت. جیمکس ادز با ارائه خدماتی همچون تبلیغ در گوگل، تبلیغ در یوتیوب، سئو وبسایت، نقد کردن درآمد یوتیوب و… میتواند بهترین همراه شما در دنیای دیجیتال باشد.
#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجیرو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.