هر چند شرکت ال جی برای رقابت با شرکتهای بزرگی همچون سامسونگ و اپل با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکند، با این وجود این غول فناوری کرهای از محبوبترین شرکتهای تولید کننده موبایل در جهان است. با توجه به آمارها، الجی در مقام سوم محبوبترین تولید کننده اسمارتفون در آمریکای شمالی با 9.7% سهم (تا فوریه 2016) بازار آن قرار دارد.
اما دلیل این موفقیت چیست؟ همانند هر شرکت بزرگی، در پشت موفقیتهای ال جی نیز مطمئنا داستانی بزرگ نهفته است. در این مقاله ما به برخی از واقعیتهای جالب در مورد تلاشهای این شرکت خواهیم پرداخت، با دیجی رو همراه باشید.
آغاز راه…
این شرکت در سال 1958 با نام گلدستار – “GOLDSTAR” و پس از جنگ دو کره، در کشور کره جنوبی تاسیس شد. هدف اصلی آن کاهش فشار وارده به اقتصاد این کشور به دلیل واردات دستگاههای الکترونیکی بود. شرکت ال جی در آغاز راه، برای اولین بار در کره جنوبی شروع به تولید انواع رادیو، تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و سیستمهای تهویه مطبوع کرد.
تغییر نام
شرکت گلداستار زیرمجموعه دیگری را با نام “Lak-Hui Chemical” در کنار خود داشت. این بخش از شرکت در سال 1995 با گلداستار ادغام شد و پس از آن نام این دو شرکت در کنار یکدیگر قرار گرفت که بعد از مدتی به صورت مخفف و با نام LG در دنیا شناخته شد.
شعارها
در حالی که ال جی بیشتر با شعار “زندگی خوب” (Life’s Good) در دنیای دیجیتالی شناخته میشود، اما الجی شعارهای دیگری را نیز برای تولیدات گذشتهاش در نظر گرفته بود. در بین سالهای 1997-1999 آنها از شعار “تکنولوژی آینده” استفاده کردند و سپس برای سالهای 1999-2004 مدیران این شرکت شعار “دیجیتالی شما” را برگزیدند.
اولین صفحه نمایش لمسی خازنی بکار گرفته شده در موبایل
آیا روزهایی را بخاطر دارید که اسمارتفونها از صفحه نمایشهای لمسی مقاومتی استفاده میکردند؟ صفحات مقاومتی عملکرد بسیار ضعیفتری نسبت به صفحات خازنی داشتند و عموما بسیاری از لمسها را پاسخ نمیدادند. اولین گوشی هوشمندی که با صفحه لمسی خازنی معرفی شد، محصولی از شرکت الجی با نام Prada یا KE850 بود که توانست سطح عملکرد صفحات لمسی را بهبود چشمگیری ببخشد.
ال جی توانست بیش از 1 میلیون از این گوشی را با مشخصات صفحه نمایش 3 اینچی و رزولوشن 240 × 400، 8 گیگابایت حافظه داخلی، شبکه داده 2G، سه ساعت زمان مکالمه و طراحی رابط کاربری عالی و تنها در 18 ماه نخست عرضه به فروش برساند.
غول تلویزیونی
شما نمیتوانید حرفی از تلویزیون بزنید ولی در این بین نامی از محصولات الجی نبرید. آنها در تولید انواع تلویزیون بسیار شگفت انگیز عمل میکنند و کسب موفقیتهای گوناگون خود گواهی بر این موضوع است. طبق آمارهای منتشر شده شرکت الجی دومین شرکت محبوب تولید کننده تلویزیون، با در دست داشتن سهمی برابر با 12.4% در دنیا است. تنها رقیب آن نیز شرکت کرهای سامسونگ است که دارای سهم 20.98% از بازار جهانی است.
دوست محیط زیست
فعالیت شرکتهای الکترونیکی معمولا چندان طبیعت دوستانه نیست و آنها باید تلاش فراوانی برای حفظ محیط زیست کنند. به نظر میرسد الجی در حال افزایش فعالیتهای زیست محیطی خود است و در محصولات خود موارد بیشتری را برای حفظ محیط زیست در نظر میگیرد.
اولین استفاده کننده از صفحه نمایش منحنی
برای اولین بار شرکت سامسونگ یک گوشی با صفحه نمایش منحنی (Samsung Galaxy Round) تولید کرد، اما برخی از از تحلیلگران آن را دارای شرایط لازم جهت نامیدن آن به عنوان یک گوش منحنی نمیدانند.
از سوی دیگر، الجی یک ماه بعد مدل جی فلکس را با صفحه نمایش خمیده معرفی کرد. هر چند انحنای صفحه نمایش مشکلاتی را پیش خواهد آورد، اما جی فلکس میتوانست تا میزان قابل توجهی در برابر فشار انعطاف به خرج دهد. برای مثال میتوانید آن را بر روی یک میز قرار دهید و با فشار آن را صاف کنید.
درست است که این بیشتر به یک حیله تبلیغاتی شبیه است تا یک ویژگی کاربردی، اما آمار نشان میدهد که الجی جی فلکس مقاومت بسیار بهتری را در برابر فشارها نشان میدهد. از مزایای دیگری که کاربران بر آن استدلال میکنند، قرار گیری بهتر این گوشی بر روی صورت در هنگام تماس است.
تولید اولین تلفن هوشمند با طراحی ماژولار
بیایید سریع به جلو حرکت کنیم و بحث را در مورد پرچمدارهای بعدی ال جی ادامه دهیم. باید قبول کنیم که گوشی G5 اولین گوشی ماژولار ( Fairphone 2 به عنوان اولین گوشی ماژولار شناخته میشود) نیست اما برای اولین بار است که از فضای بالا و پایین گوشی برای قرار گیری ماژولها استفاده میشود.
ال جی G5 با دارا بودن یک باتری قابل دسترس توسط کاربر و با پشتیبانی از microSD، به خودی خود، یک شاهکار محسوب میشد. اما مهندسین ال جی برای ارائه تجربه بهتر، ماژولهای اختیاری نیز طراحی کردند. LG این ماژولها را “دوستان” مینامد؛ این ماژولها میتوانند تجربه کاربری دوربین، صوت و موارد دیگر را بهبود ببخشند.
حال ال جی برای رقابت در این بازار بزرگ بیش از پیش باید تلاش کند چرا که رقیبان سرسخت چینی نیز توانستهاند جایگاه خوبی در بین خریداران برای خود دست و پا کنند.