بر اساس یک تحلیل جدید که امروز به صورت آنلاین منتشر شده است، پیادهسازی گسترده و دقیق فناوری نورپردازی سراسری مبتنی بر رهگیری پرتو (Ray-Traced Global Illumination) در نسخه بهبود یافته Grand Theft Auto V که اخیراً در دسترس کاربران قرار گرفته است، به احتمال زیاد پیشنمایشی از ویژگیها و فناوریهای گرافیکی است که قرار است در نسخه بعدی این سری، یعنی Grand Theft Auto VI، به کار گرفته شوند. این نسخه جدید که برای رایانههای شخصی عرضه شده، تغییرات گرافیکی مهمی را در مقایسه با نسخههای پیشین خود، به ویژه نسخههای کنسولی نسل نهم، به همراه دارد. با ما در دیجی رو همراه باشید.
امروز، کارشناسان فنی Digital Foundry بررسی دقیقی از این نسخه جدید ارائه کردند و آن را از جنبههای مختلف، از جمله عملکرد فنی، کیفیت گرافیکی و بهینهسازیها، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در این بررسی، مقایسهای میان نسخه جدید بازی روی رایانههای شخصی و نسخههای منتشر شده برای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس انجام شد. یکی از مهمترین نکاتی که در این تحلیل به آن پرداخته شده، پیادهسازی کامل و جامع نورپردازی سراسری مبتنی بر رهگیری پرتو است که در نسخه جدید رایانههای شخصی این بازی اعمال شده و آن را از سایر نسخهها متمایز میکند. این تغییر نشان میدهد که راکستار احتمالاً این فناوری را برای Grand Theft Auto VI توسعه داده و سپس به نسخه قبلی یعنی GTA V منتقل کرده است.
معمولاً زمانی که توسعه دهندگان ویژگیهای Ray Tracing را برای یک پلتفرم خاص پیادهسازی میکنند، این کار را به صورت محدود و در مقیاس کوچک انجام میدهند. برای مثال، در بازی Dying Light 2، فناوری RTGI تنها برای نور خورشید به کار گرفته شده است، یا در بازی The Witcher 3، این فناوری نه در سطح پیکسلی، بلکه به صورت محدود از طریق کاوشگرهای نوری اعمال شده است که باعث ایجاد مشکلات بصری و کاهش دقت سایهها و بازتابها میشود. این مسئله باعث میشود که نورپردازی کلی صحنه از دقت و طبیعی بودن کافی برخوردار نباشد و برخی از افکتهای نوری غیرواقعی به نظر برسند.
اما در نسخه Enhanced Edition بازی GTA V، فناوری RTGI به صورت کاملاً پیکسلی اجرا شده و به شکل پایدار و هماهنگ، نور را از تمام منابع نوری مختلف در محیط بازتاب میدهد. این نوع پیادهسازی نیازمند پردازشهای پیچیده و گستردهای است و اجرای آن روی سختافزارهای مختلف چالشهای فنی زیادی به همراه دارد. نکته جالب اینجاست که همین فناوری، به همراه قابلیت انتشار نور از مواد و سطوح مختلف، به طور برجسته در تریلر رسمی Grand Theft Auto VI نیز دیده شده است. این امر باعث شده که بسیاری از کارشناسان بر این باور باشند که ویژگیهای جدید نسخه بهبود یافته GTA V، در واقع پیشنمایشی از تکنولوژیهایی است که در نسخه بعدی این مجموعه محبوب به کار گرفته خواهد شد.
اگر فناوری RTGI که در نسخه جدید GTA V Enhanced Edition پیادهسازی شده، در GTA VI نیز به کار گرفته شود، کارشناسان Digital Foundry معتقدند که این نسخه میتواند معیاری برای ارزیابی عملکرد فنی Grand Theft Auto VI روی کنسولهای پایه نسل نهم باشد. با اینکه این فناوری به طور هوشمندانهای بهینه شده است و فشار زیادی روی واحد پردازش گرافیکی (GPU) وارد نمیکند، اما واحد پردازش مرکزی (CPU) همچنان تحت فشار قرار دارد. بررسیها نشان میدهد که یک پردازنده Ryzen 5 3600 که از نظر قدرت پردازشی مشابه پردازندههای موجود در کنسولهای نسل نهم است، قادر نیست بازی را با نرخ 60 فریم بر ثانیه در وضوح 1440p و با استفاده از NVIDIA DLSS در حالت Quality Mode اجرا کند.
این مسئله، در کنار این واقعیت که تریلر رسمی Grand Theft Auto VI با نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا شده است، به این گمانهزنی دامن زده که این بازی روی کنسولهای پایه نسل فعلی احتمالاً به نرخ 30 فریم بر ثانیه محدود خواهد شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به پیچیدگیهای فنی و ویژگیهای گرافیکی پیشرفتهای که در GTA VI به کار خواهد رفت، اجرای این بازی روی کنسولهای پایه با نرخ فریم بالاتر ممکن است دشوار باشد و کاربران این کنسولها مجبور شوند بین کیفیت بصری بالاتر یا نرخ فریم روانتر یکی را انتخاب کنند.
با وجود این گمانهزنیها، هنوز اطلاعات رسمی بیشتری درباره GTA VI منتشر نشده است و باید منتظر اطلاعات جدیدتری از سوی راکستار ماند. با این حال، تحلیلهای اخیر نشان میدهد که نسخه جدید این بازی احتمالاً از پیشرفتهترین فناوریهای نورپردازی و گرافیکی بهره خواهد برد و تجربهای بسیار واقعگرایانهتر را برای بازیکنان رقم خواهد زد.