بازی Bloodborne، یکی از شاهکارهای استودیوی FromSoftware، همواره در بین گیمرها از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است. این بازی که در سال 2015 برای کنسول پلی استیشن 4 منتشر شد، به دلیل گرافیک جذاب، گیمپلی چالشبرانگیز و داستان گیرا، توانست توجه بسیاری از منتقدان و بازیکنان را به خود جلب کند. با این حال، یکی از مشکلاتی که همواره مورد انتقاد قرار داشت، نرخ فریم پایین بازی بود. Bloodborne روی پلی استیشن 4 با نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا میشد که برای بسیاری از گیمرها آزار دهنده بود.
در سالهای اخیر، بسیاری از طرفداران Bloodborne امیدوار بودند که شرکت سونی یک پچ رسمی برای این بازی منتشر کند و نرخ فریم آن را به 60 فریم بر ثانیه افزایش دهد. این امر میتوانست تجربه بازی را بهبود بخشیده و آن را روانتر و لذتبخشتر کند. با این حال، سونی هیچگاه به این درخواستها پاسخ مثبت نداد و هیچ پچ رسمی برای افزایش نرخ فریم Bloodborne منتشر نکرد.
در نتیجه، برخی از گیمرها و توسعه دهندگان مستقل تصمیم گرفتند که خودشان دست به کار شوند و این مشکل را برطرف کنند. یکی از این افراد، لانس مکدونالد، یکی از چهرههای شناخته شده در زمینه دستکاری بازیهای ویدیویی، بود. او با ساخت یک پچ غیررسمی، توانست نرخ فریم بازی Bloodborne را به 60 فریم بر ثانیه افزایش دهد. این پچ با استقبال بسیار خوبی از سوی جامعه گیمرها روبرو شد و بسیاری از آنها از این طریق توانستند Bloodborne را با کیفیت بهتری تجربه کنند.
با این حال، این پایان ماجرا نبود. اخیراً، لانس مکدونالد اعلام کرده است که از شرکت سونی اخطار حذف محتوا (DMCA Takedown) دریافت کرده است. این اخطار به دلیل انتشار پچ 60 فریم غیررسمی برای بازی Bloodborne بوده است. سونی از مکدونالد خواسته است که لینکهای مربوط به این پچ را از اینترنت حذف کند و او نیز این کار را انجام داده است.
این خبر واکنشهای مختلفی را در بین گیمرها به دنبال داشته است. برخی از آنها از این اقدام سونی انتقاد کرده و آن را بیاحترامی به جامعه گیمرها دانستهاند. آنها معتقدند که سونی باید به جای حذف پچهای غیررسمی، به درخواستهای طرفداران برای انتشار یک پچ رسمی پاسخ دهد. برخی دیگر نیز معتقدند که سونی حق دارد از حقوق مالکیت معنوی خود دفاع کرده و از انتشار پچهای غیرمجاز جلوگیری کند.
لانس مکدونالد در توییتی اعلام کرد که از طرف بخش سرگرمیهای تعاملی سونی اخطار حذف محتوا دریافت کرده و از او خواستهاند که لینکهای مربوط به پچ منتشر شدهاش در اینترنت را حذف کند. او همچنین به دیداری با شوهی یوشیدا، مدیر اجرایی سابق پلی استیشن، اشاره کرد که در آن به ساخت ماد 60 فریم برای Bloodborne اشاره کرده بود. مکدونالد گفت که در آن دیدار، یوشیدا به شوخی به او گفته بود که از کار او خوشحال است.
حال سوالی که مطرح میشود این است که چرا سونی پس از سالها تصمیم به حذف این پچ غیررسمی گرفته است؟ آیا این موضوع میتواند نشانهای از این باشد که سونی قصد دارد در آیندهای نزدیک یک پچ رسمی برای Bloodborne منتشر کند و یا مهمتر از آن اینکه یک نسخه بازسازی شده در راه است؟ یا اینکه این شرکت صرفاً قصد دارد از حقوق مالکیت معنوی خود دفاع کند؟
در حال حاضر، پاسخ قطعی برای این سوالات وجود ندارد. با این حال، این موضوع نشان میدهد که Bloodborne همچنان یکی از بازیهای مهم و محبوب در دنیای گیم است و طرفداران آن همچنان امیدوارند که بتوانند این بازی را با کیفیت بهتری تجربه کنند.
در پایان، باید دید که سونی چه تصمیمی در مورد Bloodborne خواهد گرفت. آیا این شرکت به درخواستهای طرفداران برای انتشار یک پچ رسمی پاسخ خواهد داد؟ یا اینکه این بازی همچنان بدون هیچ بهروزرسانی رسمی باقی خواهد ماند؟