بر اساس گزارشی تایید نشده از چین، یکی از شرکتهای بزرگ تولید کننده گوشیهای هوشمند تصمیم گرفته است تولید محصولات تاشوی خود را به حال تعلیق درآورد. این گزارش حاکی از آن است که رشد بازار گوشیهای تاشو در چین امسال تنها 13.6 درصد بوده که کمتر از انتظارات شرکتهای سازنده این نوع محصولات بوده است. بر همین اساس، ظاهراً یکی از این برندها به دلیل دشواریهای موجود در دستیابی به سوددهی، قصد دارد در سال 2025 تولید محصولات تاشوی خود را متوقف کند. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.
کدام شرکتها ممکن است از بازار گوشیهای تاشو خارج شوند؟
هر چند منبع این گزارش به نام مشخصی اشاره نکرده، اما به نظر میرسد که اوپو و ویوو به دلیل طولانی شدن فاصله زمانی از آخرین عرضه گوشیهای تاشوی خود در بین نامزدهای احتمالی خروج از بازار گوشیهای تاشو قرار دارند.
شیائومی اخیراً گوشی میکس فلیپ خود را به بازارهای بینالمللی معرفی کرده و در ماه ژوئیه 2023 همراه با مدل میکس فولد 4 آن را رونمایی کرد. با این حال، گزارشها نشان میدهد که فروش میکس فلیپ از هدف اولیه 500 هزار واحدی کمتر بوده و تنها به 460 هزار واحد رسیده است. همچنین، فروش میکس فولد 4 نیز نتوانست به 100 هزار واحد برسد که این ارقام میتواند نشانهای از چالشهای موجود در بازار گوشیهای تاشو برای شیائومی باشد.
اوپو نیز بیش از یک سال است که گوشی تاشوی جدیدی را روانه بازار نکرده است. آخرین گوشی تاشوی این برند، فایند N3 است که در ماه اکتبر 2023 معرفی شد. این وقفه طولانی، شایعات درباره خروج اوپو از بازار گوشیهای تاشو را تقویت کرده است. از سوی دیگر، شرکت ویوو نیز که در اوایل 2023 گوشی ایکس فلیپ را معرفی کرده بود، تا به امروز هیچ جانشینی برای آن عرضه نکرده است.
ویوو دو گوشی تاشوی افقی با نامهای ایکس فولد 3 و ایکس فولد 3 پرو را معرفی کرده و حتی مدل پرو را برای اولین بار به بازارهای بینالمللی نیز عرضه کرده است. این حرکت ممکن است نشان دهنده تلاش این شرکت برای افزایش سهم خود در بازار گوشیهای تاشو باشد، اما به دلیل چالشهای موجود در این بازار، ویوو نیز ممکن است مجبور به بازنگری در استراتژی خود شود.
در کنار برندهای بزرگ، شرکت ترنشن (Transsion) نیز با برندهای تکنو و اینفینیکس خود وارد بازار گوشیهای تاشو شده است. این برندها اخیراً محصولات جدیدی همچون تکنو فانتوم وی فولد 2، وی فلیپ 2 و اینفینیکس زیرو فلیپ را به بازار معرفی کردهاند. البته، با توجه به تازگی این محصولات و سرمایهگذاری قابل توجه این شرکتها، احتمال خروج آنها از بازار گوشیهای تاشو بسیار کم است.
بازار گوشیهای تاشو در چین: در حال رکود یا در مسیر رشد؟
بر اساس گزارش IDC، بازار چین در سه ماهه سوم سال 2024 شاهد فروش 2.23 میلیون گوشی تاشو بوده که نسبت به سال قبل 13.6 درصد رشد داشته است. اما این نرخ رشد، کمترین میزان طی دو سال اخیر بوده است. این آمار نگرانیهایی را در مورد اشباع بازار و رکود احتمالی آن ایجاد کرده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این کاهش نرخ رشد نشانهای از رسیدن بازار به نقطه اشباع است یا فقط یک وقفه کوتاه در مسیر رشد بلند مدت محسوب میشود.
نتیجهگیری
بازار گوشیهای تاشو که زمانی با سرعت بالایی در حال رشد بود، حالا با چالشهای جدیدی روبرو شده است. کاهش رشد فروش و مشکلات سوددهی باعث شده که برخی از برندهای بزرگ از جمله اوپو و ویوو، درباره آینده خود در این بازار تردید کنند. از سوی دیگر، شیائومی و ترنشن با برندهای تکنو و اینفینیکس همچنان تلاش دارند سهم خود را در این بازار حفظ کنند.
اگر چه آینده این بازار هنوز مشخص نیست، اما به نظر میرسد که تنها برندهایی که قادر به تطبیق با تغییرات سریع بازار و تامین نیازهای مصرف کنندگان باشند، قادر خواهند بود در این بازار باقی بمانند.