در دسامبر سال گذشته میلادی بود که استودیوی مشهور سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red)، با انتشار ناگهانی خبر ساخت یک بازی جدید در دنیای پرطرفدار ویچر (The Witcher)، موجی از شگفتی و هیجان را در میان جامعه گیمرها و طرفداران این سری محبوب برانگیخت. این عنوان جدید که به عنوان چهارمین قسمت اصلی از سری یعنی ویچر 4 شناخته میشود، قرار است تا ادامه دهنده حماسهای باشد که شخصیت دوست داشتنی گرالت از ریویا (Geralt of Rivia) آن را آغاز کرد. با این حال، تفاوت اساسی این نسخه در این است که نقش محوری داستان بر عهده سیری (Ciri)، شاگرد و دخترخوانده گرالت، خواهد بود.
تمرکز اصلی داستان ویچر 4 بر روایت یک ماجرای کاملاً جدید برای نوعی متفاوت از ویچرها معطوف شده است، که این امر نویدبخش تجربهای تازه و منحصربهفرد در دنیای غنی و گسترده ویچر خواهد بود. اگر چه انتشار تریلر سینماتیک اولیه این بازی، شور و اشتیاق فراوانی را در دل طرفداران ایجاد کرد و بسیاری را به امید انتشار نسبتاً زودهنگام آن دلگرم ساخت، اما به نظر میرسد که استودیوی سازنده برنامههای دیگری را در سر دارد و قصد ندارد به این زودیها ویچر 4 را روانه بازار کند. با دیجی رو همراه باشید.
ویچر 4 در راه است، اما نه به این زودی!
طی آخرین جلسه اعلام گزارش مالی استودیوی سیدی پراجکت رد، که با حضور جمعی از سرمایهگذاران و تحلیلگران برگزار شد، مدیران این شرکت به طور رسمی اعلام کردند که عرضه بازی مورد انتظار ویچر 4 حداقل تا چند سال آینده به تعویق افتاده است. در جریان این کنفرانس تلفنی، نمایندگان شرکت با صراحت بیان داشتند که آنها همچنان قادر خواهند بود به اهداف مالی تعیین شده برای سالهای آتی دست یابند، «حتی اگر برنامهای برای انتشار بازی ویچر 4 تا پایان سال 2026 میلادی نداشته باشند.»
این اظهارات، که به منظور شفافسازی وضعیت توسعه بازی برای سرمایهگذاران صورت گرفت، تا حدودی انتظارات برخی از سهامداران و طرفداران پر و پا قرص این سری را که امیدوار به تجربه ویچر 4 در آیندهای نزدیک بودند، تعدیل کرد و نشان داد که استودیوی سیدی پراجکت رد رویکردی بلند مدت و متمرکز بر کیفیت نهایی محصول را در پیش گرفته است. ساخت یک بازی با استانداردهای بالای سری ویچر، که به خاطر داستانسرایی عمیق، شخصیتپردازی قوی و دنیای غنی و پرجزئیات خود شناخته میشود، نیازمند صرف زمان و تلاش فراوان است و این استودیوی باتجربه به خوبی از این موضوع آگاه میباشد.
پیتر میلوویچ (Piotr Milobovich)، مدیر ارشد مالی استودیوی سیدی پراجکت رد، در جریان بخش پرسش و پاسخ این کنفرانس تلفنی، در پاسخ به سوالات متعدد پیرامون زمان انتشار ویچر 4، اظهار داشت:
ما در حال حاضر قصد نداریم تاریخ دقیق انتشار این بازی را به طور رسمی اعلام کنیم. تنها نکتهای که میتوانیم در این مقطع زمانی برای ایجاد شفافیت بیشتر برای سرمایهگذاران محترم به اشتراک بگذاریم، این است که این بازی در بازه زمانی تعیین شده برای اولین هدف برنامه تشویقی شرکت، که در تاریخ 31 دسامبر سال 2026 میلادی به پایان میرسد، منتشر نخواهد شد.
این سخنان مدیر ارشد مالی سیدی پراجکت رد، به طور ضمنی تأخیر قابل توجه در عرضه ویچر 4 را تأیید کرده و به طرفداران این سری توصیه میکند تا برای تجربه این عنوان مورد انتظار، صبور باشند. با توجه به سابقه درخشان سیدی پراجکت رد در ساخت بازیهای نقشآفرینی باکیفیت و جهانباز، به نظر میرسد که این استودیو قصد دارد با صرف زمان کافی، اطمینان حاصل کند که ویچر 4 نیز بتواند استانداردهای بالای این سری را حفظ کرده و تجربهای بینظیر را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد.
استودیوی سیدی پراجکت رد پیش از این نیز به طور رسمی اعلام کرده بود که بازی ویچر 4 به عنوان اولین قسمت از یک سهگانه کاملاً جدید در دنیای ویچر در حال ساخت است. علیرغم انتشار اولین قسمت از این سهگانه پس از سال 2026 میلادی، این شرکت اعلام کرده که تیمهای توسعه آنها این پتانسیل را دارند که کل سهگانه را تا سال 2032 میلادی به طور کامل منتشر کنند. این برنامهریزی بلند مدت نشان دهنده تعهد سیدی پراجکت رد به گسترش و غنیسازی دنیای ویچر برای سالهای آینده است و نویدبخش ماجراهای هیجانانگیز و داستانهای جذاب دیگری در این دنیای فانتزی خواهد بود.
همچنین، در این جلسه به موضوع استفاده از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) برای کمک به توسعهدهندگان نیز اشاره شد. مدیران سیدی پراجکت رد اعلام کردند که در پروژههای فعلی خود از این ابزارها استفاده نخواهند کرد تا از بروز مسائل حقوقی احتمالی نظیر نقض حق تکثیر و مالکیت معنوی جلوگیری کنند. این تصمیم حاکی از رویکرد محتاطانه و مسئولانه این استودیو در قبال استفاده از فناوریهای نوین و توجه به مسائل حقوقی مرتبط با آنها است.
بازی ویچر 4 با بهرهگیری از موتور بازیسازی قدرتمند آنریل انجین 5 (Unreal Engine 5) در حال توسعه است و تریلر سینماتیک اولیه منتشر شده از این بازی، سطح کیفی بصری و فنی فوق العادهای را به نمایش میگذارد که استودیو امیدوار است در خود بازی نیز به آن دست یابد. کیفیت بصری خیره کننده و جزئیات بالای تریلر، انتظارات طرفداران را از گرافیک نهایی ویچر 4 به شدت بالا برده است.
با این حال، با در نظر گرفتن بازه زمانی احتمالی انتشار بازی، هنوز مشخص نیست که آیا استودیو سیدی پراجکت رد این عنوان را به طور انحصاری برای پلتفرمهای نسل نهم (کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس، و پلی استیشن 5) عرضه خواهد کرد یا اینکه آن را به صورت یک عنوان بین نسلی در نظر گرفته که علاوه بر پلتفرمهای نسل نهم، قرار است برای کنسولهای نسل هشتم نیز در دسترس قرار بگیرد. این تصمیم، بدون شک تاثیر قابل توجهی بر تجربه بازی و همچنین دسترسی مخاطبان به آن خواهد داشت و طرفداران مشتاقانه منتظر اخبار رسمی سیدی پراجکت رد در این زمینه هستند.