ما همواره سونی را با عرضه بازیهای بسیار باکیفیت و خوشساخت میشناسیم که کمتر مشکلی در عناوین منتشر شده توسط آن دیده میشود. اما این شرکت ژاپنی به تازگی با انتشار بازیهای Helldivers 2 و Ghost of Tsushima برای کامپیوتر دو بار متوالی دچار لغزش شد! این اشتباهات آشکار در انتشار بازیها باعث سردرگمی، ناامیدی و در نهایت بازپرداخت پول برای بسیاری از گیمرها شد. در ادامه به مرور خلاصهای از وقایع و دلایل خشم و نارضایتی گیمرها خواهیم پرداخت. با ما در دیجی رو همراه باشید.
ماجرای Helldivers 2
این داستان با عرضه Helldivers 2 که یک عنوان شوتر مشارکتی است آغاز شد. این بازی که به شدت مورد انتظار دارندگان رایانههای شخصی بود، در استیم در دسترس قرار گرفت اما الزام به لینک کردن حساب PSN باعث ناامیدی بسیاری از آنها شد. اعمال چنین پیشنیازی به این معنی بود که بازیکنان برای اجرای Helldivers 2، حتی در رایانه شخصی، به یک حساب پلی استیشن نیاز داشتند! همانطور که میشد حدس زد، این محدودیت بلافاصله با واکنش منفی روبرو شد که البته، دلایل خوبی هم برای این حجم از واکنشهای منفی وجود دارد. از جمله اینکه:
- دسترسی محدود: بسیاری از مناطق به شبکه PSN دسترسی ندارند. بنابراین، با الزام به داشتن حساب PSN، سونی در واقع بخش بزرگی از بازار بازیهای کامپیوتر را از این عنوان محروم کرد.
- محدودیت غیرضروری: برای Helldivers 2، حساب PSN برای گیم پلی اصلی ضروری نبود و فقط برای عملکردهای چندنفره آنلاین استفاده میشد.
- اطلاعرسانی بسیار بد: سونی در ابتدا در این مورد سکوت اختیار کرد و بازیکنان و البته خود پلتفرم استیم را در بیخبری مطلق در مورد دلیل این ضرورت قرار داد و هنوز هم توضیح قانع کنندهای ارائه نکرده است.
با افزایش نارضایتی بازیکنان، فشارها بیشتر شد. نمایندگان استیم از طریق انتشار اسکرینشاتها اعلام کردند که سونی مسئول اجرای لینک PSN بوده است. این افشاگری آتش خشم گیمرها را شعلهورتر کرد. در نهایت، سونی عقبنشینی کرد و این ضرورت را حذف کرد. با این حال، کار از کار گذشته بود. Helldivers 2 از لیست استیم در مناطقی که PSN نداشت حذف شد و بسیاری از پیشسفارشها بیسرانجام ماند.
Ghost of Tsushima همان مسیر را ادامه میدهد!
گویا سونی هیچ درسی از فاجعه Helldivers 2 نگرفته و با انتشار Ghost of Tsushima برای کامپیوتر با وضعیتی مشابه روبرو شد. در اینجا، تاریخ دوباره تکرار شد و الزام به لینک کردن حساب PSN، البته فقط برای حالت چندنفره آنلاین Legends، اعلام شد.
با این حال، محدودیتهای منطقهای همچنان تاحدودی پابرجا بود و کسانی که بازی را با هزینه کامل خریداری میکردند، در صورت متصل نکردن حساب PSN نمیتوانستند به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشند. توسعه دهنده بازی، یعنی ساکر پانچ (Sucker Punch) این موضوع را به صراحت اعلام کرده که برای بخش داستانی تکنفره به حساب PSN نیازی نیست. با این وجود، استیم به طور پیشگیرانه شروع به بازپرداخت پول در مناطقی کرد که به PSN دسترسی نداشتند.
پیامدها و آنچه در آینده رخ خواهد داد
تاثیرات ترکیبی جنجالهای Helldivers 2 و Ghost of Tsushima طعم تلخی را در دهان بسیاری از گیمرهای کامپیوتر باقی گذاشته است. این موضوع برای آینده چه معنایی دارد:
- از دست دادن اعتماد: اشتباهات تاکتیکی و سیاستهای محدودکننده سونی اعتماد جامعه گیمرهای کامپیوتر را به این شرکت خدشهدار کرده است.
- قفل شدن منطقهای: تأکید بر داشتن حساب PSN، بازیکنان در برخی مناطق را برای همیشه از بخشهای قابلتوجهی از عناوین کامپیوتری سونی محروم میکند.
- عدم قطعیت برای عناوین آینده: عدم انتشار بیانیه از سوی سونی، این سوال را همچنان بدون پاسخ گذاشته است: آیا لینک کردن اجباری حساب PSN به رویه عادی برای بازیهای کامپیوتری سونی تبدیل خواهد شد؟
در روزهای آینده ممکن است شاهد پاسخی از سونی یا ساکر پانچ باشیم. با این حال، با توجه به واکنش منفی به Helldivers 2، واضح است که گیمرها پذیرای چنین محدودیتهایی نیستند. سونی باید به این نگرانیها رسیدگی کند، اولویت را بر ارتباط شفاف قرار دهد و برای همه گیمرهای کامپیوتر، صرف نظر از محل زندگیشان، تجربهای روان و فراگیر را تضمین کند تا اعتماد این بخش حیاتی از بازار را دوباره به دست آورد.