از سال 1386 تا به حال نزدیک به یک دهه از عمر بازی سازی در کشورمان میگذرد و تا بدین لحظه 684 عنوان بازی کامپیوتری ساخته شده به ثبت رسیدهاند. جالب اینجاست که تنها در ماه گذشته و به همت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، 163 عنوان به ثبت رسیده است.
«حسین کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این باره میگوید که از میان بازیهای ساخته شده 30 عنوان دارای مضامین فاخری بوده و ماباقی آنها دارای داستانهای طبیعی و عادی بوده است. به گفته وی در حال حاضر ایران را میتوانیم در رتبه نخست فروش بازیهای رایانهای در خاورمیانه دانست اما از نظر جهانی ایران در رتبه 31 قرار دارد.
کریمی قدوسی حجم بازار ایران را بر اساس آمارهای جهانی به دست آمده 180 الی 185 دلار ارزیابی کرده است. بر اساس تخمین سهم بازار بازیهای رایانهای ایران از کل بازیها حدود 4 درصد بوده که نیم درصد آن نیز مربوط به فروش بازیها در خارج از کشور خواهد بود. البته از نظر وی این آمار کم دلایل مختلفی از جمله حمایت از صادرات بازی در کشورهای دیگر است. از سوی دیگر تحریمها نیز در این مورد بیتأثیر نبودهاند. با توجه به آن که صنعت بازی سازی در ایران با تحریمها آغاز شد، همچنان بازی سازان مشکلات بزرگی در عرضه محصولات خود به خارج از کشور دارند. از سوی دیگر ناشران معتبری نیز برای این کار لازم است که متأسفانه چنین چیزی جهت عرضه بازیهای ایرانی به خارج از کشور وجود ندارد.
کریمی قدوسی : قیمت واقعی یک بازی 10 هزار تومانی در واقع 220 هزار تومان است
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به آن که بازیها به دو دسته موبایلی / آنلاین و رایانهای/کنسولی تقسیم میشوند گفت که شخصیت متفاوت این بازار دو دستهای و آن که بازار فیزیکی در اختیار بازیهای کنسولها و کامپیوترها است، بهنوعی بازار نا عادلانهای را به وجود آورده است. هرچند که متأسفانه قوانین کپی رایت نیز در کشورمان بهخوبی رهایت نمیشود و یک بازی اوریجینال اگر بخواهد با قیمت اصلی خودش به فروش برسد، دارای قیمتی حدود 220 هزار تومان خواهد بود و این در حالی است که دقیقاً همان بازی در بازار ایران با قیمتی 10 هزار تومانی عرضه میشود. این باعث میشود که بازیکنان به استفاده بیرویه از بازیها عادت کرده و سرانجام به جهت قیمت فوق العاده پایین بازیهای خارجی، چشمشان را بر روی بازیهای ایرانی بسته و به سمت خرید بازیهای خارجی روی آورند.
کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به صدور مجوز برای بازیهای خارجی مناسب در بنیاد ملی بازیهای رایانه ای افزود:
ما هم نمی توانیم به بازی خارجی مناسب مجوز ندهیم زیرا اگر بازیهای خوب خارجی مجوز نگیرد بازار بازی های ایران بخاطر رعایت نکردن حق کپی رایت پر از بازیهای غیرمجاز زیرزمینی می شود.
وی وضع بازیهای آنلاین و موبایلی را بهتر دانست و گفت:
در بازاری که برای بازی آنلاین به وجود آمده است ، قانون کپی رایت رعایت می شود اما مشکلی که وجود دارد این است که هیچ قانونی رگلاتوری برای حجم بازی خارجی بازار موبایل و آنلاین به نسبت بازی ایرانی وجود ندارد. امید است با شیوه نامه ای که تهیه کردیم و ابلاغ و انجام خواهد شد طبق همه جای دنیا به ویژه در کره جنوبی ، چین و ژاپن قانون حمایت از تولید داخلی وجود دارد یعنی از 10 بازی داخلی که منتشر می شود امکان انتشار 5 بازی خارجی وجود دارد. درحال حاضر در ایران بازی های خارجی بی رویه منتشر می شود و درصورتی بازار عادلانه برای بازی سازان بوجود می آید که هرچه زودتر قوانینی به نفع تولید کننده داخلی ایجاد شود.