بهروزرسانی های تحمیلی و گاه گمراهکننده ویندوز ۱۰، موجبات نارضایتی در میان کاربران شده است. طبق گفته سیاتل تایمز، یک شرکت کوچک در کالیفرنیا توانسته به خاطر این بهروزرسانی های ناخواسته، به دادگاه شکایت کرده و غرامتی ۱۰ هزار دلاری را از مایکروسافت بگیرد. اما شکایت مطرحشده در رابطه با بهروزرسانیها این بوده که بهروزرسانی های ناخواسته ویندوز 10 موجب آهسته شدن آن و غیرقابل استفادهشدن رایانهها شده است.
تری گلداشتاین مسئول آژانس مسافرتی به سیاتل تایمز گفته است:
کسی از من اجازه بهروزرسانی نخواست.
به نظر میرسد گلداشتاین اولین کسی باشد که چنین خسارتی را به سبب بهروزرسانیها دریافت میکند. قبل از این نیز کاربران ویندوز ۷ و ۸ نیز در رابطه بهروزرسانی های جدید اعلام ناراضی کرده بودند. در اوایل سال جاری، مایکروسافت حالت بهروزرسانی های خود را از حالت “اختیاری” به “توصیه میشود” تغییر داده است. همچنین این شرکت رفتار دکمه X را نیز تغییر داده است. بهگونهای که با زدن این دکمه بهجای لغو بهروزرسانیها، آنها را دریافت میکند.
اما ردموندیها (محل استقرار شرکت مایکروسافت) هرگونه خطا را در مورد این آژانس را رد کرند و یک آموزش جدید برای غیرفعال کردن بهروزرسانی ارائه کرده اند. اگرچه با انجام این تنظیمات جدید نیز، هنوز بهروزرسانیها در موعد مقرر، بدون اخذ مجوز کاربر، دریافت و نصب میشدند.
برای کسانی که به دلیل بهروزرسانی های ناخواسته به دنبال دریافت غرامت از مایکروسافت هستند، این شکایت قانونی ممکن است منجر به ایجاد پروندههای حقوقی بیشتری شود. سیاتل تایمز همچنین عنوان کرد که مایکروسافت در حال برنامهریزی برای درخواست تجدیدنظر در حکم گلداشتاین هستند. اما به نظر میرسد برای کاهش هزینههای دادگاه از آن صرفنظر کردهاند. پس بنابراین بعید به نظر میرسد که این شرکت خود را در معرض دادخواهیهای بیشتری قرار دهد. اگر همچنین کاری کند، رسیدن به یک میلیارد کاربر بسیار جاهطلبانه خواهد بود. از سوی دیگر، یک دادخواهی مشابه دیگر در مورد اختیاری بودن بهروزرسانی پلیاستیشن ۳ نیز وجود دارد. به نظر میرسد که این دادخواهی نیز با میلیونها دلار خسارت به شرکت سونی حل فصل شده است. با ادامهدار بودن داستان بهروزرسانی های ناخواسته، وکلای فرصتطلب شاغل در بخش فناوری، میتوانند از این شرایط بهره لازم را ببرند.