اپل طرحی را در رابطه با تعیین یک مبلغ ثابت برای حق پخش قطعات موسیقی در سرویسهای استریم آهنگ فراهم کرده است. این سند دولتی، که به دست روزنامهی نیویورک تایمز افتاده و توسط اپل در اختیار عموم قرار نداده شده است، به دنبال همکاری با هیئت بررسی گواهی کپی رایت (Copyright Royalty Board) نوشته شده و به ازای هر 100 بار استریم مبلغ 9.1 سنت در اختیار نویسندهی آهنگ قرار خواهد گرفت. گرچه این تغییر روند محاسبات پیچیده و بررسی قوانین مربوط به کپی رایت را ساده خواهد کرد، ولی از طرف دیگر به شکل بارزی هزینهها را برای سرویسهای استریم رقیب، یعنی اسپاتیفای، بالا خواهد برد. مهم است اشاره کنیم که اپل به دلیل داشتن قرارداد با استودیوهای موسیقی برای سرویس اپل موزیک خود، ممکن است قادر به سرپیچی از قوانینی باشد که به دنبال پیشنهاد خودش ثبت میشوند.
در صورت پذیرش هزینهها و قوانین جدید، این قضیه به شکل چشمگیری میزان دستمزد آهنگ نویسان، میزان دستمزد دریافتی هنرمندان و هزینههای راهاندازی سرویسهای استریم را افزایش خواهد داد. در حال حاضر، شرکتهایی نظیر گوگل، اسپاتیفای و پاندورا طبق قوانین پیچیدهی فدرال حق رایت موسیقیهای خود را پرداخت میکنند. این قوانین جدید از سال 2018 اجرا خواهند شد و تا سال 2022 به عنوان بخشی از روند کاری هیئت بررسی گواهی کپی رایت که هر 5 سال یک بار خواهد بود، فعال خواهد ماند. این طرح که ممکن است در آینده اصلاح و توسط هیئتی از قضات فدرال مورد بررسی قرار گیرد، شامل هزینههای لازم برای ضبط موسیقی نمیشود.
طرح اپل ممکن است بر روی اسپاتیفای تاثیر سنگینی بگذارد، شرکتی که خیلی سریع در صنعت موزیک به رقیب اصلی اپل تبدیل شده است. اسپاتیفای به کاربران خود اجازه میدهد برای استریم موزیک بدون تبلیغات ماهانه 10 دلار پرداخت کنند یا به رایگان به آهنگهای دارای تبلیغات گوش کنند. از نظر اپل اقدامات این شرکت سوئدی به ضرر موسیقیدانها و ناشران موسیقی است. سرویس اپل موزیک به رایگان در اختیار کاربران قرار نمیگیرد و تنها کاربران برای استریم موزیک باید هزینه پرداخت کنند، قابلیتی که باعث شده هنرمندان بسیار معروف شاخصی نظیر تیلور سوئیفت و Drake بسیار جذب آن شوند و از آن درآمدزایی داشته باشند.